کد خبر: ۲۴۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 11
استان های فارس، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و مازندران بیشترین مراکز اهدای خون را در سطح کشور دارند و استان فارس با 14 مرکز، بیشترین میزان مراکز اهدای خون در کشور را دارد
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در حال حاضر استانهای سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین میزان اهداکنندگان مستمر خون را دارند، افزود:در شش ماهه اول امسال بیشترین میزان اهداکنندگان خون در کشور مربوط به گروه خونی O مثبت بوده که 34 درصد از اهداکنندگان خون در کشور است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر بشیر حاجی بیگی اظهار داشت: شاخص اهدای خون بانوان در شش ماهه اول سال جاری در کشور 4.2 بوده و استان های لرستان، مرکزی، کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شاخص اهدای خون<Blood> بانوان در کشور را داشته اند.

وی تصریح کرد: 90 درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و 10 درصد دارای گروه خونی منفی هستند البته شاخص اهدای مستمر خون در حال حاضر در کشور حدود 60 درصد است که به عبارت دیگر 60 درصد از اهداکنندگان خون به طور مستمر، اهدای خون می کنند. اهداکننده مستمر به فردی اطلاق می شود که در طول سال حداقل دو بار موفق به اهدای خون شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به افزایش یک درصدی اهدای خون در تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به سال گذشته در کشور، ضمن تقدیر و تشکر از اهداکنندگان خون، خاطرنشان کرد: نیاز به خون و فرآورده های خونی مختص زمان خاصی نیست و این نیاز به صورت روزانه و همیشگی است.

ژحاجی بیگی تعداد مراکز اهدای خون در کشور را 178 مرکز عنوان کرد و افزود: استان های فارس، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و مازندران بیشترین مراکز اهدای خون را در سطح کشور دارند و استان فارس با 14 مرکز، بیشترین میزان مراکز اهدای خون در کشور را دارد.

وی در خصوص وضعیت اهدای خون در 6 ماهه اول امسال در کشور گفت: در این مدت یک میلیون و 339 هزار و 432 نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد، یک میلیون و 51 هزار و 29 واحد خون اهدا شده است و از این تعداد، 43 هزار و 464 واحد اهدای خون مربوط به بانوان بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اضافه کرد: در شش ماه نخست امسال بیشترین میزان اهدای خون مربوط به استان های تهران، فارس و خراسان رضوی بوده است و 30 درصد از کل خون های اهدایی در کشور در این سه استان، اهدا شده است. همچنین در این مدت میزان اهدای خون در استان های چهارمحال و بختیاری، قزوین و خراسان شمالی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد قابل توجهی داشته است.

وی یادآور شد: بانوان استان های چهارمحال و بختیاری، البرز و مرکزی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، اقبال بیشتری به اهدای خون داشته اند که قابل تقدیر است.

حاجی‌بیگی در پایان این را هم گفت: در شش ماه اول امسال یک میلیون و 824 هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسمای خون در مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش داشته است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: