کد خبر: ۲۴۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 22
کلاس درس یکی از محیط‌های یادگیری است. باید محیط‌های یادگیری متنوع شود. ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کردم که بر اساس آن به‌دنبال پیوند مدرسه و جامعه هستیم. هرچقدر این پیوندها عمیق‌تر باشد هم‌افزایی‌ها افزایش می‌یابد. باید بین مدرسه و خانواده که یک کانون یادگیری است پیوند منسجمی برقرار کنیم
شفاآنلاین>اجتماعی>وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین نامه رتبه‌بندی باید به تصویب دولت برسد تا بتوانیم اجرایش کنیم ما تلاشمان را برای تسریع در فرآیند تصویب انجام می‌دهیم. ممکن است مصوبه دیرتر از دولت به دستمان برسد اما رتبه‌بندی قطعاً از اول مهر اجرا می‌شود و احکام از اول مهر خواهد بود. همچنین دو هزار میلیارد تومان تخصیصی فقط برای رتبه‌بندی است و در جای دیگری هزینه نمی‌شود.

به‌گزارش شفاآنلاین، در آستانه سال تحصیلی جدید، وزیر آموزش و پرورش میزبان جمعی از خبرنگاران بود تا درباره جزئیات بازگشایی مدارس در اول مهر ماه توضیحاتی ارائه دهد. 

محسن حاجی میرزایی در اولین نشست خبری خود که در دبیرستان شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد به اعلام آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان در آستانه آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ پرداخت و گفت: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز با احتساب پیش دبستانی‌ها ثبت‌نام شده‌اند و ۹۸.۵ درصد افراد لازم التعلیم تحت پوشش قرار گرفته‌اند و دو درصد رشد دانش‌آموز دردوره ابتدایی داشته‌ایم. ۴۸۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ما تحصیل<Education> می‌کنند و ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس‌اند. از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰دانش‌آموز دارند. همچنین ۵۱ درصد مدارس ما در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰ درصد دانش‌آموزان روستایی هستند. همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود و دغدغه‌ای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد.

ایجاد مدرسه بدون دیوار

وزیر آموزش و پرورش به تنوع محیط‌های یادگیری اشاره کرد و گفت: کلاس درس یکی از محیط‌های یادگیری است. باید محیط‌های یادگیری متنوع شود. ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کردم که بر اساس آن به‌دنبال پیوند مدرسه و جامعه هستیم. هرچقدر این پیوندها عمیق‌تر باشد هم‌افزایی‌ها افزایش می‌یابد. باید بین مدرسه و خانواده که یک کانون یادگیری است پیوند منسجمی برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه بیمه معلمان را با جدیت دنبال می‌کنیم گفت: با بیمه‌ها تعارضاتی به وجود آمده و به‌دنبال آن هستم با رایزنی با بیمه مرکزی شرایط بهتری برای بیمه معلمان فراهم کنم.

حاجی میرزایی درباره طرح خریدخدمات آموزشی و خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش گفت: خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد و تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست و امری حاکمیتی است. خرید خدمات طرحی برای تأمین آموزش در مناطق محروم است و معلم باید تابع شرایط و گزینش آموزش و پرورش باشد. دیدگاه‌هایی درباره خرید خدمات وجود دارد و ارزیابی‌هایی را در دستور کار داریم.

وی درباره میزان اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: اصل ۳۰ قانون اساسی حق همگانی آموزش است و همه موظفند آن را اجرا کنند. این کار بخوبی در آموزش و پرورش انجام می‌شود و بیش از ۸۶ درصد مدارس دولتی‌اند. فرصت آموزش در همه مناطق کشور توزیع شده و ۴۵ هزار مدرسه زیر ۵۰دانش‌آموز داریم. ۱۴هزار مدرسه زیر ۱۰نفر داریم و به حق دسترسی همگان به آموزش متعهدیم. حتی آموزش اتباع را نیز انجام می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره تنظیم قانون خاص اداری مالی برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت فرهنگیان گفت: تلاش می‌کنم این کار انجام و لایحه‌ای تصویب و به مجلس ارائه شود. مصمم هستم این امر در دستورکار قرار بگیرد زیرا به این کار باور دارم.

ساماندهی کنکور در دستور کار

حاجی میرزایی درباره کنکور و برنامه‌اش برای مقابله با مافیای کنکور اظهار کرد: در قانون سنجش و پذیرش مسئولیت تدبیر درباره کنکور برعهده وزارت علوم است، اما به نظر می‌رسد اراده‌ای برای اجرای این قانون وجود ندارد و نیازمند آن هستیم کنکور را عمیق‌تر در دستورکار قرار دهیم آن هم به میزانی که بتوانیم نیازهای جامعه را به شکل مناسبتری پاسخ دهیم. در این صورت نظام آموزشی ما هدفمندتر حرکت خواهد کرد.

وی افزود: اکنون خط آخر تحصیل، کنکور است اما اگر مشتریان دیگری در انتهای این خط تسهیلات و شرایطی را برای اشتغال در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند شرایط تسهیل خواهد شد. اکنون بخشی از رشته محل‌های تحصیلی بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی قابل دسترسی است. 

باید تلاش کنیم سنجش را واقع بینانه‌تر کنیم. با همکاری وزارت علوم تلاش‌هایی را در دستورکار قرار می‌دهیم و نیازمند مساعدت فکری همه اندیشمندان هستیم. کنکور قطعاً پدیده مطلوبی نیست و اقتصاد هزار میلیاردی شکل گرفته اطراف کنکور یک مانع بزرگ است که باید این اقتصاد را به سمت کیفیت نظام آموزشی سوق دهیم. کنکور عارضه‌ای مهم است و ساماندهی آن جزو اولویت‌های ماست.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش ۵۰ درصدی فوق‌العاده شغل کارکنان دولت و اعمال رتبه‌بندی به جای این فوق‌العاده شغل برای فرهنگیان صحت دارد؟ گفت: ۵۰ درصد افزایش فوق‌العاده شغل پیشنهادی بود که هنوز به دولت نیامده و تأیید نشده است و متفاوت با رتبه‌بندی است. 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه با مدارس خشتی و گلی در ابتدای مهر ماه خداحافظی خواهیم کرد، افزود: البته حذف مدارس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان تا آبان ماه به اتمام می‌رسد. مدارس کپری نیازمند سازه‌های متناسب با اقلیم هستند که در دستور کار و اولویت بعدی سازمان نوسازی قرار دارد. هر مدرسه‌ای که علمک گاز به آنجا رفته باشد بخاری گازسوز جایگزین می‌شود و در مدارسی که گازکشی ندارند بخاری‌های دیگری جایگزین می‌شوند.ایران 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: