کد خبر: ۲۴۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 06
بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری‌های لثه قرار دارند و باید ضمن کنترل دیابت، بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنند تا دچار این بیماری ها نشوند
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس انجمن علمی پریودنتولوژی ایران با اشاره به عوارض متعدد بیماری دیابت، گفت: بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری‌های لثه قرار دارند و باید ضمن کنترل دیابت، بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنند تا دچار این بیماری ها نشوند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر حسن سمیاری روز چهارشنبه اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد ایرانی‌ها به دیابت مبتلا هستند و این تعداد در حال افزایش است، لذا مسئولان باید اقدامات و برنامه های موثرتری مانند آموزش‌های همگانی را برای مراقبت دهان و دندان آنان داشته باشند.

نایب رئیس انجمن علمی پریودنتولوژی ایران با اشاره به اینکه عفونت‌های دهان و دندان هم در کمین دیابتی‌ها است، گفت: دیابت(Diabetes) بیماری است که بسیاری از اعضای بدن از جمله دهان و دندان را درگیر می‌کند.

وی بر انجام معاینه دوره‌ای دهان و دندان مردم به خصوص دیابتی‌ها تاکید کرد و گفت: افراد باید هر شش ماه یکبار دهان و دندان خود را نزد دندانپزشک معاینه کنند تا در صورت هرگونه عوارض، آن را برطرف کنند.‌

سمیاری، با بیان اینکه نحوه صحیح مسواک زدن، استفاده درست از نخ دندان و بهره‌گیری از دهان شویه‌ها از جمله اقداماتی است که با آن‌ها می‌توان سلامت دهان و دندان را فراهم کرد، گفت: بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل در کنترل بیماری‌های این حوزه است و اگر این کار مهم صورت نگیرد، فرد در معرض خطر جدی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان از جمله لثه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی بیماری‌های دهان و دندان از جمله لثه و پوسیدگی دندان زمینه ژنتیکی دارند، گفت: به علت اختلالات ژنتیکی(Genetic disorders)، برخی فاکتورهای داخل دهانی، توانایی بیشتری در بروز برخی بیماری‌های دهان و دندان دارند، این موضوع به این معنی است که برخی بیماری‌ها مانند پوسیدگی دندانی و لثه می‌توانند زمینه ارثی داشته باشند.

نایب رئیس انجمن علمی پریودنتولوژی ایران بیان داشت: هرچند عوامل ژنتیکی در بروز برخی بیماری‌های دهان و دندان نقش دارند، اما با مراقبت و رعایت بهداشت می‌توان سیر پیشرفت بیماری را کند کرد یا آن‌ها را کنترل کرد.

وی اظهار داشت: هرچند آمار دقیقی از بیماری‌های لثه در کشور وجود ندارد اما پیش بینی می‌شود که این بیماری در کشور در حال افزایش باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: