کد خبر: ۲۴۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 17
پلاسما بخش مایع خون است که سلول های خونی در آن شناور هستند، این سلول ها عبارت از گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها هستند و رنگ پلاسما به طور طبیعی زرد کم رنگ است
 شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: استان های تهران و البرز بیشترین اهدای پلاسما را به روش فرزیس دارند.

به گزارش شفا آنلاین:بشیر حاجی بیگی  افزود: پلاسما فرزیس روشی است که در آن اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما <Plasma>را اهدا می کند و بقیه سلول های خونی به اهداکننده بازگردانده می شود و به این صورت اهداکننده می تواند با اهدای پلاسمای خود جان تعداد زیادی از بیماران را نجات دهید.

وی اعلام کرد: پلاسما بخش مایع خون است که سلول های خونی در آن شناور هستند، این سلول ها عبارت از گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها هستند و رنگ پلاسما به طور طبیعی زرد کم رنگ است.

حاجی بیگی اضافه کرد: علاوه بر آب که حدود ۹۰ درصد پلاسما را تشکیل می دهد، پروتئین های مختلف، املاح معدنی، ویتامین ها، مواد قندی و چربی ها از اجزای تشکیل دهنده پلاسما هستند، فراوان ترین پروتئین پلاسما آلبومین نام دارد که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

وی ادامه داد: دنیای توسعه یافته به سمت اهدای مستقیم فرآورده و اجزای خون به روش فرزیس پیش می رود و آینده انتقال خون ایران نیز اهدای مستقیم فرآورده به روش فرزیس است.

سخنگوی سازمان اتقال خون تصریح کرد: استرالیا در این زمینه تجربه موفقی دارد و در مدیریت خون بیمار و کاهش میزان اهدای خون کامل و گلبول قرمز از ۸۵ هزار واحد به ۶۰ هزار واحد را طی دو سال داشت.  آمریکا نیز در این امر موفق بود.  

حاجی بیگی گفت: آینده اهدای خون خداحافظی با روش سنتی است و با افزایش میزان درخواست پلاکت از ۴۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سال جاری بر اثر پیشرفت علم پزشکی و سالمندی جمعیت، اگر پلاکت فرزیس نبود، نمی توانستیم این نیاز را رفع کنیم.

وی دریافت مستقیم اجزای خون را کاربردی تر دانست و افزود: تقاضای جامعه برای درمان بیماری های اتوایمیون و آلزایمر با IVIG (ایمونوگلوبولین وریدی) سبب می شود که به زودی نیاز قابل توجهی در این زمینه به وجود آید و ما نیز راهی جز نوآوری و همگامی با دنیا نداریم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: