کد خبر: ۲۴۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 06
علاوه بر درمان پزشکی و دارویی، توجه به تغذیه و انجام فعالیت ورزشی مناسب می‌تواند به کاهش علائم و کنترل پرکاری تیروئید کمک کند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص فیزیوتراپی گفت: در پرکاری تیروئید ورزش و رژیم غذایی مناسب در کنار درمان پزشکی و دارویی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، فرناز المعی‌نژاد متخصص فیزیوتراپی درباره نقش ورزش در درمان پرکاری تیروئید اظهار کرد: علاوه بر درمان پزشکی و دارویی، توجه به تغذیه و انجام فعالیت ورزشی مناسب می‌تواند به کاهش علائم و کنترل پرکاری تیروئید(Hyperthyroidism) کمک کند. در پرکاری تیروئید، غده تیروئید هورمون تیروکسین را به مقدار زیاد ترشح می‌کند، بنابراین علائمی مانند خستگی، بی خوابی، کاهش وزن ناخواسته و افزایش ضربان قلب برای فرد ایجاد می‌شود.

او بیان کرد: درمان پزشکی از جمله مصرف دارو‌های ضد تیروئید و ید رادیواکتیو در بیشتر موارد علائم پر کاری تیروئید را کنترل می‌کند، اما در برخی اوقات هم درمان جراحی لازم است به طور کلی در کنار درمان پزشکی، تغذیه مناسب و تغییر سبک هم نقش مؤثری در بهبود مبتلایان به پرکاری تیروئید دارد.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: فعالیت فیزیکی مناسب نقش مهمی در درمان پرکاری تیروئید دارد، زیرا ورزش علاوه بر داشتن اثر‌های مثبت بر سیستم قلبی و عروقی و بهبود وضعیت خلقی، به جلوگیری از افزایش وزن ناشی از مصرف دارو‌های ضد تیروئید و کنترل اشتها هم کمک می‌کند. انجام تمرین‌های مقاومتی با وزنه هم نقش مؤثری در تقویت تراکم بافت استخوانی دارد.

المعی‌نژاد تأکید کرد: کاهش وزن(Weight Loss) ناشی از پرکاری تیروئید راه مناسبی برای لاغر شدن نیست. اگر پرکاری تیروئید با دارو کنترل نشود، ورزش زیاد و سنگین نه تنها برای فرد مفید نیست بلکه خطرناک هم هست، زیرا به دلیل پرکاری تیروئید کنترل نشده، ضربان قلب و سوخت و ساز بدن بالاست و ورزش سنگین و دویدن با افزایش بیشتر این دو عامل خطر‌هایی را برای فرد به همراه دارد، بنابراین قبل از انجام ورزش مبتلایان به پرکاری تیروئید باید با پزشک خود مشورت کنند.

او تصریح کرد: اگر پرکاری تیروئید در فرد کنترل شده باشد، شخص می‌تواند همانند افراد سالم ورزش کند. برای آغاز فعالیت ورزشی فرد می‌تواند ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، یوگا و تای‌چی را انتخاب کند. انجام ورزش ایروبیک به ویژه در هوای آزاد بسیار اهمیت دارد. انجام ۱۵۰ دقیقه ورزش ایروبیک با شدت متوسط در هفته یا ۷۵ دقیقه ورزش ایروبیک با شدت سنگین به مبتلایان به پرکاری تیروئید پیشنهاد می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی درباره مناسبت‌ترین تمرین‌های ایروبیک گفت: مناسب‌ترین تمرین‌های ایروبیک، تمرین‌هایی هستند که عضلات بزرگ بدن مانند کمربند شانه و لگنی را بیشتر به کار می‌گیرند که از جمله این ورزش‌ها می‌توان به شنا، دوچرخه سواری و تمرین‌های تحمل وزن مانند شنای سوئدی و اسکوات (اسکات) و تمرین با کش و وزنه اشاره کرد.انجام ورزش‌های تحمل وزن به دلیل اعمال فشار روی بافت استخوان‌ها، می‌تواند از پوکی استخوان(Osteoporosis) ناشی از پرکاری تیروئید جلوگیری کند.

المعی‌نژاد اظهار کرد: نداشتن تحمل گرما، تعریق زیاد و تشنگی از دیگر علائم پرکاری تیروئید است، بنابراین پوشیدن لباس ورزشی مناسب که جریان هوا را به خوبی میان بدن و محیط برقرار می‌کند، نوشیدن آب به میزان کافی و ورزش نکردن در هوای گرم یا محیط‌های بسته و گرم، در مبتلایان به پرکاری تیروئید بسیار اهمیت دارد.

او بیان کرد: یکی دیگر از عوارض پرکاری تیروئید در زنان، نامنظم بودن قاعدگی و کوتاه بودن دوره آن است، بنابراین انجام ورزش هوازی منظم و یوگا نقش مهمی در تنظیم قاعدگی در زنان دارد.

مناسب ترین تمرین‌های ورزشی برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوان‌ها در پرکاری تیروئید

این متخصص فیزیوتراپی افزود: تمرین اسکوات یکی از ورزش‌هایی است که علاوه بر به کارگیری عضلات حجیم ناحیه سرینی (قسمت نشیمنگاه)، ران و ساق پا در اعمال فشار لازم بر استخوان‌ها و تقویت آنها هم مؤثر هست. برای این منظور فرد باید مطابق تصویر بدون خم شدن کمر، زانو و لگن را خم کند و به پایین برود، پنج شماره بدن را در این وضعیت نگه دارد و این حرکت را ۱۰ بار تکرار کند. برای انجام صحیح تمرین اسکوات شخص می‌تواند از یک ستون هم کمک بگیرد.



او تأکید کرد: از دیگر ورزش‌های مفید برای اعمال فشار مناسب روی بافت استخوانی و به کارگیری عضلات بزرگ، تمرین پلانک است. در تمرین پلانک، آرنج‌ها باید زیر مفصل شانه قرار بگیرند و فرد ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در این وضعیت باقی بماند و حرکت را  سه بار تکرار کند.



المعی‌نژاد یادآوری کرد: تمرین شنای سوئدی هم از تمرین‌های مهم تحمل وزن است. برای این منظور فرد باید مطابق تصویر به آرامی آرنج‌ها را خم و قفسه سینه را به زمین نزدیک کند، پنج ثانیه بدن را در این وضعیت نگه دارد و حرکت را ۱۰ بار تکرار کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: