کد خبر: ۲۴۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 18
این «بینی الکترونیکی» که «اسپیرونوز» نام دارد با آنالیز ساده تنفس بیماران مبتلا به سرطان ریه می‌تواند واکنش مثبت یا منفی بیمار را به درمان‌های ایمنی درمانی به طور دقیق پیش‌بینی کند
شفا آنلاین>سلامت>محققان هلندی یک بینی الکترونیک ساختند که در کمتر از ۶۰ ثانیه واکنش بیماران مبتلا به سرطان ریه را به درمان‌های ایمنی درمانی مشخص می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، این «بینی الکترونیکی» که «اسپیرونوز» (SpiroNose) نام دارد با آنالیز ساده تنفس بیماران مبتلا به سرطان ریه می‌تواند واکنش مثبت یا منفی بیمار را به درمان‌های ایمنی درمانی به طور دقیق پیش‌بینی کند.  

این فناوری که توسط محققان دانشگاه آمستردام در هلند ابداع شده می‌تواند به طور موثر ترکیبات آلی فرار (VOCs) را در بازدم اندازه‌گیری کند. اگرچه بخش عمده نفس ما شامل نیتروژن، اکسیژن، دی‌اکسید کربن و آب است اما حدود یک درصد آن را ترکیبات آلی فرار تشکیل می‌دهند؛ از این ترکیبات می‌توان در تعدادی از رویه‌های مختلف سوخت و سازی به عنوان نشانگرهای زیستی موثر استفاده کرد.  

کارکرد این بینی الکترونیک (eNose) به این ترتیب است که بیمار به آهستگی درون دستگاه می‌دمد و چند حسگر که گروه‌های مختلف مولکولی را اندازه می‌گیرند، نفس وی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

در مرحله بعد خوانش‌های این حسگرها به منظور پردازش داده‌ها و تصحیح هوای محیط به طور مستقیم به یک سرور آنلاین فرستاده شده و در آن ذخیره می‌شوند. فرآیند این اندازه‌گیری کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد و سپس نتایج آن با یک پایگاه داده آنلاین مقایسه می‌شود که در آن الگوریتم‌های یادگیری ماشینی فورا تشخیص می‌دهند که آیا بیمار به درمان‌های ضد PD-۱  پاسخ می‌دهد یا خیر.

در این پژوهش محققان وضعیت ۱۴۳ بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته غیر سلول کوچک ریه (Non-small cell lung cancer) را قبل، در جریان و بعد از درمان ایمنی درمانی دنبال کردند. در نتیجه این فرآیند یک چاپ اختصاصی ترکیبات آلی فرار تنفس VOC شناسایی شد که به دستگاه eNose اجازه می‌دهد با دقتی ۸۵ درصدی پیش‌بینی کند که ایمنی درمانی در مورد کدام یک از بیماران جواب می‌دهد و در مورد کدام‌ یک تاثیری نخواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: