کد خبر: ۲۴۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 05
طی ۱۸ سال گذشته ۵۴ هزار پیوند کلیه، بیش از ‌۷ هزار پیوند کبد و بیش از یک هزار و ۴۰۰ پیوند قلب در کشور انجام شده است که این موجب شده تا جمهوری اسلامی از جمله کشورهای پیشتاز دنیا در زمینه پیوند عضو باشد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه امکان توریست درمانی در حوزه پیوند عضو وجود ندارد، گفت: بساط خرید و فروش و دلال گری اعضای بدن افراد زنده در کشور جمع شده‌است.

به گزارش شفا آنلاین، مهدی شادنوش روز دوشنبه در حاشیه دیدار با آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی مرجع تقلید شیعیان افزود: خرید و فروش عضو نسبت به کار خیری که اهداکنندگان داوطلب انجام می‌دهند بسیار ناچیز است و امسال برای اینکه این کار خداپسندانه و انسانی از کوچکترین کار خلاف پاک شود ،‌آئین نامه‌ای با عنوان «آئین نامه اهدا کنندگان زنده» در وزارت بهداشت تدوین شده‌است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل،‌ کلیه تخصیص‌هایی که برای اهدا از افراد زنده اتفاق می‌افتد به صورت متمرکز توسط وزارت بهداشت و  تحت نظارت این وزارت خانه انجام می‌شود و بساط دلال بازی در این زمینه جمع شده‌است.

وی، گفت: در حوزه پیوند عضو(Organ transplant) از یک ملت به ملت دیگر امکان اهدا وجود ندارد و اهداکننده و دریافت‌کننده عضو بایددرداخل کشور باشد.

شادنوش در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال وجود مرگ‌های خودخواسته در این زمینه گفت: مرگ خودخواسته از نظر شرعی و قانونی در کشور ممنوع است،‌ هیچ‌کسی هم چنین کاری را انجام نمی‌دهد و تا کنون موردی در این زمینه وجود نداشته‌است.

انجام بیش از ۶۲ هزار پیوند عضو طی ۱۸ سال در کشور

شادنوش دربخش دیگری از سخنان خود  اظهار داشت:‌ طی ۱۸ سال گذشته ۵۴ هزار پیوند کلیه، بیش از ‌۷ هزار پیوند کبد و بیش از یک هزار و ۴۰۰ پیوند قلب در کشور انجام شده است که این موجب شده تا جمهوری اسلامی از جمله کشورهای پیشتاز دنیا در زمینه پیوند عضو باشد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکید کرد: تمام عمل‌های پیوند عضوی که هم اکنون در دنیا امکان‌پذیر است در ایران نیز در بالاترین کیفیت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مرگ مغزی با کما و زندگی نباتی فرق می‌کند، گفت: کسی که دچار مرگ مغزی شود، به هیچ‌وجه امکان بازگشت او به زندگی وجود ندارد.

شادنوش،‌ پیوند عضو را قله علم بشر دانست و افزود: پیوند عضو از نظر علمی و فناوری از جمله رشته‌های علمی بسیار سطح بالاست به گونه‌ای که از نظر فناوری به عنوان یکی از فناوری برتر و از نظر علمی نیز بالاترین سطح علمی بشر است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود:  کسی که دچار مرگ مغزی می‌شود تا ۸ عضو و ۵۳ بافت و نسوج آن را می‌توان اهدا کرد که هر کدام از این اعضا می‌تواند نجات‌دهنده زندگی فرد بیمار دیگری باشد.

نبود عضو اهدایی روزانه  ۷ تا ۱۰ نفر را به کام مرگ می‌کشاند

وی ادامه داد: حدود ۲۵ هزار بیمار در لیست انتظار برای پیوند عضو در کشور وجود دارد که روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر از آن‌ها به دلیل اینکه عضو اهدایی وجود ندارد، جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که سالانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر در تصادف‌های رانندگی دچار مرگ مغزی می‌شوند.

شادنوش تصریح کرد: در سال گذشته کمتر از یک هزار مورد از بیماران مرگ مغزی ناشی از تصادف‌های رانندگی اهدای عضو انجام دادند که نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم تا این اعضای ذی‌قیمت که می‌تواند زندگی افراد دیگر را نجات دهد به زیر خاک نروند.

سه میلیون نفر در کشور کارت اهدای عضو دارند

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو گفت: هم اکنون حدود سه میلیون نفر دارای کارت اهدای عضو در کشور هستند.

وی با بیان اینکه داشتن این کارت به معنای اهدای عضو نیست اظهار داشت: از نظر حقوقی برای اهدای عضو فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود، رضایت اولیای دم ضروری است ولی تجربه نشان داده است که کسانی که این کارت را دارند، خانواده آن‌ها آسان تر رضایت می‌دهند.

شادنوش تاکید کرد: همه کسانی که به این نتیجه می‌رسند که در این امر خیر مشارکت کنند می‌توانند کارت اهدای عضو را از دانشگاه‌های سراسر کشور دریافت کنند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: اهدای عضو به صورت ایثارگرانه و رایگان است و اعضای اهدایی به بیماران نیازمند بر اساس امتیاز بندی اهدا می‌شود.

پیوند عضو یکی از روش‌های ضروری درمان است

وی با بیان اینکه پیوند عضو یکی از روش‌های ضروری درمان است و نه یک انتخاب، گفت: برای بسیاری از بیماران پیوند عضو ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که اگر انجام نشود و عضوی برای اهدا وجود نداشته باشد، امکان ادامه حیات فرد وجود ندارد.

شادنوش،‌ با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو افزود: نیمی از فرایند فرهنگ‌سازی وابسته به افراد بانفوذ اجتماعی است تا این کار را تایید و تبلیغ کنند تا کسانی که دچار مرگ مغزی(Brain death) می‌شوند، ‌خانواده آن‌ها به اهدای عضو رضایت دهند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، اظهار داشت: سفر به قم و دیدار با علما و مراجع عظام تقلید در راستای تبیین اهمیت اهدای عضو، شنیدن رهنمود علما در این زمینه و تقاضا از مراجع برای تشویق مردم به اهدای عضو است.

وی، فقه شیعی را فقهی پویا، زمان‌شناس و به‌روز دانست و ادامه داد: امام خمینی(ره) در این حوزه دارای اجتهادی است که بسیار پیشتاز از سایر فقه‌هاست و همان فتوا منشا خیر و برکت‌های بسیار در کشور شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: