کد خبر: ۲۴۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 08
زائران بطور مرتب بخصوص بعد از سرفه و عطسه شدید دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و یا هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی و در صورت نداشتن آن، با قسمت داخلی آرنج جلوی دهان، و بینی خود را بپوشانند
شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر <Infectious diseases>مرکز بهداشت زنجان گفت: برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، زائران عتبات عالیات حداقل ۲ هفته قبل از سفر به کربلا واکسن مربوطه را تزریق کنند.

به گزارش شفا آنلاین:حسین معصومی روز سه‌شنبه  با اشاره به راه‌های پیشگیری از آنفلوانزا افزود: زائران بطور مرتب بخصوص بعد از سرفه و عطسه شدید دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و یا هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی و در صورت نداشتن آن، با قسمت داخلی آرنج جلوی دهان، و بینی خود را بپوشانند.

وی اظهار داشت: از مالیدن دست های آلوده به چشم، دهان و بینی و هنگام سلام و احوالپرسی از دست دادن، بوسیدن و در آغوش گرفتن همدیگر خودداری کنند.

معصومی اضافه کرد: افراد در صورت داشتن علائم بیماری آنفلوانزا به ویژه نشانه های اصلی شامل تب، سرفه، یا گلو درد و سایر علائم سردرد، درد عضلانی، تعریق، خستگی مفرط، ضعف، گاهی اسهال و استفراغ فاصله حداقل یک متری را در تماس با دیگران رعایت و از حضور در اماکن تجمعی و شلوغ و ارتباط نزدیک با افراد دیگر اجتناب کنند.

این کارشناس ادامه داد: مبتلایان به این بیماری در کنار عمل به دستورات پزشک، استراحت، خواب کافی، مصرف مایعات و مواد مغذی را برای تسریع در بهبودی خود رعایت و پس از بازگشت از کشور عراق در صورت بروز نشانه های بیماری های اسهالی و تنفسی به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه و تا بهبودی کامل از نزدیک شدن و تماس با افراد دیگر خودداری کنند.

وی تصریح کرد: اگر زائران دچار بیماری های دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی  و عروقی و آسم هستند، قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و در صورت تایید پزشک داروهای خود را در طول سفر به همراه داشته باشند و بیماران دیابتی نیز در طول مسیر استراحت کافی کرده  و از کفش مناسب و طبی استفاده کنند.

زائران از مصرف غذاهای سرد اجتناب کنند

معصومی افزود:  از جمله بیماری هایی که زائران عتبات عالیات، بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند، بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی مثل بیماری های اسهالی به ویژه وبا، مسمومیت غذایی  و غیره و بیماری های تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا است  که این افراد باید جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: بر این اساس در صورت امکان از آبهای بسته بندی  شده استفاده کرده و در طول مسیر از مصرف آب رودخانه، آبهای نگهداری شده در مخازن و آبها  و شربت های خنک  شده با یخ خودداری شود.

این کارشناس افزود: زائران در صورت امکان از  خوردن سبزیجات و کاهو خودداری و میوه را بصورت پوست کنده مصرف و علاوه بر آن از غذاهای گرم تازه تهیه شده استفاده کنند.

وی، با اشاره به اینکه زائران از مصرف غذاهای مانده و سرد اجتناب کنند، گفت: غذا را نباید به مدت طولانی و برای وعده های دیگر نگهداری کنند و در صورت استفاده از غذاهای کنسروی ضمن توجه به مشخصات درج شده روی محصول از جمله پروانه ساخت، مجوز بهداشت و کنترل تاریخ تولید و انقضاء و علامت استاندارد از سالم بودن آن و نداشتن تغییرات ظاهری مانند بادگرفتگی، فرو رفتگی و زنگ زدگی قوطی اطمینان حاصل کنند.

 مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: غذاهای کنسروی قبل از باز شدن آن باید به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش جوشانده شده و علاوه بر آن از خرید کردن مواد غذایی از دستفروشان و دوره گردها خودداری شود.

معصومی افزود: زائران باید در صورت وجود علائمی مانند اسهال، استفراغ و ... به پزشکان و پرسنل بهداشتی و درمانی مستقر در پایگاه‌های ایجاد شده در طول مسیر مراجعه کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: