کد خبر: ۲۴۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 18
دکتر قاسم جان بابایی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار که در بیمارستان آیت الله طالقانی برگزار شد، ارایه گزارش صحیح موارد بروز خطاهای ایمنی بیمار را مهم‌ترین موضوع در این راستا برشمرد و به طراحی سامانه never eventاز سال گذشته برای ثبت این خطاها اشاره کرد
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را جزو دانشگاه‌های پیشرو در زمینه اجرای برنامه ایمنی بیمار برشمرد که همواره اقدامات نوینی را در حوزه‌های مختلف آغاز کرده و الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه‌ها است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر قاسم جان بابایی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار که در بیمارستان آیت الله طالقانی برگزار شد، ارایه گزارش صحیح موارد بروز خطاهای ایمنی بیمار را مهم‌ترین موضوع در این راستا برشمرد و به طراحی سامانه  never eventاز سال گذشته برای ثبت این خطاها اشاره کرد.

وی خطاهای پزشکی را بخشی از رخدادهای اجتناب ناپذیر عنوان کرد که شناسایی و گزارش آنها از سوی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها باید به صورت صحیح و دقیق انجام پذیرد و عدم ارایه گزارش خطاها از سوی مرکز درمانی یا دانشگاه در مهلت مقرر را یک غفلت برشمرد که مورد مواخذه قرار می‌گیرد.

جان بابایی با تاکید بر لزوم تشریک مساعی تمامی همکاران در این زمینه گفت: سنگ بنای ایمنی بیمار، گزارش دقیق و صحیح موارد خطا است که درصورت گزارش صحیح می‌تواند ریشه‌یابی شده و در نهایت برنامه‌ریزی برای کاهش آنها انجام پذیرد.

تداخلات دارویی از مهم‌ترین خطاهای پزشکی در حوزه داروها است

وی آموزش خط مقدم ارایه دهندگان خدمت در مراکز درمانی را گام بعدی برشمرد که باعث پیشگیری از بروز خطاها می شود و  توجه به زیرساخت‌ها، ارتقای سیستم ها و اعتبار بخشی را از دیگر موارد مهم در این زمینه عنوان کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، تداخلات دارویی را از مهم‌ترین خطاهای پزشکی در حوزه داروها برشمرد و بر تجویز منطقی داروها و فراورده های خونی برای بیماران تاکید کرد.

جان بابایی با اشاره به افزایش دانش ایمنی بیمار در جهان تاکید کرد: آموزش به ارایه دهندگان خدمت باعث کاهش بروز موارد خطا می‌شود. بنابراین باید توجه بیشتری به آموزش در این زمینه شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در خاتمه سخنان خود دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را دانشگاهی پیشرو در زمینه اجرای طرح ایمنی بیمار ذکر کرد که اقدامات نوین و بسیارخوبی در حوزه‌های مختلف شروع کرده است و می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

در ادامه مراسم دکتر رضا گل پیرا - سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار اظهار داشت: کادر پزشکی همواره تلاش می کنند که  به بهترین شکل بیمار را درمان کنند؛ به نحوی که در حین انجام اقدامات درمانی آسیبی به بیمار وارد نشده و دردی به دردهای وی اضافه نشود.

وی با اشاره به احتمال بروز مخاطرات برای بیمار در حین انجام اقدامات درمانی گفت: طبق مطالعات، هنگام انجام اقدامات درمانی ۱۰ درصد احتمال بروز خطا وجود دارد که ممکن است باعث آسیب جدی به بیمار شود، اما ۷۵ درصد از آنها قابل پیشگیری هستند. همچنین ۱۵ درصد از هزینه بیماران در اثر بروز خطاهای درمانی است که قابل پیشگیری هستند.

به گفته گل پیرا، موضوع ایمنی بیمار از گذشته در ایران مورد توجه بوده است و در سال ۸۹ با انعقاد تفاهم نامه‌ای بین معاون درمان وزارت بهداشت ایران و سازمان جهانی بهداشت؛ ۱۰ بیمارستان کشور به عنوان بیمارستان‌های دوستدار ایمنی بیمار انتخاب شدند که بیمارستان آیت ا... طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی از بیمارستان‌های مذکور بود.

وی با اشاره به آموزش و فعالیت تیم‌های متعدد در کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا، افزود: امروزه اکثر چالش‌های ایمنی بیمار تحت کنترل قرار دارد و در حال حاضر تمام خطاها ثبت می‌شود. این فرهنگ می‌تواند به شناسایی خطاها، برنامه ریزی برای کاهش آنها و اتخاذ روش‌های مناسب و ایمن برای ارایه خدمات و در نهایت پیشگیری از بروز خطا منجر شود.

دکتر گل پیرا، عفونت‌ها و خطاهای بیمارستانی را از جمله مواردی برشمرد که نیاز به توجه بیشتر دارند و از همکاران خواست بحث ایمنی بیمار را جدی گرفته و تا جای ممکن از بروز خطاهای مذکور پیشگیری کنند.

۷۵ درصد خطاهای ناشی از مداخلات پزشکی، قابل پیشگیری است

دکتر هادی میرهاشمی - معاون درمان دانشگاه  نیز ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار درخصوص  نهادینه شدن دیدگاه ایمنی بیمار در نظام سلامت و نمای الکترونیک آن توضیحاتی بیان کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میرهاشمی با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد خطاهای ناشی از مداخلات پزشکی قابل پیشگیری است که در این صورت ۱۰ درصد منابع مالی را می‌توان ذخیره کرد.

وی با بیان این مطلب که ایمنی بیمار صرفا یک کار درمانی نیست و همکاری و تعامل همه مجموعه بیمارستانی را می طلبد، به تبیین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخصوص ایمنی بیمار پرداخت که در چهارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت یک رویکرد سیستماتیک در این دانشگاه ایجاد شده است.

میرهاشمی در ادامه به موضوعاتی نظیر سیاستگذاری در سطح دانشگاه، برگزاری کارگاه آموزشی برای تمامی دستیاران، اطلاع رسانی درخصوص ارتقای ایمنی بیمار، تهیه چک لیست در راستای آگاهی بیمار و طراحی سامانه never event اشاره کرد.

وی با تاکید بر ثبت دقیق و صحیح خطاها در سامانه never  event، حرکت به سمت ایمنی بیمار را اولویت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبشهتی برشمرد و اظهار امیدواری کرد با همت و تلاش مضاعف همکاران در سطوح مختلف نظام سلامت، شاهد افزایش ایمنی بیماران باشیم.

در این مراسم دکتررضا زندی - رییس بیمارستان طالقانی نیز با اشاره به اهمیت نهادینه شدن فرهنگ ایمنی بیمار در تمام سطوح  ضمن ارایه گزارشی از موارد خطاهای ایمنی بیمار گزارش شده در یکسال گذشته در این بیمارستان، گفت: اولین گام برای پیشرفت در راستای ایمنی بیمار، شناسایی خطاها و گزارش صحیح آنهاست تا در راستای رفع آنها برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد.

زندی با تاکید بر ضرورت گزارش دقیق موارد خطاها اظهار امیدواری کرد: با ارایه آموزش‌های لازم به ارایه دهندگان خدمات در بیمارستان‌ها در آینده شاهد افزایش ایمنی بیمار و کاهش بروز خطاها باشیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: