کد خبر: ۲۴۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 16
ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از نظر شاخص پوشش خدمات سلامت، با پوشش ۷۱.۷ درصد در جایگاه بالاتر از متوسط جهانی قرار دارد
شفا آنلاین>سلامت>معاون کل وزارت بهداشت گفت: با حمایت دولت و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، همه مردم ملزم هستند بیمه شوند.

به گزارش شفا آنلاین: ایرج حریرچی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع محورهای شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت<Health Ministers' Meeting> کشورهای منطقه مدیترانه شرقی برگزار شد، ضمن تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان کشورمان، اظهار داشت: ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از نظر شاخص پوشش خدمات سلامت، با پوشش ۷۱.۷ درصد در جایگاه بالاتر از متوسط جهانی قرار دارد.


وی افزود: برآورد سازمان جهانی بهداشت از شاخص پوشش خدمات سلامت کشور ایران این است که، در سال ۲۰۲۳ جایگاه ایران در منطقه EMRO به ۸۰ خواهد رسید.

حریرچی در ادامه گفت: با توجه به کاهش سرانه تولید ناخالص ملی، افزایش درصد یا سهم هزینه های عمومی سلامت از تولید ناخالص ملی و نیز کاهش درصد پرداختی از جیب از تولید ناخالص ملی بعد از اجرای طرح تحول سلامت، به دلیل کاهش مقدار سرانه تولید ناخالص ملی و کاهش سهم پرداختی از جیب از تولید ناخالص ملی، مقدار خالص پرداختی از جیب مردم هم به طور قابل توجه کاهش یافته است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: بر این مبنا، شاخص رخداد هزینه‌های فقرزای سلامت بر اساس متد پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر کاهش خوبی در نسبت جمعیت مواجه شده با هزینه‌های فقرزای سلامت، اتفاق افتاده است، در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۴، در تعداد افراد مواجه شده با هزینه‌های فقرزای سلامت ۳۳.۵ درصد کاهش وجود داشته است.

حریرچی خاطرنشان کرد: نسبت جمعیت مواجه شده با هزینه‌های کمرشکن سلامت بر اساس متد توصیه شده اهداف توسعه پایدار یعنی رخداد هزینه‌های کمرشکن سلامت به‌ صورت تجاوز پرداخت‌های مستقیم از جیب از ۲۵ درصد کل هزینه‌های مصرفی خانوار که در سطح کل جمعیت روند کاهشی بسیار کمی داشته است، مقدار این شاخص در سال ۲۰۱۷ به ۷۶.۳ درصد رسیده است.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، ۸۱ درصد عوامل مرگ و میر و سال های از دست رفته عمر در ایران به دلیل بیماری های غیرواگیر است، در هر کشوری که به سمت توسعه یافتگی می رود مرگ و میر ناشی از بیماریهای عفونی کم می شود و امید به زندگی افزایش می یابد.

حریرچی بیان کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد مردم کشور چاق هستند و ۸۰ درصد کم تحرکند.

معاون کل وزارت بهداشت، در خصوص مصرف قلیان نیز گفت: استعمال قلیان در حال افزایش است و متاسفانه در ایران مالیات سیگار کمترین مالیات در منطقه و جهان است و قیمت سیگار بسیار ارزان است، در تحریم ها همه چیز تحریم شده، اما ورود سیگار خارجی حتی تسهیل هم می شود. وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را می کند، اما متاسفانه مالیات بر خرده فروشی سیگار را تبدیل به درب کارخانه کردند که این موضوع به ضرر است.

وی افزود: در حوزه عوامل افزایش دهنده بیماری های غیر واگیر باید هوشیار باشیم؛ مثلا رشد سیگار را کنترل یا میزان نمک را در نان ها کم کنیم، چراکه نمک عامل افزایش فشار خون است.

حریرچی ادامه داد: در نوشابه ها، ۱۵ درصد قند را کاهش دادیم، اما این یک راه حل بسیار طولانی است که با تغییر سبک زندگی مردم تعیین می شود.

وی عنوان کرد: یکی از بسته های اصلی طرح تحول سلامت، افزایش پوشش بیمه ای بود، در حال حاضر، ۹۱ و نیم درصد مردم کشور بیمه هستند، حتی مهاجرین قانونی داخل کشور هم بیمه شده اند، اما وجه دیگر این است که ۸.۵ درصد مردم ما هنوز بیمه نیستند. خوشبختانه دو ماه قبل آیین نامه بیمه اجباری مردم مبنی بر اینکه با حمایت دولت همه مردم ملزم هستند، بیمه شوند، تدوین و در آبان ماه جاری نیز از سامانه آن بهره برداری می شود و مردم می توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند، چنانچه درآمد آنها زیر ۴۰ درصد باشد، صددر صد حق بیمه آنها رایگان است، امیدواریم طی ۶ ماه پوشش بیمه ای را به حداکثر ممکن برسانیم

معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: با حضور وزیر بهداشت، عمده اقدامات ما در حوزه بهداشت درحال انجام است. ما فشار خون ۳۱ میلیون ایرانی را کنترل کردیم، درحال حاضر نیز موضوع ارتقای سلامت و جامعه محور کردن سلامت، با طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در راس اولویت ها قرار دارد، همچنین گسترش فعالیت های بهورزی نیز در دستور کار است.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: