کد خبر: ۲۴۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 08
سلول‌های بنیادی دارای دو ویژگی خودنوزایی و تمایز یا تخصصی شدن هستند، به گونه‌ای که سلول مشابه خود را تولید و به سلول‌های دیگری به نام سلول‌های بنیادی تبدیل می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی گفت: از نظر کاربردی بیش از 80 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان می‌شود که عمده استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌هایی با منشا خونی، انواع سرطان‌ها، تالاسمی و ... مناسب است.

به گزارش شفاآنلاین، مرتضی ضرابی 16 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بانک خون<Blood> بند ناف رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی است که بیش از یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد و با گذشت این مدت زمان قطعا مادران باردار از فعالیت‌های بانک خون بندناف رویان مطلع هستند.

وی افزود: سلول‌های بنیادی دارای دو ویژگی خودنوزایی و تمایز یا تخصصی شدن هستند، به گونه‌ای که سلول مشابه خود را تولید و به سلول‌های دیگری به نام سلول‌های بنیادی تبدیل می‌شود.

ضرابی گفت: سلول‌های بنیادی جنین، بالغین و خون بند ناف از انواع سلول‌های بنیادی بوده که یکی از منابع سلول‌های بنیادی مغز استخوان است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان ادامه داد: خون بندناف مملو از سلول‌های بنیادی است که اگر جمع‌آوری شود می‌تواند در درمان بیماری‌ها موثر باشد.

وی بیان کرد: 80 تا 200 میلی‌لیتر خون در بندناف و جفت وجود دارد که می‌توان به راحتی آن را جمع‌آوری و در زمان مناسب از آن استفاده کرد.

ضرابی افزود: زمان مناسب برای جمع‌آوری سلول‌های بنیادی 5 تا 10 دقیقه بعد از زایمان بوده که بسیار مهم است که خون جمع‌آوری شده آلوده نشود.

وی گفت: بانک خون عمومی و خصوصی یا خانوادگی از انواع بانک‌های خون هستند که در بانک خون عمومی مالک آن خانواده‌ها نیستند، ولی در بانک خون خصوصی یا خانوادگی نمونه گرفته شده برای خود و خانواده نگه‌داری می‌شود، به طوری که در دنیا بیش از 40 هزار پیوند با استفاده از خون بندناف انجام شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه 31 دفتر نمایندگی بانک خون بندناف در کشور و دو دفتر خارجی در خارج از کشور وجود دارد، تصریح کرد: در بانک خون عمومی 15 هزار نمونه و در بانک خون خصوصی 115 هزار نمونه در کشور ذخیره‌سازی شده است.

وی افزود: از نظر کاربردی بیش از 80 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان می‌شود که عمده استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌هایی با منشا خونی، انواع سرطان‌ها، تالاسمی و ... مناسب است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در دنیا بر روی بیماری‌هایی همچون فلج مغزی اطفال، اوتیسم، مشکلات کوتاهی قد، کاهش شنوایی کارآزمایی‌هایی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: ریشه دندان عقل دارای سلول بنیادی است که امروزه امکان جداسازی آن فراهم شده ولی در کشور خدماتی برای آن ارائه نمی‌شود.

ضرابی اظهار کرد: نمونه‌هایی که جمع‌آوری می‌شود در کمتر از 24 ساعت از استان‌ها به تهران ارسال و ذخیره‌سازی انجام می‌شود.

وی گفت: امروزه طبق اعلام استاندارد جهانی بانک خون، تا 25 سال می‌توان سلول‌های بنیادی را نگه‌داری کرد که هر نمونه برای یک نوبت قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه خدمات و هزینه ذخیره‌سازی خون بندناف در دنیا گران است، بیان کرد: تلاش ما براین بوده که تا جایی که امکان دارد هزینه‌ها را کاهش دهیم، ولی هزینه اولیه نگه‌داری خون بند ناف سه میلیون و 200 هزار تومان و برای شارژ سالانه 160 هزار تومان پول گرفته می‌شود که قابل تقسیط است، برای خانواده‌هایی که کودک مبتلا به تالاسمی و مشکل خونی دارند با شرایط خاصی فریز انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته 18 هزار نمونه خون در بانک خون رویان ذخیره‌سازی شد، ولی امسال پیش‌بینی می‌شود  20 هزار نمونه ذخیره‌ شود.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: