کد خبر: ۲۴۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 13
پژوهش جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد اگر همزمان با ضربان قلب، جسمی در جاده ظاهر شود، امکان تصادف رانندگان بیشتر می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند که ضربان قلب راننده می‌تواند در بروز تصادف موثر باشد.

به گزارش شفا آنلاین، پژوهش جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد اگر همزمان با ضربان قلب، جسمی در جاده ظاهر شود، امکان تصادف رانندگان بیشتر می‌شود.

پژوهشگران "دانشگاه ساسکس"(University of Sussex) انگلستان برای بررسی تاثیر ضربان قلب بر واکنش راننده، یک بازی واقعیت مجازی در زمینه رانندگی طراحی کرده‌اند. هنگامی که کابران در این بازی رانندگی می‌کنند، اشیایی در مسیر ظاهر می‌شوند. ظاهر شدن اجسام ممکن است همزمان با ضربان قلب و یا میان ضربان‌ها باشد.

اگر ظاهر شدن اجسام با ضربان قلب به طور همزمان صورت بگیرد، واکنش راننده آهسته‌تر خواهد بود و امکان تصادف بیشتر می‌شود. پژوهشگران دانشگاه "ساسکس" به سرپرستی "سارا گارفینکل"(Sarah Garfinkel)، پژوهشگر این دانشگاه، اثر احتمالی فرآیند "سیستول"(Systole) را بر رانندگی مورد بررسی قرار دادند. سیستول، به فرآیند انقباض قلب گفته می‌شود.

گارفینکل گفت: اگر شخصی هنگام رانندگی در حالت برانگیختگی باشد و قلب او سریع و با قدرت بتپد، سیستول قلبی بیشتری خواهد داشت. این موضوع می‌تواند واکنش راننده و توانایی او را در دور شدن از موانع، مختل کند.

پیشتر نیز پژوهش‌هایی انجام شده‌اند که نشان می‌دهند سیستول‌ها می‌توانند توانایی مغز را برای پردازش محرک، تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال، اگر محرک دردناک همزمان با ضربان قلب ظاهر شود، درد کمتری به همراه خواهد داشت.

گارفینکل پیش از این نیز به تاثیر ضربان قلب بر حافظه پی برده بود. وی در پژوهش‌های خود دریافت که اگر همزمان با ضربان قلب یا بین ضربان‌ها به شرکت‌کنندگان، واژه‌هایی نشان داده شوند، بیشتر امکان فراموش شدن آنها وجود دارد.

پژوهشگران باور دارند که می‌توان اثر ضربان قلب را با کمک "بارورسپتور"(Baroreceptor) تعدیل کرد. بارورسپتورها، نورون‌های خاصی هستند که در رگ‌های اصلی قرار دارند و تغییرات فشار خون(blood pressure) را به مغز انتقال می‌دهند. این نورون‌ها به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند و اثر مهارکننده‌ای بر عملکردهای شناختی خاص دارند.

"کریستوفر رینگ"(Christopher Ring)، پژوهشگر "دانشگاه بیرمنگام"(University of Birmingham) انگلستان گفت: بر اساس این فرضیه، انسان‌ می‌تواند بارورسپتورها را فعال کند و فعالیت مغز خود را با کمک چرخه قلبی تحت کنترل درآورد.

برخی از پژوهش‌ها بر اساس چرخه قلبی، نوساناتی را در فعالیت الکتریکی مغز شناسایی کرده‌اند. ممکن است ضربان قلب، برخی از فعالیت‌های نورونی را تقویت کند. گارفینکل در این بررسی دریافت که اگر محرک ترس همزمان با ضربان قلب دریافت شود، ترسناک‌تر خواهد بود.

"مایکل گابلر"(Michael Gaebler)، پژوهشگر "موسسه ماکس پلانک"(Max Planck Institute) آلمان گفت: به نظر می‌رسد حالت‌های چرخه قلبی در این فرآیند می‌توانند بهتر یا بدتر باشند. در هر حال، هنوز شکاف یا عامل به خصوصی شناسایی نشده است. شاید وجود صدا در مغز، مانعی برای پردازش محرک باشد و یا شاید مغز از نوسانات در فعالیت‌های قلب استفاده کند تا پردازش حسی را بهبود ببخشد.

گابلر افزود: پردازش حسی، تنها گامی در پیچیدگی‌هایی است که هنگام رانندگی رخ می‌دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: