کد خبر: ۲۴۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 10
امسال راهپیمایی اربعین حسینی (ع) نسبت به سال‌های قبل پرشور و با حضور خیل عظیم عاشقان و عزاداران حسینی در حال برگزاری است و روز به روز به جمع زائران اربعین حسینی اضافه می شود
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>زائران اربعین حسینی با رعایت برخی نکات بهداشتی<Health tips> می توانند سلامت ادای فریضه کنند و به شهر و دیار خود بازگردند.

به گزارش شفا آنلاین:  شور و عاشقی به سرور آزادگان جهان در سرزمین عشق و شهادت به اوج خود می رسد و کربلا میعادگاه دیدار عاشقان به امام حسین بوده  و پیاده روی اربعین حسینی، سمیب و نشان وحدت و یکدلی مسلمانان جهان است.

امسال راهپیمایی اربعین حسینی (ع) نسبت به سال‌های قبل پرشور و با حضور خیل عظیم عاشقان و عزاداران حسینی در حال برگزاری است و روز به روز به جمع زائران اربعین حسینی اضافه می شود.

در طول این سفر روحانی و مسیر راهپیمایی اربعین زائران باید به نکاتی از جمله مسائل بهداشتی توجه کنند تا در طول سفر دچار چالش نشوند و به سلامت به شهر و موطن خود بازگردند.


نکات حیاتی که زائران اربعین حسینی باید آن‌ها را آویزه گوش کنند/ از توصیه‌های بهداشتی تغذیه‌ای تا راهکار‌هایی برای حفظ سلامتی
استقرار آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در عراق

محمدعلی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت و درمان با بیان اینکه نیرو‌های هلال احمر قبل از راهپیمایی اربعین، نیروی انسانی و تجهیزات موردنیاز به عراق اعزام کرده‌اند، گفت: مجموعه همکاران ما در هلال احمر از نظر نیروی انسانی، تجهیزات، دارو و آمبولانس آمادگی کامل دارند تا به زوار اربعین حسینی در عراق خدمات پزشکی ارائه دهند، درمانگاه‌ها راه‌اندازی شده و دارو، ۵۰ آمبولانس و ۱۸ اتوبوس آمبولانس به عراق اعزام شده است.

حلی ساز با اشاره به آمار مراجعات در روز نخست به درمانگاه‌ها یا موکب‌های درمانی در عراق، اظهار کرد: ۶ هزار و ۹۰۰ مورد مراجعه به موکب‌های درمانی یا درمانگاه‌ها داشتیم و خدمات مختلف شامل پانسمان، گچ‌گیری، ویزیک قلب، ویزیت پزشک عمومی و تزریقات و سرم به زائران داده شده است.
آمار درمانگاه ها در طول مسیر راهپیمایی اربعین

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه امسال باتوجه به افزایش شمار زائران درمانگاه‌ها و تجهیزات را ۳۰ درصد افزایش دادیم، گفت: در مسیر راهپیمایی اربعین از نجف به کربلا ۱۲ پایگاه درمانی، در کربلا ۱۴ پایگاه درمانی، نجف ۶ پایگاه درمانی، کاظمین ۳ پایگاه درمانی، سامرا و شهر بلدیه ۱ درمانگاه درمانی خدمات پزشکی به زائرین اربعین حسینی ارائه می‌کنند.

او با اشاره به تأمین دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز زائران اربعین حسینی در عراق، اظهار کرد: ۱۶۰ تن دارو به عراق ارسال کردیم و حجم قابل قبولی از امکانات را برای خدمت‌رسانی به زائران فراهم کردیم تا زائران اربعین حسینی دچار مشکل نشوند و دارو به میزان کافی در دسترس باشد.
زائران آدرس مراکز درمانی در عراق را چگونه پیدا کنند؟

حلی ساز با اشاره به روش‌های معرفی مراکز درمانی در مسیر راهپیمایی اربعین برای دسترسی زائران، اظهار کرد: مراکز درمانی که همکاران هلال احمر خدمات پزشکی ارائه می‌دهند از طریق بروشور، فضای مجازی، صداوسیما، پلاکارت‌ها و علائم راهنما در مسیر به زائران معرفی شده‌اند تا در طول مسیر پیاده‌روی در صورت نیاز به این مراکز درمانی مراجعه کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تأکید کرد: زائران اربعین حسینی برای دریافت خدمات پزشکی نیاز به دفترچه بیمه و پرداخت پول در هنگام دریافت خدمات ندارند همچنین زائرانی که نیاز به خدمات درمانی پیشرفته باشند، به بیمارستان‌های عراق اعزام می‌شوند همچنین در صورت ضرورت این زائران را به کمک سازمان امداد و نجات به بیمارستان‌های ایران منتقل می‌کنیم تا ادامه روند درمان را در ایران دنبال کنند.

توصیه های دارویی به زائران اربعین  

حلی ساز تأکید کرد: زائران اربعین حسینی اگر بیماری خاصی دارند و دارو مصرف می‌کنند به اندازه نیاز و بیش از طول سفر دارو همراه خود داشته باشند همچنین توصیه می‌شود که مبتلایان به بیماری قلبی پیشرفته و دیالیزی‌ها این مستحب را به اوقات دیگری موکول کنند. بیمارانی که در طول مسیر راهپمایی اربعین دارو‌های مصرفی‌شان کافی نباشد، می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی هلال احمر داروی بیماری خود را دریافت کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به ممنوعیت‌های دارویی در راهپمایی اربعین و سفر به عراق، اظهار کرد: دارو‌هایی که در داروخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بدون نسخه به فروش می‌رسند معنی برای بردن آن‌ها به عراق وجود ندارد و محدودیت‌هایی که در سفر حج شدت بیشتری دارند در سفر به عراق وجود ندارد، اما کماکان بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، همراه داشتن دارو‌های مخدر و آرامبخش در سفر به عراق ممنوع است.

کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره دارو‌های ممنوعه برای زائران اربعین اظهار کرد: با توجه به قوانین سخت‌گیرانه در کشور‌های منطقه زائران در سفر‌های زیارتی مانند حج و عتبات عالیات باید از همراه داشتن دارو‌های  شبه مخدر و دارو‌های اعصاب به ویژه آرام‌بخش‌ها خود‌داری کنند، هر سال در ایام راهپیمایی اربعین حسینی وزارت بهداشت و هلال احمر لیست دارو‌های ممنوعه زائران اربعین حسینی را اعلام می‌کنند. زائران باید به هشدار‌ها توجه داشته باشند و این دارو‌ها را همراه خود نبرند.
بیشتر بخوانید: جزئیات بسته فرهنگی عتبات دانشجویی برای راهپیمایی اربعین حسینی
زائران بیمار نسخه دارویی خود را همراه داشته باشند
سخنگوی سازمان غذا و دارو با توصیه به زائرانی که بیماری مزمن دارند و دارو مصرف می‌کنند گفت: در صورتی که زائری به بیماری مبتلا است حدالامکان نسخه دارویی خود را به همراه داشته باشد تا در طول راهپیمایی اربعین و سفر به کشور عراق دچار مشکل نشوند.
 
جهانپور اظهار کرد: علی‌رغم هشدار‌های جدی که به زائران اربعین حسینی داده می‌شود شاهد آن هستیم که برخی زائران بدون توجه به هشدار‌ها مبادرت به همراه داشتن اقلام دارویی ممنوعه می‌کنند و دچار مشکلات قضایی در کشور عراق می‌شوند.
 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با توصیه به مبتلایان به بیماری‌های مزمن که قصد شرکت در راهپمایی اربعین حسینی را دارند، گفت: برخی زائران بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون یا بیماری قلبی دارند که به دلیل فشار و طولانی بودن مسیر ممکن است علائم بیماری فرد بروز کند که در این صورت این زائران می‌توانند به مراکز درمانی مشخص شده در طول مسیر راهپمایی اربعین مراجعه و همه خدمات موردنیاز پزشکی خود را دریافت کنند.
توصیه های تغذیه ای به زائران اربعین حسینی
حلی ساز با اشاره به توصیه های تغذیه ای به زائران اربعین حسینی اظهار کرد: توصیه بهداشتی ما این این است که هرکس باید پزشک خود باشد و نکات بهداشتی فردی را رعایت کند و افراد مراقب باشند در خوردن و آشامیدن مراقبت و  آب به بسته‌بندی مصرف کنند چرا که متوجه شده ایم که گوارش زائران ایرانی تحمل نوشیدن آب های فله ای در عراق را ندارد.
 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ادامه داد: زائران تا حد امکان مصرف سبزیجات را پرهیز کنند چون شست و شو در عراق دشوار بوده و ممکن  است سبزیجات به خوبی ضدعفونی پاک نشوند، به همین دلیل توصیه می کنیم تا حد امکان از مصرف سبزیجات پرهیز کنند.
 
حلی ساز ادامه داد: زائران در طول مسیر راهپیمایی اربعین از پرخوری پرهیز کنند چرا که در راهپیمایی اربعین در تمام طول ساعات موکب ها غذاهای متنوع و رنگارنگ توزیع می کنند و درخواست می‌کنیم که زائران سه وعده غذا مصرف کنند و زیاده روی و اسراف نداشته باشند و ترجیحاً غذاهایی که در ایران کمتر می کنند در طول راهپیمایی اربعین کمتر مصرف کنند و طبع و مزاج خود را نیز در نظر بگیرند.
زائران در انتخاب کفش دقت کنند

پیرحسین کولیوند، مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی با تاکید بر ضرورت خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی و جمعی در راهپیمایی اربعین اظهار کرد: افراد دیابتی در انتخاب کفش مناسب دقت کنند و در طول راهپیمایی، هر دو یا سه ساعت یک بار، کفش‌ها را درآورده و پاهایشان را شست و شو دهند و چنانچه در پا‌های خود تاول، ورم، قرمزی و کبودی مشاهده کردند، به مراکز درمانی ما مراجعه کنند. همچنین، افراد دیابتی در تغذیه شان دقت کرده و رژیم غذایی شان را رعایت کنند.

رییس سازمان اورژانس کشور با تاکید براینکه زائرین باید از آب آشامیدنی بسته بندی استفاده کنند، گفت: چنانچه زائرین در چادر‌ها و موکب‌ها به استراحت می‌پردازند، هرچند ساعت یک بار درب چادر‌ها و موکب‌ها را بگشایند که فضای داخلی چادر‌ها تعدیل شود.
مراقب گرد و خاک و بیماران باشید

او با بیان اینکه زائرین سعی کنند در اماکن و مناطقی که گرد و غبار است، از ماسک استفاده کنند، افزود: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند، افراد دیابتی، افراد دارای پرفشاری خون، افراد مبتلا به آسم، مادران باردار، بیماران قلبی و افراد مسن، حتما قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و دستورات و نظرات پزشک معالج شان را رعایت کنند و در هر نقطه‌ای که نیاز به مراقبت درمانی دارند، در داخل مرز با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و همکاران ما سریعا خود را رسانده و خدمت رسانی می‌کنند و در خارج از مرز و در کشور عراق نیز مراکز درمانی تعبیه شده پاسخگوی این عزیزان خواهد بود.

او افزود: چنانچه بیماران با ماشین شخصی سفر می‌کنند، دارو را دور از اشعه مستقیم خورشید قرار دهند و مراقب سلامتی شان باشند و در طول مسیر مکررا پیاده شده و استراحت کنند. سعی کرده در پیاده روی مسافت طولانی را طی نکنند و هر زمانی که نیاز به مراقبت درمانی داشته باشند، نیرو‌های بهداشت و درمان در خدمت هستند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: