کد خبر: ۲۴۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 22
افرادی که به کمبود ویتامین‌های D و B۱۲، اسید فولیک و آهن دچار هستند باید پیش از بارداری بتوانند این کمبود را جبران کنند تا یک بارداری سالم داشته باشند
شفاآنلاین>سلامت>یک جراح و متخصص زنان گفت: همان‌طور که اضافه وزن برای مادران باردار مضر است، کم وزنی مادر هم سلامت جنین را به خطر می‌اندازد.

به گزارش شفاآنلاین،شیرین نیرومنش جراح و متخصص زنان و فلوشیپ پریناتولوژی (طب مادر و جنین و حاملگی‌های پر خطر)، درباره دلایل کم وزنی مادر هنگام بارداری اظهار کرد: کم وزنی مادر هنگام بارداری به دلایلی مختلف مثل عوامل ارثی، سوء تغذیه، بی اشتهایی عصبی<Nervous> و گرفتن رژیم‌های لاغری سخت اتفاق می‌افتد. برای اینکه مشخص شود که آیا فرد کم وزن هست یا خیر باید شاخص توده بدنی (BMI) (نسبت وزن به قد) گرفته شود و در صورتی که این عدد زیر ۱۸ باشد فرد به کمبود وزن دچار است.

او بیان کرد: افرادی که خیلی لاغر هستند احتمال اینکه به کمبود ویتامین‌ها، مواد مغذی و کم خونی دچار باشند، در آنها شایع‌تر است البته این کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی در کسانی که رژیم‌های خام خواری دارند نسبت به دیگران بیشتر دیده می‌شود، افرادی که رژیم‌های خام خواری دارند معمولا از کم خونی فقر آهن هم رنج می‌برند بنابراین در مشاوره پیش از بارداری به خانم‌ها پیشنهاد می‌شود که مشکلات خود را با پزشک در میان بگذارند و پس از رفع شدن مشکلات باردار شوند.

نیرومنش افزود: افرادی که به کمبود ویتامین‌های D و B۱۲، اسید فولیک و آهن دچار هستند باید پیش از بارداری بتوانند این کمبود را جبران کنند تا یک بارداری سالم داشته باشند.

اضافه وزن مجاز مادران هنگام بارداری چقدر است؟

این جراح و متخصص زنان تاکید کرد: اضافه وزن مجاز بارداری در خانم‌ها با وزن طبیعی در بارداری‌های تک قلو حدود ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم است، ولی اگر خانمی با وزن کمتر از مقدار طبیعی باردار شود می‌تواند تا ۱۶ کیلوگرم هم در دوران بارداری اضافه وزن داشته باشد البته کمبود وزن مادران در دوران بارداری برای جنین خطرساز است.

او یادآوری کرد: مادران بارداری که به کمبود وزن دچار بوده، اغلب بی اشتها هم هستند، علاوه بر این حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه نخست بارداری مشکل کم وزنی را تشدید می‌کند بنابراین احتمال اینکه نوزاد با وزن کم متولد شود، افزایش پیدا می‌کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: