کد خبر: ۲۴۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 23
هنگامی که بیمار نتواند با دفترچه بیمه داروهای مورد نیاز خودش را تامین کند با مشکلات بسیار زیادی رو برو می‌شود و این ناراحتی‌ها به کف خیابان‌ها منتقل می‌شود. بنابراین لازم است در بودجه سال 99 منابع و مصارف حوزه بهداشت و درمان را سامان دهیم
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با تاکید بر اینکه کاهش شدید نقدینگی داروخانه‌ها را با مشکلات بسیار زیادی روبرو کرده است، گفت: منابع و مصارف حوزه بهداشت و درمان باید در بودجه سال ۹۹ به صورت ویژه دیده شود.

به گزارش شفا آنلاین، محمد حسین قربانی در رابطه با هشدار نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نسبت به کاهش شدید نقدینگی در داروخانه‌ها، گفت: مشکل کاهش نقدینگی تنها به دارو مربوط نمی‌شود بلکه عدم پرداخت مطالبات ازسوی بیمه‌ها تمامی حوزه‌های بهداشت و درمان اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیمانکاران، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و پخش‌کنندگان دارو را دچار بحران کرده است.

کاهش شدید نقدینگی، داروخانه‌ها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش شدید نقدینگی، داروخانه‌ها را با مشکلات بسیار زیادی روبرو کرده است، ادامه داد: داروخانه‌ها برای تامین دارو‌ها باید به شرکت‌های توزیع کننده پول پرداخت کنند اما تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، این تعادل را برهم می‌زند.

پرداخت بدهی‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی به جای مطالبات داروخانه‌ها

وی اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده حدود 500 میلیون یورو با دستور رئیس جمهور با اولویت پرداخت مطالبات سیستم دارویی در اختیار بیمه‌ها قرار گرفت اما با توجه به مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical Sciences)، این مبلغ در حوزه‌های مختلف بدهی‌های دانشگاه‌ها مصرف شد در حالی که با توجه به دستور رئیس جمهور الزام و اولویت با پرداخت مطالبات دارویی بود اما مورد توجه قرار نگرفت.

قربانی با تاکید بر اینکه مطالبات داروخانه‌ها و دیگر پیمانکاران دانشگاه علوم پزشکی یکی از معضلات و چالش‌های اساسی وزارت بهداشت و درمان است، تصریح کرد: هر دو موضوع مورد توجه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار داشته است از همین رو حدود 4 هزار میلیارد تومان از مطالبات وزارت بهداشت از طریق سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت.

مطالبات سال‌های قبل 98  بزرگترین چالش وزارت‌ بهداشت

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم یادآورشد: در حال حاضر مطالبات و بدهی‌های مربوط به سال‌های قبل 98  بزرگترین مشکل وزارت‌ بهداشت به شمار می‌رود، به همین دلیل کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس  تلاش کرد فضایی ایجاد کند تا مطالبات و بدهی‌های سال 98 به روزتر پرداخت شود و بار سنگین مالی از حوز‌های مختلف برداشته شود.

قربانی یادآور شد: یکی از وظایف کمیسیون بهداشت ودرمان این است که در بودجه سال آینده منابع و مصارف حوزه بهداشت ودرمان را به صورت واقعی و ویژه ببیند چرا که در حال حاضر برخی از داروخانه دفترچه‌های بیمه درمانی را قبول نمی‌کنند و حتی برخی بیمارستان‌ها قراردادشان را با بیمه‌ها لغو کردند. سرگردانی بیماران فضای بسیار نامطلوبی را ایجاد کرده است.

لزوم توجه به منابع حوزه بهداشت و درمان در بودجه سال 99

نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با تاکید بر اینکه حوزه بهداشت ودرمان از حوزه‌های دیگر متفاوت‌تر بوده چرا که باجان و سلامتی مردم سر و کار دارد، بیان کرد: هنگامی که بیمار نتواند با دفترچه بیمه داروهای مورد نیاز خودش را تامین کند با مشکلات بسیار زیادی رو برو می‌شود و این ناراحتی‌ها به کف خیابان‌ها منتقل می‌شود. بنابراین لازم است در بودجه سال 99 منابع و مصارف حوزه بهداشت و درمان را سامان دهیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان با بیان اینکه باید بدهی‌های قبل از 98 داروخانه‌ها و حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان را به نحو دیگری پرداخت کنیم، گفت: باید توقعات و تبادل منابع را در سال 98 بروزتر کنیم هر چند که شرایط سال 98 کمی بهتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار