کد خبر: ۲۴۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 18
ما پیشنهاد نمی‌کنیم مردان در سنین بالا مصرف تستوسترون را آغاز کنند، حتی آن‌هایی که تستوسترون کمی دارند
شفا آنلاین>سلامت>مردان با گذشت مهروموم‌های زندگی دست‌کم با دو حقیقت ناخوشایند روبرو می‌شوند؛ افزایش قطر شکم و کاهش میزان هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون. اغلب ما از خطرات بزرگ شدن شکم آگاه هستیم اما آیا کاهش تستوسترون<testosterone> با افزایش سن هم عوارضی دارد؟

به گزارش شفا آنلاین:پژوهشی که به تازگی در اجلاس سالانه متخصصان غدد درون‌ریز آمریکا منتشر شده نشان داد مردانی که میزان تستوسترون در آن‌ها پایین است نسبت به هم‌ردیفانشان با میزان‌های طبیعی تستوسترون ۳۳ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

آیا این یافته‌ها به معنای آن است که باید برای این مردان درمان جایگزین با تستوسترون تجویز کرد؟ گرچه مصرف مکمل‌های تستوسترون از دهه ۱۹۹۰ در آمریکا رشدی انفجاری داشته، خانم گیل لافلین، استادیار پزشکی پیشگیری و خانواده در دانشگاه کالیفرنیای سن‌دیه‌گو و سرپرست این تحقیق در این مورد چندان مطمئن نیست. او به پرسش‌های رایج در این زمینه پاسخ می‌دهد.

در مورد میزان پایین تستوسترون و مشکلات بهداشتی مربوط به آنچه می‌دانید؟
مردان سالمندی که دچار کمبود تستوسترون هستند، میل جنسی کمتر، انرژی کمتر، توانایی کمتر برای تمرکز و میزان پایین‌تر تراکم استخوانی دارند. آن‌ها همچنین دچار تجمع چربی در اطراف قسمت میانی بدن می‌شوند و در معرض خطر بالاتر مقاومت به انسولین، نشانگان متابولیک و دیابت هستند.

در بررسی ما در نظر گرفتن سایر عوامل خطرزا برای مردان با میزان پایین‌تر تستوسترون نسبت به افراد با تستوسترون طبیعی ۳۳ درصد نشان داد مردان با تستوسترون پایین‌تر، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

البته توجه داشته باشید میانگین سنی افراد مورد بررسی ما ۷۱ سال بود؛ یعنی این مردها در گروه سالمندان قرار داشتند.

و شما از این یافته‌ها شگفت‌زده شدید؟
شگفت‌زده؟ نه، خب ما انتظار خاصی نداشتیم. میزان پایین تستوسترون با ایجاد شماری از بیماری‌ها در مردانی همراه است که زمینه قبلی ایجاد آن را نداشته‌اند، مانند دیابت. مردانی که دچار بیماری عروق تغذیه‌کننده قلب یا عروق کرونری هستند نیز میزان تستوسترون پایین‌تری دارند بنابراین ما میدانیم میزان تستوسترون با این بیماری ارتباط دارد. البته هنوز مطمئن نیستیم که کاهش احتمال بقا در مردان با تستوسترون پایین به همین علت باشد.

آیا در جهت مقابل افراد با میزان بالای تستوسترون احتمال بقای بیشتری دارند؟
نکته بسیار مهمی است. ما شاهدی نیافتیم که داشتن میزان بالاتر تستوسترون اثری حفاظتی داشته باشد. به عبارت دیگر، در مردان با میزان تستوسترون بالاتر نسبت به میانگین جمعیت خطر مرگ تفاوتی با میزان میانگین نداشت.

به نظر می‌رسد پزشکان به‌طور فزاینده‌ای برای مردانی که میزان تستوسترون آن‌ها پایین است، مکمل‌های تستوسترون تجویز می‌کنند. آیا پژوهش‌ها از دادن تستوسترون اضافی حمایت می‌کنند؟

ما پیشنهاد نمی‌کنیم مردان در سنین بالا مصرف تستوسترون را آغاز کنند، حتی آن‌هایی که تستوسترون کمی دارند. به‌طور قطعی نمی‌دانیم آیا مصرف تستوسترون مکمل مفید و بی‌خطر است یا نه. ما در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم. در حال حاضر آزمون بالینی کنترل‌شده و تصادفی شده با تعداد افراد آزمایش کافی و با قدرت آماری مناسب برای نتایج معنادار در این زمینه انجام نشده است.


آیا برای چنین مردانی توصیه عملی دارید؟
کم کردن چربی‌های اضافی در اطراف شکم و کمر ممکن است به افزایش تستوسترون بینجامد. چاقی مرکزی با میزان پایین تستوسترون ارتباط دارد و نشان داده شده مردان دچار چاقی مرکزی وقتی روی رژیم‌های کاهنده وزن قرار می‌گیرند. میزان تستوسترون آن‌ها افزایش می‌یابد. ما در حال حاضر علت آن را نمی‌دانیم. جالب این است که چاقی مرکزی در مردان با کاهش میزان تستوسترون همراه است، در حالی که چاقی مرکزی در زنان با افزایش میزان تستوسترون همراهی دارد.

شما اعتقاد دارید مردانی که میزان تستوسترون آن‌ها پایین است و دچار چاقی اطراف شکم و کمر هستند، می‌توانند تا حدی میزان آن را کنترل کنند؟
بله، در واقع می‌توانند. البته به شرطی ممکن است موفق شوند که تغییراتی در شیوه زندگی‌شان بدهند؛ یعنی کاری که همه ما می‌خواهیم انجام دهیم، ورزش بیشتر، تغذیه مناسب‌تر و کم کردن چربی‌های قسمت میانی بدن. با انجام این کارها بسیاری از سیستم‌ها در بدن آن‌ها بهبود پیدا می‌کند که میزان تستوسترون تنها یکی از آن‌هاست.

۲۹ درصد مردان در تحقیق شما تستوسترون پایین داشتند. به نظر می‌رسد که در بالای ۵۰ سال کاهش تستوسترون نسبتاً شایع باشد

درست است. تستوسترون با افزایش سن به‌طورکلی کاهش می‌یابد و بسیاری از کارشناسان معتقدند در سنین بالای ۶۰ سال حدود ۳۰ درصد مردان نقصان تستوسترون داشته باشند که با علائمی مانند کاهش انرژی، خستگی، ناتوانی در تمرکز و کاهش میل جنسی ظاهر می‌شود. در حال حاضر پژوهش‌های بسیاری در این زمینه در جریان است. البته آنچه موردنیاز است.

کار آزمایی بالینی بزرگ با کنترل دارونماست تا در آن آثار استفاده از مکمل‌های تستوسترونی به آزمون گذاشته شود.بهداشت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: