کد خبر: ۲۴۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 22
این سندورم یکی از شایع ترین علل عدم تخمک گذاری در سنین باروری زنان است. این سندورم می تواند عامل دیرباروری و حتی ناباروری در زنان باشد
شفاآنلاین>سلامت>یک فلوشیپ زنان، زایمان و ناباروری، نسبت به عوارض سندروم تنبلی تخمدان در زنان مبتلا هشدار داد و گفت: خانم های مبتلا به PCO مراقب بیماری های قلبی عروقی باشند.

به گزارش شفاآنلاین،آتوسا کریمی، به سندروم پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان در خانم ها اشاره کرد و افزود: این سندروم با علائم گوناگونی همراه است که از جمله تاخیر در خونریزی ماهانه است. به طوری که باعث می شود در فاصله بیشتر ۲۱ روز تا ۳۵ روز، خونریزی ماهانه داشته باشد و یا اینکه چند ماه این خونریزی را نداشته باشد.

عضو تیم تخصص مرکز درمان ناباروری ابن سینا، به پرمویی خانم ها در نواحی مختلف بدن به عنوان یکی دیگر از علائم سندروم تنبلی تخمدان اشاره کرد و گفت: این پر مویی به گونه ای است که از آن به عنوان پر مویی مردانه نام برده می شود.

وی همچنین به بالا رفتن هورمون های آندروژن در زنان به عنوان یکی دیگر از علائم سندروم تنبلی تخمدان اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از علائم این سندروم، وجود تعداد زیاد فولیکول ریز بر روی هر تخمدان است که با انجام سونوگرافی مشخص می شود.

این فلوشیپ زنان، زایمان و ناباروری، تاکید کرد: امروزه اگر یک خانم، دو علامت از این علائم را داشته باشد، دچار سندروم تنبلی تخمدان شده است.

وی با اشاره به شیوع ۱۰ تا ۱۵ درصدی سندورم تنبلی تخمدان در زنان، افزود: این سندورم یکی از شایع ترین علل عدم تخمک گذاری در سنین باروری زنان است. این سندورم می تواند عامل دیرباروری و حتی ناباروری <sterility>در زنان باشد.

کریمی ادامه داد: ممکن است دختران نوجوان و جوان با نامنظم بودن خونریزی و پر مویی، بعد از ازدواج دیرتر باردار بشوند.

وی به آکنه های پوستی در صورت خانم ها به عنوان یکی دیگر از علائم سندروم تنبلی تخمدان بعد از انجام سونوگرافی اشاره کرد و افزود: خانم های جوان و سنین باروری مبتلا به این سندروم، با مجموعه ای از اختلالات در سیستم سوخت و ساز بدن مواجه می شوند که حتی می تواند منجر به بالا رفتن قند خون و چربی خون این خانم ها شود.

کریمی، به چاقی شکمی به عنوان عارضه ای شایع در خانم های مبتلا به سندروم تنبلی تخمدان اشاره کرد و گفت: این دست از زنان باید آگاهی داشته باشند که نباید فقط به فکر درمان پرمویی صورت باشند. بلکه باید قند خون و فشار خون خود را حتما کنترل کنند، زیرا، عدم توجه به این قبیل عارضه ها ممکن است با ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه باشد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بر ضرورت مراجعه این زنان به متخصص قلب برای مشاوره تاکید کرد و افزود: کنترل وزن، یکی از نکات مهم در پیشگیری از ابتلا به عوارض سندروم تنبلی تخمدان است که می بایست با مشاوره تغذیه صورت بگیرد.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: