کد خبر: ۲۴۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 16
در برخی از دوران و رده‌های سنی وقتی خانوا‌ده مسئولیت‌های اولیه کودکان را به عهده می‌گیرند نه تنها به کودک لطف نمی کنند بلکه درماندگی در مسئولیت‌های آینده را نیز به آنها می آموزند
شفا آنلاین>سلامت>به طور کلی با افزایش سن کودکان مسئولیت‌های بیشتر و بزرگتری به آنها محول می‌شود؛ بنابراین در برخی از دوران و رده‌های سنی وقتی خانوا‌ده مسئولیت‌های اولیه کودکان را به عهده می‌گیرند نه تنها به کودک لطف نمی کنند بلکه درماندگی در مسئولیت‌های آینده را نیز به آنها می آموزند.

به گزارش شفا آنلاین، این درماندگی زمانی بروز می‌یابد که یک کودک به دلیل فقدان استقلال داده شده، در انجام وظایف متناسب با سن خود ناتوان بماند. پس برای اینکه کودک شما استقلال و اعتماد به نفس لازم را داشته باشد و در آینده فرد مسئولیت‌پذیری باشد، باید به 5 نکته کلیدی زیر توجه کنید.

1. ایجاد فهرست وظایف

فهرستی از وظایفی که فرزند شما باید قادر به انجام آنها باشد را تهیه کنید ( مثلا لباس خود را بپوشد و یا اسباب بازیهایش را خودش جمع کند)، در مرحله بعد درباره این وظایف با او صحبت کنید و اگر مطمئن نیستید که آیا او قادر به انجام این وظایف هست یا خیر، یکبار از او بخواهید که آنها را مقابل شما انجام دهد و اگر احساس کردید برخی از این وظایف را نمی تواند به تنهایی انجام دهد آنها را از لیست خود حذف کنید.

به خاطر داشته باشید کودکان زمانی که از انتظارات شما نسبت به خود با خبر باشند تلاش می کنند این وظایف را بهتر انجام دهند.

2. کمال گرا نباشید

به این امر واقف باشید که کودکان هنوز به مهارت‌های خود واقف نیستند بنابراین ممکن است از داشتن توانایی در انجام برخی از کارها و وظایف شخصی خود اشتباه کنند؛ به عنوان مثال ممکن است کودک از شما بخواهد که برای خود نوشیدنی بریزد اما قادر به انجام این کار نباشد. بنابراین اگر چنین اتفاقی رخ داد هرگز از او انتقاد نکنید بلکه راه صحیح را با توضیح و صبر به او آموزش دهید و به او این باور را القا کنید که هر کسی امکان دارد در کاری اشتباه کند و هیچکس کامل نیست.

3. زمان کافی بدهید

کودکان دوست دارند که وظایف خود را در مقایسه با بزرگسالان در مدت زمان بیشتری انجام دهند؛ با درک این باور به آنها زمان بیشتری بدهید زیرا آنها نیاز دارند که فعالیت‌های خود را بدون فشار انجام دهند. به عنوان مثال اگر مدت زمان پوشیدن لباس برای کودک شما 10 دقیقه است و این زمان برای آماده شدن صبحگاهی زیاد است با برنامه های ساده تری روز را آغاز کنید و اجازه دهید تا کودک تمرین کند و به مرور زمان فعالیت های خود را سریعتر انجام دهد.

4. چیدن برنامه ای ساده و پیچیده کردن تدریجی آن

کودکان نیاز دارند که مسئولیت های خود را مدیریت کنند؛ بنابراین اگر برنامه روزانه آنها مدام تغییر کند دچار سردرگمی می شوند. پس اگر کودک وظیفه خاصی را انجام می‌دهد برای آن توضیحات لازم را ارائه کنید. برای مثال به او‌ بگویید که باید قبل از رفتن به تخت خواب اسباب بازی های خود را جمع کند و با نزدیک شدن به ساعت خواب این قضیه را برای او تکرار کنید تا وسایلش را جمع آوری کند. سعی کنید به او برای انجام وظایفش یادآوری کنید و به او بگویید قبل از پوشیدن لباس خواب باید اسباب بازی های خود را جمع کند.


5. پاداش دادن

هرگز فراموش نکنید کودکان برای وظایف و کارهایی که انجام میدهند عاشق دریافت پاداش هستند؛ سعی کنید این پاداش را در قبال کارهای شخصی آنها و کارهایی که تا پیش از این خودشان به طور شخصی انجام نمی‌دادند، به آنها بدهید. البته فراموش نکنید الزاما نباید در قبال انجام صحیح برخی کارهای دشوار به او پاداش بدهید؛ حتی ممکن است اگر کاری دشوار مثل بستن دکمه‌های پیراهن را غلط انجام دهد یا لباس خود را پشت و رو بپوشد، با توجه به تلاشی که داشته به او پاداش بدهید و او را تشویق کنید چون در گذشته به تنهایی قادر به پوشیدن لباس خود نبوده ولی شما به او پاداش می دهید تا از این تلاش ناامید نشود.

درنهایت به این مساله توجه کنید که شاید انجام دادن یک عمل توسط خود شما بسیار سریعتر و راحت تراز انجام آن توسط کودک شما باشد اما زمانی که شما فرصت انجام یک فعالیت را به کودکان خود می دهید حس مسئولیت پذیری و موفقیت را در کودک خود تقویت می‌کنید، پس آنها می آموزند که هر چه بزرگتر شوند بیشتر می‌توانند از مهارت‌ها و مسئولیت‌هایی که شما به آنها هدیه کرده‌اید در مواجه با موقعیت های جدیداستفاده کنند.

امیرحسین آخوندی - روانشناس




غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
0
خیلی ممنونم چقدر تکنینک های عالی بود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: