کد خبر: ۲۴۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 18
برخی کشورهای منطقه هم درگیر مشکلات ناامنی ها هستند که در این شرایط، سیاستگذاران سلامت آن کشورها باید به گونه ای خاص تصمیم گیری کند. همه این موارد در این برنامه فنی و چارچوبی که پیش بینی شده بود، برای کشورهای منطقه در اجلاس ارائه شد
شفاآنلاین>سلامت>مدیر علوم، اطلاعات و نشر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو)، گفت: باید بستری ایجاد کرد که کشورهایی که توانمندی بیشتری دارند، بتوانند به کشورهای ضعیف تر کمک کنند.

به گزارش شفاآنلاین، آرش رشیدیان، با اشاره به محورهای سخنرانی‌ اش در اجلاس ۶۶ وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، در خصوص توانمندسازی ظرفیتی نظام های سلامت کشور به خصوص وزارت های بهداشت کشورها در زمینه به کارگیری شواهد در تصمیم گیری ها، اظهار داشت: این بحث بسیار مهمی در نظام های سلامت<Health> است که در کشورهای مختلف از جمله ایران کارهای زیادی روی آن انجام شده است.

وی افزود: دو مدل کشور داریم، بعضی کشورها با توانمندی زیادی در حوزه سلامت پیش می روند، اما کارهای پراکنده‌ای انجام می دهند و ممکن است از منابع به درستی بهره‌برداری نکنند، یعنی شواهد در آن ها تولید می شوند، اما با سیاستگذاری های سلامت منطبق نمی شوند. دوم کشورهایی هستند که از موضوع کاملاً دور هستند و توانمندی تولید شواهد را ندارند، یا اگر توانمندی تولید شواهد را دارند، برنامه ای برای به کارگیری سیستماتیک آنها در کشورشان ندارند.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه هم درگیر مشکلات ناامنی ها هستند که در این شرایط، سیاستگذاران سلامت آن کشورها باید به گونه ای خاص تصمیم گیری کند. همه این موارد در این برنامه فنی و چارچوبی که پیش بینی شده بود، برای کشورهای منطقه در اجلاس ارائه شد.

رشیدیان گفت: همچنین، در این چارچوب تبیین شد که چه اتفاقاتی باید در وزارت های بهداشت کشورها صورت گرفته و چه ساختارهایی باید اصلاح شود یا ساختارهای کنونی چگونه با یکدیگر لینک شوند تا هم بهره ‌وری ارتقا یابد و هم اینکه، تضاد منافع به وجود نیاید.

مدیر بخش علوم، اطلاعات و نشر امرو همچنین، اضافه کرد: در واقع هر کشور با حداقل امکاناتی که در وزارت بهداشت کشور خود دارد، برای بهره‌ برداری از آن امکانات در تصمیم سازی ها توانمند می شود.

وی ادامه داد: همین بحث را در مورد خود سازمان بهداشت جهانی نیز داریم؛ یعنی این سازمان برای کشورهای منطقه چه برنامه هایی می تواند داشته باشد و در خصوص چه برنامه هایی می تواند خود را متعهد کند؟ این چارچوبی که ارائه شد شرایطی را برای گزارش دهی منظم وزارت بهداشت کشورها به سازمان جهانی بهداشت نیز ایجاد می کند.

وی بر ایجاد بستری برای تبادل تجربیات بین کشورها تاکید کرده افزود: باید بستری ایجاد کرد که کشورهایی که توانمندی بیشتری دارند، بتوانند به کشورهای ضعیف تر کمک کنند. البته این تمایل در کشورهای قوی تر برای ارائه دستاوردهایشان به کشورهای ضعیف تر نیز وجود دارد.

رشیدیان در خصوص نحوه برگزاری اجلاس در ایران نیز بیان کرد: این اجلاس در ایران فوق العاده برگزار شد. وزرات بهداشت ایران از سال گذشته که برگزاری اجلاس در تهران تصویب شد، برنامه ریزی های لازم برای برگزاری باشکوه اجلاس در کشور را آغاز کرد. در ماه های اخیر برنامه ریزی های بسیار مفصلی صورت گرفت و جلسات روزانه با همکاران سازمان بهداشت جهانی نیز برگزار شد.

وی تصریح کرد: نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در بازدیدهای مختلفِ از مراکز نظام سلامت ایران، از نحوه خدمات رسانی رضایت کامل داشتند. برنامه های اجلاس نیز عالی برگزار شد و در این زمینه باید به دست اندرکاران برگزاری این اجلاس دست مریزاد گفت.

مدیر علوم، اطلاعات و نشر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در پایان گفت: آنچه سازمان جهانی بهداشت را راضی می کند، رضایت وزرای بهداشت کشورها است که در این اجلاس خوشبختانه رضایت تمام وزرا و هیئت ها به دست آمد. مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: