کد خبر: ۲۴۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 07
در حال حاضر حدود 10 درصد ايراني‌ها به ديابت مبتلا هستند و اين تعداد در حال افزايش است، لذا مسئولان بايد اقدامات و برنامه‌هاي موثرتري مانند آموزش‌هاي همگاني را براي مراقبت دهان و دندان آنان داشته باشند
شفاآنلاین>سلامت>بيماران ديابت بيشتر از ساير افراد در معرض بيماري‌هاي لثه قرار دارند و بايد ضمن کنترل ديابت، بهداشت دهان و دندان را بيشتر رعايت کنند تا دچار اين بيماري‌ها نشوند.

در حال حاضر حدود 10 درصد ايراني‌ها به ديابت مبتلا هستند و اين تعداد در حال افزايش است، لذا مسئولان بايد اقدامات و برنامه‌هاي موثرتري مانند آموزش‌هاي همگاني را براي مراقبت دهان و دندان آنان داشته باشند. 

عفونت‌هاي دهان و دندان هم در کمين ديابتي‌ها است، ديابت بيماري است که بسياري از اعضاي بدن از جمله دهان و دندان را درگير مي‌کند.

افراد بايد هر شش ماه يکبار دهان و دندان خود را نزد دندانپزشک معاينه کنند تا در صورت هرگونه عوارض، آن را برطرف کنند.‌

نحوه صحيح مسواک زدن، استفاده درست از نخ دندان و بهره‌گيري از دهانشويه‌ها از جمله اقداماتي است که با آنها مي‌توان سلامت دهان و دندان را فراهم کرد، بهداشت دهان و دندان مهمترين عامل در کنترل بيماري‌هاي اين حوزه است و اگر اين کار مهم صورت نگيرد، فرد در معرض خطر جدي ابتلا به بيماري‌هاي دهان و دندان از جمله لثه قرار مي‌گيرد.

برخي بيماري‌هاي دهان و دندان از جمله لثه و پوسيدگي دندان زمينه ژنتيکي دارند، به علت اختلالات ژنتيکي، برخي فاکتورهاي داخل دهاني، توانايي بيشتري در بروز برخي بيماري‌هاي دهان و دندان دارند، اين موضوع به اين معني است که برخي بيماري‌ها مانند پوسيدگي دنداني و لثه مي‌توانند زمينه ارثي داشته باشند.

هرچند عوامل ژنتيکي در بروز برخي بيماري‌هاي دهان و دندان نقش دارند، اما با مراقبت و رعايت بهداشت مي‌توان سير پيشرفت بيماري را کند کرد يا آنها را کنترل کرد.هرچند آمار دقيقي از بيماري‌هاي لثه در کشور وجود ندارد اما پيش‌بيني مي‌شود که اين بيماري در کشور در حال افزايش باشد.آرمان ملی 

دکتر حسن سمیاری


 نایب‌رئیس انجمن علمی پریودنتولوژی ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: