کد خبر: ۲۴۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 10
هر فرد مرگ مغزی می‌تواند ۵۳ نفر را از معلولیت و ۸ نفر را از مرگ مغزی نجات دهد به همین دلیل فرهنگ سازی در اهدای عضو بسیار حائز اهمیت است
شفا آنلاین>سلامت>نجفی زاده گفت: احتمال اینکه فرد سالم نیازمند پیوند عضو شود ۶ تا ۱۰ برابر بیشتر از آن است که فرد مرگ مغزی شود.

به گزارش شفا آنلاین، کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان و فوق تخصص ریه در نشست خبری آغاز همکاری بیمه دی و انجمن اهدای عضو ایرانیان که برای حمایت از خانواده‌های اهدا کننده صورت رفته است با اشاره به علت مرگ مغزی اظهار کرد: در اثر تروما یا ضربه رگ‌های مغزی بسته می‌شوند و سلول‌های مغزی می‌میرند و سه روز بعد مغز متعفن و بد شکل می‌شود.
 
او ادامه داد: بعد از مرگ مغزی با اکسیژن رسانی مصنوعی قلب و ارگان‌ها حداکثر دو هفته به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نجفی زاده تصریح کرد: احتمال اینکه یک فرد سالم نیازمند پیوند عضو شود ۶ تا ۱۰ برابر بیش از آن است که دچار مرگ مغزی شود.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به تاریخچه اهدای عضو در ایران اظهار کرد: فتوای امام خمینی(ره) در سال ۶۸ در مورد پیوند عضو(Organ transplant) اعلام و قانون پیوند عضو ۱۱ سال پس از این تاریخ تصویب شد اولین پیوند کلیه سال ۷۰، پیوند کبد سال ۷۲، پیوند قلب سال ۷۲، لوزالمعده سال ۸۵ اتفاق افتاد.

او اظهار کرد: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند ۵۳ نفر را از معلولیت و ۸ نفر را از مرگ مغزی نجات دهد به همین دلیل فرهنگ سازی در اهدای عضو بسیار حائز اهمیت است.

او با بیان اینکه در طول ۳۰ سال گذشته رشد حدود ۷۰ برابری شاخص اهدای عضو را شاهد بودیم گفت: شاخص اهدای عضو سالانه به ازای یک میلیون نفر به عدد ۱۴ رسیده که شاخص قابل قبولی ۳۰/۸ و ایده‌ال ۴۸/۷ است.

نجفی زاده به جایگاه ایران در پیوند عضو اشاره کرد و گفت: رتبه ما در پیوند عضو در جهان ۳۷ بوده و اسپانیا رتبه نخست در پیوند عضو در جهان را به خود اختصاص داده است. البته باید توجه داشت که از نظر علم و دانش و تکنولوژی پیوند عضو چیزی کم نداریم و همه پیوند‌های عضو در ایران انجام می‌شوند و مرکز پیوند کبد شیراز از نظر تعداد پیوند در رتبه اول دنیا قرار دارد.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه ۵۷ هزار پیوند در ایران انجام شده است گفت: سالیانه بیش از ۱۶ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات و بیش از ۷ هزار خانواده اهدای عضو داریم، همچنین سالیانه ۵ تا ۸ هزار نفر به دلیل مرگ مغزی(Brain death) جان خود را از دست می‌دهند و ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو هستند که از این تعداد تنها سالیانه ۱ هزار مورد عضو پیوندی دریافت می‌کنند.

او اظهار کرد: ۲۵ هزار بیمار نیاز به اهدای عضو دارند و روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

نجفی زاده با اشاره به هزینه بالای پیوند عضو بیان کرد: هزینه پیوند عضو بالاست به عنوان مثال هزینه پیوند کلیه رقمی حدود ۴۰ هزار پوند است که این هزینه را وزارت بهدداشت به طور کامل پرداخت می‌کند و پیوند برای بیمار رایگان است.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به چالش‌های پیوند اظهار کرد: ما فتوای علمای شیعه و سنی را برای اهدای عضو داریم، اما فرهنگ مردم در زمینه اهدای عضو بالا نرفته است، ۵۰ درصد یک پیوند عضو را فرهنگ تشکیل می‌دهد و ۳۰ درصد ساختار‌های لازم برای پیوند و ۲۰ درصد علم و دانش آن است.

او نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو، حمایت همه جانبه از خانواده‌های اهدا کننده، آموزش ملی و فرا ملی فرایند اهدای عضو، کمک به انجام پژوهش‌ها در زمینه اهدای عضو، کمک به وزارت بهداشت در ثبت اطلاعات اهدا کنندگان و پیوند شدگان را از وظایف انجمن اهدای عضو ایرانیان دانست.

نجفی زاده با بیان اینکه ۳۸ درصد مرگ مغزی‌ها نان آوران خانواده هستند گفت: اغلب خانواده‌های اهدا کننده عضو نیاز به حمایت‌های مالی و درمانی هستند که حمایت‌های مالی را انجمن اهدای عضو انجام می‌دهد. خانواده‌های اهدا کننده در موارد بسیاری درخواست شغلی برای سرپرست خانواده دارند و همچنین نیازمند به یک حامی در خدمات درمانی هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: