کد خبر: ۲۴۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 09
سرطان سینه بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است
شفا آنلاین>سلامت>سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و سالانه حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهم‌ترین عوامل موفقیت در درمان این بیماری است.

به گزارش شفا آنلاین، سرطان سینه بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت :

- سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است.

- سالانه حدود ۲.۱ میلیون زن به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

- سرطان سینه بیشترین عامل مرگ و میر سرطان در بین زنان را به خود اختصاص داده است.

- در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۲۷ هزار زن بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست دادند.

- سرطان سینه ۱۵ درصد آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.

- نرخ ابتلا به سرطان سینه در سراسر جهان رو به افزایش است.

- غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهم‌ترین عوامل موفقیت در درمان است.

سرطان سینه چیست؟

به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می‌شود. هر سینه از ۱۵ تا ۲۰ بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه‌ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچک‌تری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود. سرطان سینه در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.

سرطان سینه در مردان

سرطان سینه(Breast Cancer) در مردان تقریبا نادر است و یک درصد از تمام موارد ابتلا را شامل می‌شود. اطلاعات زیادی در مورد سرطان سینه در مردان در دست نیست؛ ولی بر اساس آمار جدید شیوع این بیماری در مردان طی چند دهه اخیر افزایش یافته است. مطالعات جدید محققان کلینیک مایو نشان می‌دهد تفاوت‌هایی بین بیولوژی تومور سینه زنان و مردان وجود دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد تومور سینه در مردان معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد و تومور تمایل بیشتری برای حرکت به سمت غدد لنفاوی دارد و از این رو درمان را مشکل‌تر می‌کند. تمام این موارد نشان می‌دهد ممکن است درمان به روش‌های مشابه تومور در زنان برای مردان کارآمد نباشد.

غربالگری سرطان

ماموگرافی، سونوگرافی و معاینه بالینی سینه مهم‌ترین روش‌های غربالگری هستند. انجام ماموگرافی سالانه پس از چهل‌سالگی ضروری است.

چگونه از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنیم

در سرطان فاکتورهای مهمی از جمله ژنتیک دخیل هستند که غیر قابل اجتنابند، ولی با انتخاب سبک زندگی سالم،‌ کاهش وزن(Weight Loss)، ورزش منظم، دوری از سیگار و الکل  از جمله مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری هستند.

از طرفی برخی افراد بیشتر در معرض سرطان سینه قرار دارند. سن، عوامل ژنتیکی و سابقه فامیلی، هورمون درمانی، بافت متراکم سینه، توده‌های خوش‌خیم سینه و پروتز سینه از جمله مهم‌ترین عوامل خطر این عاضه هستند.

مهم‌ترین علائم سرطان سینه

ممکن است رشد تومور سینه کاملا بدون علامت باشد، ولی شایع‌ترین علایم سرطان سینه عبارتند از :

- وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل

تومورهای مربوط به سرطان سینه معمولا بدون درد هستند. این توده‌ها در سونوگرافی و ماموگرافی مشاهده می‌شوند بنابراین لازم است به محض مشاهده توده، به پزشک مراجعه شود.

- تورم در ناحیه زیر بغل

- درد یا حساسیت در سینه

گرچه توده سینه معمولا بدون درد است، ولی می‌تواند باعث حساسیت و درد در ناحیه سینه شود.

- مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح سینه

- هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه

- تغییر دمای پوست ناحیه سینه

- تغییر شکل نوک سینه و احساس فرو رفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه

- ایجاد بثورات پوستی در ناحیه سینه

- هر گونه ترشح روشن یا خونی از سینه

درمان
جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی‌درمانی(Chemotherapy) از اصلی‌ترین روش‌های درمان هستند. در برخی موارد و در صورت گسترش نیافتن تومور، به تشخیص پزشک پرتو درمانی کفایت می‌کند.

یکم تا سی و یکم اکتبر، به منظور آگاهی ار روش‌های پیشگیری، علائم و درمان سرطان سینه، ماه آگاهی از سرطان سینه نام گرفته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: