کد خبر: ۲۴۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 11
وزارت بهداشت با همه شرایط دشوار تحریم توانسته ۵ درصد داروی وارداتی را از روش‌های مختلف تامین کند و ۹۵ درصد دارو توسط شرکت‌های ایرانی تولید می شود
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت با همه شرایط دشوار تحریم توانسته ۵ درصد داروی وارداتی را از روش‌های مختلف تامین کند و ۹۵ درصد دارو توسط شرکت‌های ایرانی تولید می شود؛ در نتیجه مردم نباید نگران تامین دارو باشند، اما همواره جای انتقاد از سیاست‌های نادرست آمریکا وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین، حیدر علی عابدی درباره تحریم دارو توسط آمریکا افزود: بخشی از موارد مطرح شده درباره تحریم دارو، سیاسی است و مصرف خارجی دارد. به طور مثال وقتی با رئیس سازمان جهانی بهداشت(WHO) صحبت می کنیم، باید موضع گیری خارجی داشته باشیم و به سازمان جهانی بهداشت اعلام کنیم که سلسله مراتب تهیه دارو دچار تحریم است. یعنی بانک ها اجازه کار کردن با بانک های سایر کشورها را برای مراودات مالی ندارند.

وی ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت ایران نیز دست و پا بسته نیست و روش های مختلفی برای تهیه دارو وجود دارد که نمی توان این مسیرها را به صورت علنی اعلام کرد که بعد دشمنان کشور این مسیرها را نیز مسدود کنند.

این نماینده مجلس بیان کرد: همچنین ۹۵ درصد داروهای مصرفی، تولید شرکت های پرتوان داخلی است و نباید برای تهیه آن پنج درصد برای جامعه اضطراب بی مورد ایجاد کرد.

شروین بدو،  رئیس مرکز طبی کودکان نیز پیش از این درباره شرایط تحریم و تاثیر آن بر دارو گفته بود: کمبود جدی در مورد داروهای مورد نیاز طب کودکان در کشور وجود ندارد. اگر به صورت موردی کمبودی باشد بعد از چند روز برطرف می شود؛ زیرا مدیریت را تقویت کرده ایم و تحریم فرصتی برای تقویت شیوه مصرف دارو در کشور فراهم کرده است.

محمد رضا شانه ساز،  رئیس سازمان غذا و دارو نیز در همین رابطه گفته بود: باوجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی و محدودیت هایی که از سوی دشمنان بر کشور تحمیل می شود، امروز هیچ کمبودی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) نداریم. هر دارویی که امروز در دنیا تولید و وارد فهرست دارویی قرار بگیرد؛ داروسازان ما در مدت ۲ سال این دارو را تولید می کنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در همایش روز ملی بیمه سلامت اظهار داشت: روزی که من سرکار آمدم برای برخی داروها ۱۵ روز و در بهترین موارد یک ماه ذخیره داشتیم، امروز و در سخت ترین شرایط تحریم با حمایت دولت،  بانک مرکزی و صنعت دارویی کشور همه کارخانه های دارویی با تمام ظرفیت خود فعالیت می کنند.  هیچ کارخانه دارویی ساعتی توقف در تولید ندارد و هیچ اتاق عملی ثانیه ای تعطیل نمی شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: