کد خبر: ۲۴۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 14
طرح تحول سلامت را در بستری منطقی و اقتصادی دنبال خواهیم کرد
شفاآنلاین>سلامت>مراسم افتتاح ساختمان جدید مرکز آموزشی درمانی شهید باهنر کرمان با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت

به گزارش شفا آنلاین:وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه پوشش همگانی سلامت و لزوم جامعه محور شدن خدمات، گفت: طرح تحول سلامت> را در بستری منطقی و اقتصادی دنبال خواهیم کرد.

 دکتر سعید نمکی در همایش کشوری پوشش همگانی سلامت که با حضور وزیر بهداشت عمان و مدیر دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، گفت:‌ امروز اگر ما به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران به صورت مصمم به سمت پوشش همگانی سلامت قدم بر می‌داریم، به این دلیل است که یک شبکه بهداشتی درمانی بسیار محکم و پیشرو داریم. سال‌ها پیش ایران در بین کشورهای شرق مدیترانه به دلیل استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اولیه به خوبی درخشید و مورد توجه کارشناسان برجسته سازمان بهداشت جهانی بودیم.

وی افزود: ایران به عنوان الگوی توسعه برای کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه مطرح شد. این گام‌های موثر در حوزه بهداشت و درمان را مرهون تلاش‌های کسانی هستیم که شاید اکنون در میان ما نباشند و همچنین بهورزان عزیزی که در اقصی نقاط کشور به عنوان سربازان خط مقدم این فعالیت بزرگ بهداشتی و درمانی کوشش می‌کنند و پرستاران، پزشکان، تکنسین‌های اورژانس و تمام معلمین دانشگاه‌های علوم پزشکی که در این عرصه خدمت رسانی می‌کنند. در حوزه آموزش پزشکی ادغام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت به عنوان راهکاری موفق در منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
ایران در آستانه حذف مالاریا

وزیر بهداشت با اشاره به شرایط بهداشتی کشور طی دهه‌های گذشته گفت:‌ روزی که ما در ۳۰ سال پیش به سیستان و بلوچستان رفتیم، طبق بررسی‌هایمان دریافتیم که از هر ۱۰ نفر سه تا چهار نفر مبتلا به مالاریا هستند؛ اما امروز در آستانه دریافت گواهی ریشه کنی مالاریا در منطقه هستیم. این اقدام حاصل زحمت افرادی است که طی این سال‌ها در حوزه بهداشت و درمان کشور فعال بوده‌اند و من به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت دست همه افرادی را که در نظام  ارائه خدمات بهداشتی درمانی زحمت کشیدند را می‌بوسم.
پرونده الکترونیک؛ ریل‌گذاری مهم نظام سلامت

نمکی با اشاره به اقدامات حوزه‌ سلامت در سال جاری گفت: امسال کارهای بزرگی شکل گرفت؛ به عنوان مثال سیلاب‌هایی که اخیرا برخی از استان‌های کشور را گرفتار کرد، با زحمت همکاران ما بدون یک مورد اپیدمی بیماری مدیریت شد. همچنین امسال پرونده الکترونیک سلامت را مستقر کردیم که به عنوان یک ریل‌گذاری بسیار موثر در ارائه خدمت و ورود پزشکی خانواده و سیستم ارجاع و اعمال گایدلاین‌ها و راهنماهای بالینی محسوب می‌شود که برای مدیریت اقتصاد سلامت در کشور و مصرف بهینه منابع بسیار اثرگذار است.

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت جهت کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق پرخطر کشور، اظهار کرد: ما کشوری نیستیم که فقط بیماری‌های غیر واگیر تهدیدمان کند؛ بلکه به اندازه گستردگی اقلیم و تنوع آب و هوا با تنوع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر هم مواجهیم. بنابراین نباید از بیماری‌های واگیردار غافل شویم. باید برای کنترل بیماری‌های واگیر، ای چی آوی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ... و بیماری‌هایی که ممکن است از مرزهای شرقی و غربی وارد کشور شوند، برنامه داشته باشیم.
تولید واکسن HPV در یک شرکت دانش بنیان

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه وزارت بهداشت جهت پوشش واکسیناسیون کشوری گفت: در زمینه پوشش واکسیناسیون در حال حاضر واکسن اچ پی وی  را که در یک شرکت دانش بنیان در کشورمان تولید شده، به صورت پایلوت مورد استفاده قرار می‌دهیم و این کار را آغاز کرده‌ایم. همچنین برای تولید و افزودن دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس از سال آینده و با کمک برخی از کشورهای خارجی گام برمی‌داریم.
دریافت گواهینامه حذف سرخک

وی ادامه داد: خوشبختانه در هفته‌های گذشته توانستیم گواهی نامه حذف سرخک را دریافت کنیم که مدال افتخاری بر سینه پیشتازان نظام سلامت ایران است. در عرصه درمان هم حرکت‌های بزرگی در قالب طرح تحول نظام سلامت و با تلاش همکاران‌مان و با حمایت رئیس جمهور انجام شد که این اقدامات را در یک بستر منطقی و اقتصادی دنبال می‌کنیم.
راه‌اندازی ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری

وی افزود:  بحث پرداختن به  بهداشت دهان و دندان به عنوان یک شاخص مورد مطالبه کشور دنبال می‌شود. امسال بحث مدارس عاری از پوسیدگی دندانی را به عنوان یک هدف مهم در عرصه بهداشت و درمان دنبال می‌کنیم. همچنین قشر کمتر مورد توجه یعنی عشایر کوچ‌رو را نقطه هدف قرار دادیم و ۴۰۰ خانه  بهداشت عشایری را با استقرار بهورز از  میان همان افراد راه‌اندازی خواهیم کرد.
خدمات سلامت، جامعه محور می‌شود

وزیر بهداشت گفت: در عین حال برای جامعه محور  کردن خدمت و هم جامعه محور کردن آموزش علوم پزشکی در نیمه دوم امسال با همت همکاران‌مان تلاش می‌کنیم تا هر خانه یک پایگاه سلامت شود؛ به طوری که در خانواده‌ها افرادی را که از دل خانوار برگزیده می‌شوند انتخاب کرده و در زمینه پیشگیری و مراقبت‌های درمانی آموزش  می‌دهیم. بنابراین تلاش می‌کنیم مباحث سلامت را به درون خانواده‌ها ببریم تا با مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بیشتر آشنا شوند. ما این پروژه ملی را به عنوان یک ویترین تازه از فعالیت‌های ادغام یافته نظام سلامت پیش خواهیم برد و در عرصه‌ بین‌المللی به تصویر خواهیم کشید.


 در این نشست از کتاب مشترک سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران در زمینه پوشش همگانی سلامت و با حضور وزیر بهداشت عمان، مدیر دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی، شهردار تهران و وزیر بهداشت رونمایی شد
.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: