کد خبر: ۲۴۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 17
تبریک می گویم که آموزش پزشکی را در ایران تحت نظارت وزارت بهداشت قرار داده اید اما در تونس به این شکل نیست و آموزش پزشکی زیر نظارت وزارت علوم است و وزارت بهداشت فقط نیروهای خود را از بین فارغ التحصیلان انتخاب می کند که این یک اشکال بزرگ در سیستم بهداشت و درمان تونس است
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت تونس، گفت: تونس می تواند دروازه ورود محصولات پزشکی ایران به کشورهای آفریقایی باشد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر «سونیا بن شیخ» وزیر بهداشت کشور تونس در دیدار با سعید نمکی وزیر بهداشت، افزود: تبریک می گویم که آموزش پزشکی را در ایران تحت نظارت وزارت بهداشت قرار داده اید اما در تونس به این شکل نیست و آموزش پزشکی<medical education> زیر نظارت وزارت علوم است و وزارت بهداشت فقط نیروهای خود را از بین فارغ التحصیلان انتخاب می کند که این یک اشکال بزرگ در سیستم بهداشت و درمان تونس است.

وی با اشاره به اینکه در تونس با پدیده خروج استعدادها به ویژه پزشکان مواجهیم که عمدتا به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌روند، گفت: درصددیم که مکانیزمی را در تونس اجرا کنیم که این استعدادها و سرمایه‌ها را حفظ کنیم.


وزیر بهداشت تونس افزود: قانون پیوند اعضا از دهه ۸۰ در تونس وجود داشت اما این قانون اجازه نمی داد که بخش خصوصی این کار را بکند و فقط بخش دولتی می توانست که آن هم دچار اختلال شده بود. حدود شش ماه پیش شش مورد پیوند قلب در تونس انجام شد که توانستیم پیوند اعضا را در تونس مجددا از سر بگیریم.

دکتر بن شیخ در ادامه به موضوع گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: گردشگری سلامت را با ساخت دارو در یک پکیج قرار دادیم و می خواهیم به صورت ملی این کار را انجام دهیم. همانطور که ایران در توسعه صنعت دارو قوی کار کرده است.

وزیر بهداشت تونس با بیان این که تونس دروازه ورود به آفریقا است، گفت: با احتساب درمان‌های سرپایی سالانه بیش از ۲ میلیون بیمار را در تونس درمان می‌کنیم که ۸۰ درصد آنها خارجی و عمدتا از کشورهای آفریقایی هستند.

وی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی از ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: حتی می توانیم به عنوان دروازه ورود محصولات پزشکی ایران به سایر کشورهای آفریقایی عمل کنیم.

وزیر بهداشت تونس با بیان اینکه ۷۰  درصد دارو را خودمان تولید می کنیم و ۳۰ درصد وارداتی هستند، گفت:  در زمینه دارو ۵۰ شرکت تولید کننده دارو داریم که یک شرکت دولتی بوده و مابقی خصوصی هستند

وی در پایان با بیان اینکه آماده همکاری با ایران در زمینه تولید دارو هستیم، گفت: در زمینه تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت قرار است طرح نوسازی بیمارستان‌های تونس تا ۲۰۲۰ اجرا شود و علاقه مندیم  شرکت های ایرانی هم در این زمینه همکاری کنند.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: