کد خبر: ۲۴۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 22
پدر و مادر اغلب در نقش تشويق كننده و ترغيب كننده ظاهر ميشوند و از عشق در نقش يك پاداش استفاده ميكنند
شفا آنلاین>یادداشت>پدر و مادر موجودات به شدت قدرتمندي براي كودكان هستند، كه كنترل همه امور را به دست دارند.آنها هستند كه ميتوانند مهر و عشق و حمايتشان را به كودك منتقل كنند.


پدر و مادر اغلب در نقش تشويق كننده و ترغيب كننده ظاهر ميشوند و از عشق در نقش يك پاداش استفاده ميكنند.

والدين وقتي رفتار يا وضع ظاهر فرزندشان در نظر آنها هوشايند است او را با برچسب خوب و كسي كه شايسته عشق و محبت است معرفي ميكند.

اما وقتي كودكشان خوشايند آنها رفتار نميكند عشق خود را از او دريغ ميكنند.

اين عشق مشروط پدر و مادر ميتواند براي فرزندان مخرب و نابود كننده باشد.در اين شرايط در ذهن كودك <Child's mind>كار بد كردن نشانه "بد" بودن وكار خوب كردن نشانه "خوب"بودن ميشود.

نتيجه رشد در اين محيط عاطفي مشروط اين است كه كودك راضي كردن ديگران را با خوب بودن يكي ميداند، به اين معنا كه او فكر ميكند با خوب بودن و كار خوب كردن او شايسته عشق و محبت است.
و برعكس ؛ بد بودن بدين معنا ست كه ديگران مهر و محبت خود را ازاو دريغ ميكنند و تاييد نشدن به معناي محبوب نبودن است.


به عبارت ديگر وقتي كودك با راضي كردن پدرو مادر خود مورد تاييد انها قرار ميگيرد احساس مهر و عشق و ارزشمندي ميكند،در نتيجه كودك امنيت دارد و طرد نميشود.

حالا كودك در نقش يك بالغ هنوز احساس ميكند كه بايد پدر و مادر را راضي كند پس دست به انتخاب هايي ميزند كه پدر و مادرش از ان استقبال ميكند.

زندگي كردن مطابق خواسته ها و معيارهاي ديگران حتي اگر اين ديگران پدر و مادر باشند،شمارا از خواسته هاي خود بيگانه ميكند.

توجه كنيد كه شما بايد مطابق معيارهاي خودتان زندگي كنيد نه معيارهاي ديگران.


اصلاح رفتار
وقتي بچه ها به شكل غير مشروط مورد مهر و محبت واقع مي شوند پيام بسيار مهمي دريافت ميكنند ،آنها تفاوت ميان ارزش خود در نقش يك انسان و درست بودن يا نبودن رفتارشان را پي ميبرند.
در محيط عشق بي قيد و شرط ،وقتي كودك رفتار ناشايستي از خود بروز ميدهد رفتار پدر و مادر به او ميگويد:" ماتو را دوست داريم اما رفتارت را تاييد نميكنيم"

چند نكته در خصوص راضي كردن پدر و مادر

•ممكن است بخواهيد تاييد و تصديق پدر و مادرتان را داشته باشيد اما براي اينكه شاد و موفق باشيد به آن نيازي نداريد.

•پدر و مادرتان را به همين شكلي كه هستند قبول كنيد.

•بي جهت براي تاييد آنها و پذيرفتن شما تلاش نكنيد چون آنها به احتمال زياد تغيير نخواهند كرد و قطعا شما نسبت به خود احساس بدي پيدا ميكنيد و خود را شخص بي كفايت ارزيابي ميكنيد.

•شما براي ان زنده نيستيد كه انتظارات پدر و مادرتان را براورده كنيد،بلكه براي اين زنده ايد تا حيات خود را داشته باشيد.

•اگر پدر و مادرتان زندگي شما را تاييد نكردند سعي نكنيد ناراحت و ناخشنود شويد مهم اين است كه شما خودتان را تاييد كنيد و به خودتان احترام بگذاريد.

•اگر پدر و مادرتان شمارا تاييد نكردند يا به شما عشق غير مشروط ندادند بهترين و سالمترين كاري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه فرزندانتان را به شكلي كه ميخواستيد پدر و مادرتان شما را دوست بدارند ،دوست بداريد.

مهشید اسماعیلی
كارشناس ارشد روانشناسي شخصيت
مشاور خانواده،اعتياد و كودك
درمانگر اختلالات خلقي
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: