کد خبر: ۲۴۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 07
یکی از مهم ترین الزامات شکل گیری نظام سلامت الکترونیک یکپارچه و استقرار پرونده الکترونیک سلامت، استفاده از کدهای واحد در خدمات، کالاها و تمام عناصری است که در نظام سلامت نقش داشته یا تبادل می شوند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: با یکپارچه سازی کدهای ارائه خدمت در زمان تبادل می توانیم اطلاعات یکپارچه دریافت کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، حمیدرضا صفی خانی، روز دوشنبه در حاشیه گردهمایی بیستمین جلسه مکسا (مرجع کدینگ سلامت ایران)، افزود: یکی از مهم ترین الزامات شکل گیری نظام سلامت الکترونیک یکپارچه و استقرار پرونده الکترونیک سلامت، استفاده از کدهای واحد در خدمات، کالاها و تمام عناصری است که در نظام سلامت نقش داشته یا تبادل می شوند.

وی ادامه داد: براین اساس و به منظور اینکه بتوانیم تمامی سازمان ها، سامانه های موجود در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت، سازمان های بیمه گر و هر ارگانی که از کدهایی برای ارائه خدمات استفاده می کند را یکپارچه کنیم تا از کدهای واحد در ارائه خدمات و کالاها استفاده کنند، کمیته ای تحت عنوان کمیته مرجع کدینگ سلامت ایرانیان با حضور تمامی ذی نفعان تشکیل دادیم تا به یکپارچه سازی کدها بپردازد.

صفی خانی با اشاره به برگزاری گردهمایی بیستمین جلسه مکسا (مرجع کدینگ سلامت ایران)، خاطرنشان کرد: در همایش امروز که با کمک تمامی نقش آفرینان این عرصه برگزار شد، پنل های تخصصی با دو محور کدهای دارویی و کدهای آزمایشگاهی درنظر گرفته شده تا بعداز بحث و تبادل نظر، این کدها نهایی و یکپارچه سازی شود و بتوانیم آنها را در تمامی سامانه ها مستقر کنیم.

وی بیان کرد: با یکپارچه سازی کدهای ارائه خدمت در زمان تبادل می توانیم اطلاعات یکپارچه دریافت کنیم، تا زمانی که کدها یکپارچه نشود، اطلاعات نیز یکپارچه نخواهد شد. به عنوان مثال، چنانچه یک دارو در یک سامانه با یک کد و در سامانه ای دیگر، با کد دیگری ثبت شود، زمانیکه بخواهیم آنها را در پرونده الکترونیک سلامت یکپارچه کنیم، یکدیگر را نمی شناسند، بنابراین کدها اجازه می دهند که اطلاعات یکپارچه شده و داده های کلان را به این روش به راحتی بازیابی و استخراج کنیم.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، تصریح کرد: این کدها برای یکسان سازی اطلاعات تمامی خدمات سلامت، بیماران، داروها، مراکز ارائه دهنده خدمت و تجهیزات پزشکی کاربرد دارد. مثلا، این امکان را می دهد که یک مرکز با اطلاعات واحد در تمامی سامانه ها قابل شناسایی باشد. یعنی چنانچه مراکز و بیمارستان ها با یک کد ثبت شوند، عملا اطلاعات بیمارستان ها با همان کد جابه جا می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: