کد خبر: ۲۴۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 10
مصرف غذا بیش از حد نیاز موجب ابتلا به انواع بیماری های گوارشی و چاقی و اضافه وزن می شود
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع چاقی و اضافه وزن بین ۷۰ درصد از ایرانیان گفت: در حال حاضر مردم ۳۰ درصد بیشتر از نیاز خود، غذا مصرف می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین، رضا ملک زاده روز یکشنبه افزود: مصرف غذا بیش از حد نیاز موجب ابتلا به انواع بیماری های گوارشی و چاقی(Obesity) و اضافه وزن می شود.

وی در ادامه به هزینه های درمانی بیماری های گوارشی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعرفه هایی که در حال حاضر در ایران برای بیماری های گوارشی داریم و مقایسه آن با هزینه های درمانی کشورهای همسایه یا حتی دنیا، به جرات می توان گفت که هزینه های بیماری های گوارشی در ایران از همه جای دنیا ارزان تر است.

معاون وزیر بهداشت درباره بار مالی بیماری های گوارشی بر سیستم سلامت کشور، اظهار داشت: بار اصلی وارده بر  نظام سلامت بیشتر ناشی از بیماری های قلب و عروق است و بار مالی بیماری های گوارش و کبد خیلی زیاد نیست و به طور نسبی می توان گفت پایین تر است.

ملک زاده در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر مطالعات غربالگری(Screening) بیماری های گوارشی در ایران گفت: چند مطالعه مهم در حوزه  غربالگری در کشور در حال انجام است که از جمله آن می توان به مطالعه غربالگری سرطان معده در اردبیل اشاره کرد که در حال انجام است.

وی افزود: همچنین غربالگری سرطان مری در شمال شرق کشور در گلستان انجام می شود و غربالگری سرطان روده بزرگ نیز در تهران و در برخی شهرهای دیگر در حال انجام است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: این مطالعات بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد چون لازم است درباره این بیماری ها بررسی و پژوهش انجام شود تا مشخص کنیم که آیا این غربالگری ها موثر است و بعد آن را به کل کشور تعمیم دهیم.

ملک زاده خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد سرطان ها، سرطان گوارشی است و هر سال، ۱۰ هزار مورد سرطان معده در کشور بروز  می کند و هشت هزار نفر نیز در کشور از سرطان معده فوت می کنند.

به گفته وی، میزان بروز سرطان ها در سال های اخیر مقداری افزایش یافته اما شیوع آن در کشور از متوسط جهانی کمتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: