کد خبر: ۲۴۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 10
باید توجه داشت که دیابت با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد، طبق گفته پزشکان، افراد با انجام یک آزمایش ساده دو بار در سال می‌توانند از بروز این بیماری مطلع شده و نسبت به مداوای آن سریع‌تر اقدام کنند
شفا آنلاین>سلامت>محققان جوان کشور موفق به تولید دستگاه تست قند خون شدند، دستگاهی که از نظر کیفیت، قدرت رقابت با بهترین نمونه‌های خارجی را دارد.

به گزارش شفا آنلاین، تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشور حدود 8 تا 10 میلیون نفر برآورد می‌شود و هر سال نیز این آمار در حال افزایش است، از بیماری دیابت به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود که بدون علامت خاصی بروز می‌کند و نیمی از مبتلایان به دیابت اطلاعی از بیماری خود ندارند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت(WHO) هم اکنون حدود 415 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود که تا سال حدود 20 سال دیگر تعداد مبتلایان به این بیماری به 642 میلیون نفر برسد. بیماری دیابت در ایران نیز به سرعت در حال رشد است و با همین روند افزایش، تا سال 1419 بیش از 10 میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند شد.

متخصصان و صاحب‌نظران حوزه دیابت، تولید و عرضه دستگاه‌های تست قند خون در جهان را یکی از مهمترین انقلاب‌ها در مسیر کنترل این بیماری مزمن و پردردسر می‌دانند.

در حالی که سالهاست کشورمان در تولید انسولین‌های پایه خودکفا شده و اخیراً با سرمایه‌گذاری خارجی، انسولین‌های جدید هم در ایران در انتظار مراحل نهایی تولید است؛ خبر تولید ضلع سوم کنترل دیابت در کشورمان، یعنی دستگاه سنجش قند خون و نوارهای مربوطه، می‌تواند خبر خوشی برای هشت تا ده میلیون بیمار دیابتی در کشور باشد.

پس از سه تا چهار سال تحقیق و توسعه و گذراندن سخت‌ترین استانداردهای جهانی، دستگاه تولید شده در داخل کشور از نظر کیفیت، قدرت رقابت با بهترین نمونه‌های خارجی را داشته در حالی که قیمت تمام شده، به مراتب کمتر از نمونه اروپایی وارداتی است و این موضوع به وضوح می‌تواند گام مؤثری در کنترل بهتر دیابت(Diabetes) و در امان بودن بیماران از عوارض آن باشد.

موفقیت محققان ایرانی در زمینه تولید دستگاه تست قندخون

شهین یاراحمدی، رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت در این خصوص اظهار داشت: سالها است منتظر عرضه دستگاه تست قند خون ایرانی هستیم و خوشحالیم که سرانجام جوانان محقق و پژوهشگر ایرانی توانسته‌اند، این تکنولوژی را در داخل کشور به مرحله تولید و عرضه عمومی برسانند.

وی ادامه داد: تولید این دستگاه در کشورمان، وابستگی بیماران دیابتی به خارج کشور را کاهش داده و می‌تواند مسیری نو برای نوآوری های جدید باشد. ضمن این که موجب اشتغال زایی و کاهش هزینه‌های خانواده‌هایی که بیمار دیابتی دارند، نیز خواهد شد.

یاراحمدی تاکید کرد: تست‌ها و بررسی‌های مختلفی روی این دستگاه در پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، صورت گرفته و خوشبختانه این دستگاه از لحاظ کیفیت، مورد تایید قرار گرفته است.

وزارت بهداشت حمایت خواهد کرد

علیرضا مهدوی، معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز با تایید این خبر گفت: تاکنون موفق شده بودیم که بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران دیابتی را در داخل کشور تولید کنیم و خوشبختانه با حمایتی هایی که صورت گرفته، تولید دستگاه تست قند خون در داخل کشورمان نیز محقق شده است.

وی افزود: تولید این دستگاه در داخل کشور، یک گام رو به جلو است که قطعا می‌تواند زمینه ساز صرفه جویی ارزی در زمینه کنترل و مدیریت بیماری دیابت باشد. خصوصا اینکه این دستگاه، از لحاظ قیمتی نیز با نمونه‌های خارجی آن، قابل رقابت است.

وی ادامه داد: امیدواریم هرچه زودتر، شاهد تولید نوارهای تست قند خون در داخل کشور باشیم. این هدف، نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمند است که البته ممکن است تاکنون توجیه اقتصادی مناسبی نداشته باشد.

مهدوی در خصوص کیفیت این دستگاه‌ها تصریح کرد: صدور مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) وزارت بهداشت، به این معنا است که این دستگاه توانسته آزمون های مختلف کیفی را به خوبی و با سربلندی سپری کند.

وی تاکید کرد: دستاوردهای علمی و فنی، قطعا مورد استقبال وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و ما تلاش می‌کنیم از هر پروژه‌ای که به لحاظ کیفی مورد تایید قرار گرفته و منجر به کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان شود، حمایت کنیم.

تسهیل امور بیماران

محمدتقی چراغچی، قائم مقام ریاست انجمن گابریک هم در این خصوص توضیح داد:  توسعه و ارتقای توانمندی‌های مردم، بیماران و جامعه پزشکی در حوزه مدیریت بیماران دیابتی، از جمله اهداف ارزشمندی است که در سال های اخیر مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیام کلیدی این همایش برای بیماران دیابتی این است که یکی از مهمترین پایه‌های کنترل دیابت، آموزش است و دقیقا هدف اصلی گابریک نیز بر همین پایه استوار شده است.

وی در خصوص کنترل دیابت با دستگاه تست قند خون ایرانی  تاکید کرد: تولید دستگاه‌های تست قند خون در داخل کشور، کار ارزشمندی است که علاوه بر تسهیل امور بیماران، موجب کاهش هزینه آن ها هم خواهد شد.

باید توجه داشت که دیابت با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد، طبق گفته پزشکان، افراد با انجام یک آزمایش ساده دو بار در سال می‌توانند از بروز این بیماری مطلع شده و نسبت به مداوای آن سریع‌تر اقدام کنند.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: