کد خبر: ۲۴۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 19
در صورتی که درد زانوی بیمار قابل تحمل نباشد و این درد با دارو و سایر روشه‌های مراقبتی تسکین پیدا نکند باید جراحی تعویض مفصل زانو برای فرد انجام شود
شفا آنلاین>سلامت>یک فیزیوتراپیست گفت: افراد از روز پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو می‌توانند ورزش‌های مناسب را زیر نظر فیزیوتراپیست انجام دهند.

به گزارش شفا آنلاین، فهیمه اوکاتی فیزیوتراپیست درباره جراحی تعویض مفصل زانو اظهار کرد: در صورتی که درد زانوی بیمار قابل تحمل نباشد و این درد با دارو و سایر روشه‌های مراقبتی تسکین پیدا نکند باید جراحی تعویض مفصل زانو برای فرد انجام شود.

او بیان کرد: دلایل گوناگونی در جراحی تعویض مفصل زانو نقش دارند که شایع‌ترین دلیل آرتروز(Osteoarthritis) شدید زانو است.در آرتروز شدید غضروف مفصلی به تخریب و ساییدگی دچار می‌شود، بنابراین فضای بین دو استخوان تشکیل دهنده مفصل کاهش پیدا می‌کند. در هم فرورفتگی دو استخوان در ایجاد درد شدید و به هم خوردن ریتم (آهنگ) راه رفتن و الگوی حرکتی مفاصل مجاور و در نهایت کاهش عملکرد زانو نقش دارد.

این فیزیوتراپیست افزود: در صورتی که زمان جراحی به عقب بیفتد، بیمار به علت کم‌تحرکی ناشی از درد شدید به مشکلات جدیدی از جمله افزایش وزن، دیابت(Diabetes) و فشار خون دچار می‌شود. در جراحی تعویض مفصل زانو جراح قسمت‌های تخریب شده و توده‌های استخوانی تشکیل شده را می‌تراشد و پروتز زانو را جایگزین آنها می‌کند. پروتز زانو از آلیاژ متناسب با شرایط بدن ساخته شده و از دو قسمت جداگانه تشکیل شده است؛ قطعه رانی و قطعه ساق پا، البته در برخی موارد هم جراح قطعه کشککی را در داخل مفصل جاگذاری می‌کند.

مراقبت‌های پس از  جراحی تعویض مفصل زانو

اوکاتی تاکید کرد: بیمار روز پس از عمل جراحی می‌تواند تحرک داشته باشد و راه رفتن را با کمک عصا یا واکر آغاز کند. متحرک شدن سریع مفصل برای پیش گیری از ایجاد لخته خون در ورید‌های پا و آمبولی ضروری است. حرکت، خیلی زود در مفصل جراحی شده آغاز می‌شود و فرد می‌تواند با حرکت دادن مفصل به کاهش هر چه سریع‌تر درد کمک کند. برگشت سریع بیمار به فعالیت‌های زندگی از فواید این جراحی است.

عوارض مهم جراحی تعویض مفصل زانو

او تصریح کرد: یکی از عوارض مهم جراحی مفصل زانو عفونت است، بیماری که قرار است تحت عمل جراحی مفصل زانو قرار بگیرد باید قبل از عمل به دندانپزشک مراجعه کند تا دندان‌هایش بررسی شوند و در صورت داشتن مشکل از آنتی بیوتیک(Antibiotics) استفاده کند. قند خون مبتلایان به دیابت هم باید کنترل شود.

این فیزیوتراپیست گفت: افراد سیگاری هم باید به این نکته توجه کنند که استعمال سیگار می‌تواند بر شرایط عمل و حتی پس از آن اثر منفی بگذارد، بنابراین بیمار باید ۶ هفته قبل و ۶ هفته پس از عمل از استعمال سیگار پرهیز کند.

اوکاتی اظهار کرد: افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو کرده‌اند با رعایت این موارد می‌توانند پس از جراحی به مسافرت بروند. در سفر زمینی بیمار هر یک ساعت یکبار باید حدود پنج تا ۱۰ دقیقه روی اندام جراحی شده راه برود. این موضوع در افزایش جریان خون، کاهش درد و به کارگیری عضلات اندام درگیر موثر است. در سفر هوایی ایستادن و حرکت دادن مچ پای جراحی شده از آیجاد آمبولی در ورید‌های اندام درگیر جلوگیری می‌کند. چاقی ممنوعیتی جهت انجام جراحی ایجاد نمی‌کند، اما به دلیل افزایش فشار در مفصل تحت عمل فرد باید با رعایت رژیم غذایی سعی کند که وزن خود را کاهش دهد تا عمر استفاده از پروتز مفصل زانو کاهش پیدا نکند.

این فیزیوتراپیست بیان کرد: پس از عمل جراحی زانو، زمان اقامت بیمار در بیمارستان بین یک تا چهار روز است، برای افزایش دامنه حرکتی مفصل، کاهش درد و آموزش تمرین‌های حرکتی بیمار به فیزیوتراپیست ارجاع داده می‌شود.

او افزود: پس از جراحی تعویض مفصل زانو فرد باید از ورزش‌های ضربه‌ای، پرش، دو زانو و چهار زانو نشستن و استفاده از توالت ایرانی پرهیز کند.

مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو کرده‌اند

اوکاتی تاکید کرد: در تمرین نخست فرد به پشت دراز می‌کشد سپس مچ پای خود را به بالا و پایین حرکت می‌دهد.



این فیزیوتراپیست تصریح کرد: در تمرین دوم فرد به پشت دراز می‌کشد سپس یک حوله کوچک را زیر زانوی خود قرار می‌دهد و با زانوی صاف تلاش می‌کند که پشت زانوی خود را به زمین فشار دهد.



او گفت: در تمرین سوم فرد به پشت می‌خوابد سپس زیر زانوی خود یک بالش قرار می‌دهد و سعی می‌کند زانوی خود را به کمک مچ پا بالا بیاورد.



اوکاتی یاد آوری کرد: در تمرین چهارم فرد به پشت می‌خوابد سپس با زانوی خم، مچ پا را به سمت قسمت نشیمنگاه خود روی زمین می‌لغزاند و جلو و عقب می‌برد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: