کد خبر: ۲۴۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 12
از آن جایی که عطسه دارای قدرت زیادی است و جریان هوا را تا ۶ یا ۸ متر دورتر انتقال می دهد، اگر با بستن دهان یا بینی سعی کنند عطسه خود را نگه دارند، فشار شدید تولید شده توسط مکانیزم عطسه، به سر (سینوس ها)، حفره بینی یا گلو و داخل قفسه سینه باز خواهد گشت
شفا آنلاین>سلامت> برخی افراد به دلیل حفظ ادب و احترام گاهی جلوی عطسه خود را می گیرند، همین امر موجب می شود که صدمات زیادی بر بدن آن ها وارد شود. شاید نگه داشتن عطسه موضوعی کم اهمیت و بی خطر به نظر برسد اما گاهی به عواقب جدی سلامتی منجر خواهد شد.


به گزارش شفا آنلاین:  از آن جایی که عطسه دارای قدرت زیادی است و جریان هوا را تا ۶ یا ۸ متر دورتر انتقال می دهد، اگر با بستن دهان یا بینی سعی کنند  عطسه <Sneeze>خود را نگه دارند، فشار شدید تولید شده توسط مکانیزم عطسه، به سر (سینوس ها)، حفره بینی یا گلو و داخل قفسه سینه باز خواهد گشت.

همچنین  نگه داشتن دهان یا بینی باعث افزایش شدید فشار  حدود ۵ تا ۲۴ برابر فشار طبیعی عطسه  خواهد شد و چون این فشار در زمان کوتاهی رخ می دهد می تواند آسیب های شدیدی بر بدن وارد کند. نگه داشتن عطسه می تواند فشار زیادی به لوله استاش (شیپور استاش) در گوش وارد کرده و پرده گوش را پاره کند، شیپور استاش گوش میانی و گلو را به هم متصل می کند و به همراه گوش میانی فشار هوای وارد شده به دو سمت پرده گوش را متعادل می کند.

در موارد شدیدتر فشار هوای ناشی از نگه داشتن عطسه به جای پاره کردن پرده گوش، به پارگی ساختارهای ظریف گوش داخلی منجر شده و عواقب خطرناکی همچون ناشنوایی دائمی فرد را به دنبال خواهد داشت.

نگه داشتن عطسه ممکن است باعث آسیب دیافراگم هم شود. پارگی رگ خونی در قسمت سفیدی چشم هم از خطرات نگه داشتن عطسه است که به کبودی چشم منجر خواهد شد. پاره شدن رگ خونی کوچک در چشم، گوش یا بینی از عوارض کمتر شایع نگه داشتن عطسه است.


در برخی موارد بسیار نادر، نگه داشتن عطسه باعث بروز آنوریسم می شود، آنوریسم به وضعیتی گفته می شود که طی آن دیواره سرخرگ ضعیف شده و ورم می کند. آنوریسم ممکن است باعث پارگی رگ مغزی شده یا آنقدر آن را سست کند که در اثر تغییر فشار درون جمجمه به راحتی پاره شود که البته احتمال بروز این عارضه بر اثر نگه داشتن عطسه بسیار کم است.بهداشت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: