کد خبر: ۲۴۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 22
نگاه امروز به اپیدمیولوژی با گذشته متفاوت است؛ زیرا اپیدمیولوژی تبدیل به ابزار علمی شده و مهمترین مصادیق آن در زمینه جمعیت است. در شرایط امروز باید به اهمیت اپیدمیولوژی بیشتر از گذشته آگاه باشیم
شفا آنلاین>سلامت>سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بخش‌های نوینی در اپیدمیولوژی ایجاد شده و مباحثی مانند اپیدمیولوژی مولکولی و فضایی مطرح شده و این دانش در حال گسترش است.

به گزارش شفا آنلاین، علی رضا زالی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره اپیدمیولوژی در تالار شهید رحیمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نگاه امروز به اپیدمیولوژی با گذشته متفاوت است؛ زیرا اپیدمیولوژی تبدیل به ابزار علمی شده و مهمترین مصادیق آن در زمینه جمعیت است. در شرایط امروز باید به اهمیت اپیدمیولوژی(Epidemiology) بیشتر از گذشته آگاه باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت با چالش‌های جدیدی مثل سالمند شدن جامعه، تغییر الگوی زندگی، حوادث ترافیکی، آلودگی هوا، سیمای بیماری‌های غیرواگیر، رشد شتابان شهرنشینی، نابرابری‌های جنسیتی، توسعه تورم، حاشیه نشینی مواجه هستیم و برای این موارد بدون نگاه عمیق اپیدمیولوژی نمی‌توان راه حل طراحی کرد.

زالی بیان کرد: اپیدمیولوژی مولکولی تا ۲۰ سال پیش مطرح نبود. اچ آی وی در دنیا گسترش پیدا کرده و یکی از موارد کمک کننده در زمینه ردیابی و فراگیرشناسی اچ آی وی، اپیدمیولوژی مولکولی است. اپیدمیولوژی مولکولی کاربردهای عملیاتی زیادی دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی جهان، توسعه پایدار است. توسعه پایدار یک نگاه اخلاق مدار و انسان محور و فرهنگی به سرمایه‌های بشری دارد و نگاهی برای صیانت از آیندگان است. توسعه پایدار یک نظریه فلسفی نیست و یک نظریه عملیاتی است. در زمینه اهداف توسعه پایدار یکی از گروه‌هایی که می‌توانند کمک کننده باشند، همکاران اپیدمیولوژیست هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: