کد خبر: ۲۴۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 08
سامانه تی‌تک همچنان نواقصی دارد و به عنوان مثال یک کاربر توانسته آمپول تستوسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند
شفا آنلاین>سلامت>مراسم افتتاح ساختمان جدید مرکز آموزشی درمانی شهید باهنر کرمان با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت

به گزارش شفا آنلاین:وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه شفاف‌سازی در سازمان غذا و دارو و سایر زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت و با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین اولویتم در "دارو"، حذف "رانت" است، گفت: سامانه تی‌تک >همچنان نواقصی دارد و به عنوان مثال یک کاربر توانسته آمپول تستوسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند.

 دکتر سعید نمکی با حضور در کارخانه داروسازی بهستان در شهرک صنعتی کاوه ضمن تشکر از این گروه گفت: در کشورهایی مانند کشور ما کار کردن با بروکراسی های نفس‌گیر مانند راه رفتن بر روی تردمیل می‌ماند؛ تا بخواهیم به نقطه قابل ملاحظه ‌ای برسیم، زمان زیادی صرف می‌شود. البته بنده شاهد فعالیت‌های گروه‌های داروسازی هستم و همواره از شما حمایت می‌کنم.

بزرگ‌ترین اولویتم در "دارو، حذف "رانت" است

وی افزود: روز اولی که به وزارت بهداشت آمدم تمام تجربه خودم را به عنوان یک معلم و کسی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت‌های زیادی انجام داده، به وزارت بهداشت آوردم. از روز اول بزرگ‌ترین اولویت من در حوزه دارو حذف "رانت" بود. بنده هیچ گوشه‌ای از صنعت را در حوزه داروسازی مقصر نشناختم و با شناختی که از بدنه داروسازی کشور داشتم می‌گویم که هیچ گاه پس از انقلاب یک فرد غیرداروساز رییس سازمان غذا و دارو نبوده است و آن اتفاقاتی که افتاده، متوجه سازمان غذا و داروست.

نمکی افزود: زمانی که من حرف از امضاهای طلایی در این سازمان زدم، گروه‌هایی به من حمله کردند. من می‌دانم حمله‌های صورت گرفته از سوی کسانی بود که در حال استفاده از "رانت" بودند. باید بگویم در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ کم پیش نیامده است. این اتفاقات از نظام قیمت‌گذاری، تولید، توزیع و غیره تا سایر موارد پیشرفت داشته است؛ چراکه هیچ ضابطه قدرتمند عدالت‌محوری در این زمینه فعال نبود.
سامانه تی‌تک هنوز ناقص است

وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از نوع کارکرد سامانه تی‌تک گفت: گرچه این سامانه زیرساخت خوبی برای شفافیت بود، اما هرگز به سوی شفافیت حرکت نکرده است. حتی در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم همچنان این سامانه دارای نواقصی هست. به عنوان مثال یک کاربر در سامانه تی‌تک توانسته بود آمپول تستسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند و یا یک خانم دکتر در این سامانه در ۱۹ قسمت مسوول فنی شناخته شده بود بدون اینکه این سامانه خطا دهد.
عده‌ای از حرف‌هایم ترسیدند و بلوا کردند

وی افزود: عده‌ای پس از حرف‌های من ترسیدند و بلوا کردند که وزیر با این افراد شراکت دارد؛ در حالی که صراحتا اعلام می‌کنم وزیر بهداشت شما کاسه‌لیس نیست. بنده اگر می‌خواستم اقدامات رانت‌جویانه انجام دهم می‌توانستم اقدام به تاسیس کارخانه‌های متعدد و رانت‌جویی‌های دیگر کنم. خوشحالم که وقتی چوب را برمی‌داری، عده‌ای که خطا کرده‌اند کار دست‌شان می‌آید. تا زمانی که مساله "رانت" در حوزه داروسازی کشور برطرف نشود، مشکل باقی خواهد ماند؛ چراکه هیچ سرمایه‌گذاری جرات نمی‌کند در کشوری که امکان حفظ سرمایه‌اش وجود ندارد و پرریسک تلقی می‌شود، سرمایه‌گذاری کند. نباید ساز و کار کشور به گونه‌ای باشد که سرمایه سرمایه‌گذار با تغییر وزیر و کابینه به خطر افتد.

تخلف شود، گذشت نمی‌کنم

وی افزود: در حوزه تخلفات دارویی احتیاج به یک سامانه به روز با زیرساخت‌های سامانه تی‌تک داریم. باید واقع‌بین باشیم. بنده به دکتر شانه‌ساز نیز گفته‌ام اگر تخلفی صورت گیرد بنده به هیچ عنوان گذشت نخواهم کرد. حتی اگر در دنیا متوجه تخلف شما نشوند، در آخرت شما باید پاسخگوی من باشید.

سلامت مردم شوخی‌بردار نیست

وزیر بهداشت ادامه داد: در این میدان هر کسی که پاکیزه‌تر است، باید فعالیت کند. سلامت مردم به هیچ عنوان برای من شوخی‌بردار نیست. من نه اجازه رانت به واردات دارو و نه اجازه رانت به تولید داخلی می‌دهم.

تخلفات به قوه قضاییه اعلام شد

وی افزود: پس از اصلاح سامانه، تصمیم به برخورد با سایر تخلف‌های صورت گرفته، داشتیم و تمام تخلفات را به قوه قضاییه گزارش کردم. من در رابطه با بیت‌المال حتی با فرزند خودم هم شوخی ندارم. البته باید بگویم به هیچ عنوان کینه و حسد را در دل خود راه نمی‌دهم. روزی پرونده‌ای از سوی شخصی که علیه من اقداماتی من انجام داده بود، به وزارتخانه آمد. بنده تاکید کردم به هیچ عنوان نباید با نیت قبلی به این پرونده رسیدگی شود.

وزیر بهداشت در ادامه در خصوص آغاز به کار سامانه‌های نظارتی در حوزه دارو، گفت: نمی‌توانیم سامانه درست احداث کرده و به دست انسان نادرست دهیم. این موضوع مانند آن می‌ماند که چرتکه را از دزد گرفته و کامپیوتر به دست او دهیم. همواره تاکید کرده‌ام که هوشمندسازی باعث عاری شدن از آلودگی نمی‌شود و ما نیاز به انسان سالم داریم. انسانی که توسعه یافته باشد، دروغ نمی‌گوید، مالیاتش را انکار نمی‌کند، HIV نمی‌گیرد و ...
اقدام درباره رسیدگی به تخلفات تجهیزات پزشکی

وی در ادامه در خصوص تخلفات صورت گرفته در تجهیزات پزشکی نیز گفت: در این حوزه نیز تخلفات زیادی صورت می‌گرفت که تا پایان ماه جاری اقدامات لازم در این خصوص اجرا خواهد شد.
شخصا تخلفات گزارش شده را پیگیری می‌کنم

نمکی ادامه داد: هرگونه بی‌عدالتی از طریق سامانه ۱۹۰ به اطلاع ما می‌رسد و من شخصا آن را پیگیری می‌کنم. اولویت اول ما در سازمان غذا و دارو پیش رفتن به سمت روند تولید دارو است. سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه بازار دارویی کشور بود که از این رقم سه درصد به واردات اختصاص می‌یافت و متاسفانه همین سه درصد حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار دارویی کشور را شامل می‌شد. همچنین ۹۷ درصد هزینه‌ها نیز مربوط به داروهای داخلی بود که ۷۰ درصد هزینه ریالی در کشور را شامل می‌شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که ۱.۲ GDP کشور را صنایع دارویی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از نظر پرداخت‌های بیمه‌ای هزینه‌های بالایی شامل داروها می‌شود.   بالای ۵۰ درصد از پرداخت وجه دارو از جیب بیمار است.

وی افزود:‌ امروزه با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر روا نیست تا پول تفاوت برند در دارو را به دارویی اختصاص بدهند که دانش فنی متمایزی نسبت به داخل در آن دیده نمی‌شود. صراحتا اعلام می‌کنم هیچ کمپانی تولید داروی اروپایی وجود ندارد که مواد اولیه را خودش تولید کند. اکثر این کمپانی‌ها مواد اولیه خود را از کشور چین وارد می‌کنند.
حمایت تمام قد از تولیدات داخلی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با تاکید بر این‌که تولید کننده داخلی برای تامین مواد اولیه دارویی نباید مظلوم واقع شود، اظهار کرد: نباید داروی متفورمین از خارج از کشور وارد شود و به قیمت گران‌تر در اختیار بیمار قرار گیرد. بنده همواره حمایت تمام قد خود را از محصولات داخلی اعلام کرده‌ام. البته این محصولات باید با قیمت تمام شده معقولی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: صنعت داروسازی کشور با دیرینه قوی خود قطعا به یکی از بهترین‌های منطقه تبدیل خواهد شد. توصیه من به کارخانه‌های داروسازی داخلی این است که بیشتر به سمت فَمیلی کمپانی‌ها بروند؛ چرا که آنها سوگیری خاصی ندارند و بهتر با کشور ما همراهی می‌کنند.

انقلاب در سازمان انتقال خون؛ بزودی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنانش نسبت به سازمان انتقال خون نیز انتقاداتی مطرح کرد و گفت: تا چند ماه آینده شاهد خواهید بود که در سازمان انتقال خون نیز انقلاب خواهد شد. ما در هر قسمتی که بگذاریم مردم در مسیر پاکیزه کار خود را انجام بدهند، شاهد اقدامات خوبی خواهیم بود.

نمکی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه در این هفته ما موفق به دریافت گواهینامه حذف سرخک از کشور از سوی سازمان بهداشت جهانی شده‌ایم و این با توجه به موقعیت مهاجرپذیر کشور ما بسیار موضوع خوشحال‌کننده‌ای است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: