کد خبر: ۲۴۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 15
با قابلیت‌هایی که در سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی و همین طور امکاناتی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه داروسازی داریم، آماده‌ایم که به پاکستان کمک کنیم و این تجربه‌ها را در اختیار تیم‌های بهداشتی پاکستان قرار دهیم
شفا آنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با قابلیت‌هایی که در سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی و همین طور امکاناتی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه داروسازی داریم، آماده‌ایم که به پاکستان کمک کنیم و این تجربه‌ها را در اختیار تیم‌های بهداشتی پاکستان قرار دهیم.

به گزارش  شفا آنلاین:به نقل از  روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش سعید نمکی در دیدار با وزیر بهداشت پاکستان افزود: انتخاب دکتر ظفر میرزا را به عنوان وزیر بهداشت کشور پاکستان تبریک می‌گویم و جای خرسندی است، زیرا کشور پاکستان هم مشکلات خاص خود را دارد و انتخاب کارشناس برجسته بهداشت جهانی مانند آقای ظفر میرزا می‌تواند گره گشای مشکلات کشور پاکستان باشد. د

دکتر ظفر میرزا از قابلیت‌ها و مشکلات کشور ایران با خبر است، ما نیز به عنوان کشور دوست و همسایه از قابلیت‌ها و مشکلات کشور پاکستان در حوزه سلامت با خبر هستیم.  هر دوی ما به عنوان کارشناسان این رشته می‌دانیم که بدون مشارکت‌های دو کشور همسایه حل مشکلات بهداشتی به تنهایی میسر نیست. به عنوان مثال حدود سه دهه پیش زمانی که می‌خواستیم طرح ضربتی مالاریا را اجرا کنیم، با اجازه دولت پاکستان تا بلوچستان پاکستان تا شعاع پرواز پشه آنافل رفتیم و به بررسی پرداختیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: جای خرسندی است که برخی از مشاورین ما مانند دکتر آسایی بخش طولانی از عمر خود را به عنوان نماینده در کشورهایی مانند پاکستان گذرانده و به همین دلیل علاوه بر اشتراکات دینی، فرهنگی و مرزی، اشتراک عاطفی خاصی در همکاران ما برای کمک به پاکستان وجود دارد.

نمکی ادامه داد: قرار بود چند نفر را به عنوان نماینده برای پیشبرد برنامه‌های مشترک معرفی کنیم که از طرف ما دکتر اسدی لاری و دکتر آسایی کار را دنبال می‌کنند. این همکاری منجر می‌شود که بتوانیم برنامه‌های مشترک به خصوص در زمینه استقرار مراقبت‌های بهداشتی اولیه در پاکستان و بیماری‌های مشترک انسان و دام را که برای هر دوی ما خطرناک است و همین طور بیماری مالاریا و سایر بیماری‌های عفونی را کنترل و مدیریت کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران اظهار داشت: ما کشور پاکستان را در حل مشکلات بهداشتی درک می‌کنیم.  گرچه دکتر ظفر میرزا یکی از افراد تکنیکال بهداشت جهانی هستند، اما لازم است به عنوان یک همکار، دوست و برادر چند نکته را تاکید کنم. اولین نکته این است که شما باید بدانید قبل از استقرار مراقبت‌های اولیه بهداشتی، رفتن به سمت پوشش همگانی سلامت کاری سخت و بعضاً غیر ممکن است. بنابراین توصیه می‌کنم که سرعت به خرج بدهید و ما نیز به شما کمک می‌کنیم تا سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه را در کشور پاکستان به عنوان یک زیرساخت هر چه سریع‌تر ایجاد کنید.

نمکی افزود: چندی قبل در دیدار با نخست وزیر کشور پاکستان گفتم که قبل از ایجاد پوشش بیمه همگانی باید بعضی از کارها را انجام دهید، در غیراین صورت، پوشش بیمه برای شما به شدت گران تمام شده و تقریباً غیر ممکن خواهد بود. به شما توصیه می‌کنم که هرگز گرفتار این اشتباه نشوید. پرونده الکترونیک سلامت، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی از اولین امکاناتی است که قبل از آن گام‌ها باید ایجاد شوند.

وی درباره دارو نیز اظهار داشت: ما ۹۷ درصد از داروها را در داخل تولید می‌کنیم و حدود ۲۶ درصد از سبد هزینه نظام سلامت به دارو اختصاص دارد. در حال حاضر ۹۷ درصد از داروی ساخت داخل ما بازاری حدود ۷۰ درصد را در اختیار دارد. در حالی که سه درصد از داروهای وارداتی ما ۳۰ درصد از منابع دارویی ما را صرف می‌کند، به شما توصیه می‌کنم به جای واردات داروهای برند گران قیمت که ۵ تا ۱۰ برابر قیمت دارد، به سراغ داروهای ژنریک و ارزان‌قیمت بروید؛ ایران در این زمینه می‌تواند به کشور پاکستان کمک‌های شایانی کند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: