کد خبر: ۲۴۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 21
محققان در این مطالعه به بررسی رابطه میان خواب نیم‌روزی و میانگین طول مدت خواب و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بین سه هزار و ۴۶۲ شرکت‌کننده سوئیسی پرداختند
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که یک یا دو بار در هفته، خواب نیم‌روزی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله نارسایی قلبی و سکته مغزی(stroke) را حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش شفا آنلاین، محققان در این مطالعه به بررسی رابطه میان خواب نیم‌روزی و میانگین طول مدت خواب و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بین سه هزار و ۴۶۲ شرکت‌کننده سوئیسی پرداختند. این شرکت‌‍کنندگان که ۳۵ تا ۷۵ سال سن داشتند، به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند و برای مدت ۵ سال مورد پیگیری قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افرادی که یک یا دو بار در هفته چرت می‌زنند در مقایسه با افرادی که چرت نمی‌زدند، ۴۸ درصد کاهش داشت.

اما مدت زمان خواب نیم‌روزی و یا چرت زدن‌های بیشتر هیچ تاثیری در ابتلا به بیماری قلبی و عروقی نشان ندادند. محققان خاطرنشان کردند با اینکه مسیرهای دقیق فیزیولوژیکی که چرت زدن‌های نیم‌روزی را به خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی ربط می‌دهند مشخص نیستند اما این مطالعه به بحث در مورد پیامدهای سلامتی چرت زدن کمک می‌کند و نشان می‌دهد که نه تنها طول مدت چرت زدن بلکه تکرار آن نیز ممکن است مهم باشد.

به گفته محققان، مطالعه خواب نیم‌روزی یک زمینه چالش‌برانگیز اما همچنین امیدوارکننده و با پیامدهای بالقوه‌ای برای بهداشت عمومی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: