کد خبر: ۲۴۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 18
بهترین ماده برای نوزاد شیر مادر است و از شیر مادر به‌عنوان خون سفید یاد می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>نخستین بانک شیر مادر شمال شرق کشور در بیمارستان تخصصی زنان ام البنین (س) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد.

به گزارش شفا آنلاین، رئیس بیمارستان ام البنین (س) در حاشیه آیین افتتاح بانک شیر مادر با بیان اینکه «مزایای شیر مادر نسبت‌به شیر خشک بر هیچ‌کسی پوشیده نیست»، عنوان کرد: بهترین ماده برای نوزاد شیر مادر است و از شیر مادر به‌عنوان خون سفید یاد می‌شود.

فریده اخلاقی با اشاره به اینکه «مادران اهداکننده شیر مادر افراد ایثارگری هستند که بدون داشتن هیچ رابطه خویشاوندی با نوزادان شیره جان خود را به نوزادان اهدا می‌کنند»، بیان کرد: مادرانی هستند که به واسطه مشکل نمی‌توانند به فرزند خود شیر دهند یا نوزادان نارس یا افرادی که نوزادی را از شیرخوارگاه قبول کردند؛ این نوزادان از بانک شیر تغذیه می‌شوند.

رئیس بیمارستان ام‌البنین (س) با بیان اینکه «شیرخشک عوارض زیادی دارد»، گفت: شیر مادر دارای سلول‌های زنده است؛ از همین رو باعث می‌شود  نوزادان در آینده بتوانند از سلامت جسمی خوبی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: شیرهای اهدایی از سوی مادران استرلیزه می‌شود و بعد طی فرایندی به نوزادان خورانده می‌شود که خوشبختانه تا کنون نوزادان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان با این شیرها تغذیه شدند و شرایط خوبی دارند.

اخلاقی افزود: فردی که شیره جان خود را به فرزندش می‌دهد حکم مجاهد در راه خدا را دارد؛ بنابراین مادران اهداکننده شیر و کسانی که در این مسیر تلاش می‌کنند در این مجاهدت سهیم هستند.

مسئول بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان ام البنین(س) نیز اظهار کرد: برنامه کشوری برای ایجاد ۱۰ بانک شیر در کشور در دستور کار قرار گرفته است؛ زیرا بانک شیر مادر در کشورهای پیشرفته دنیا راه‌اندازی شده و تاثیرات مثبت آن را بر روی سلامتی نوزادان شاهد هستیم.

حیدرزاده با تاکید براینکه کارهای پژوهشی بسیاری در خصوص شیر مادر انجام شده است، بیان کرد: مراحل پژوهشی و درمانی بانک شیر انجام شده و برای مسائل شرعی نیز نظر فقها این بود که به خاطر اینکه نوزاد از پستان مادر شیر نمی‌خورد مسئله محرمیت ایجاد نمی‌شود ودر واقع این کار با فرهنگ ما بومی شده است.

وی با اشاره به اینکه «امسال۱۰ بانک شیر مادر ایجاد می‌شود»، بیان کرد: طبق آمارهای ارائه‌شده با تاسیس و توسعه بانک شیر در کشور برزیل ۷۲ درصد کاهش در مرگ‌ومیر شیرخواران اتفاق افتاده است؛ در حال حاضر در ایران یک بانک شیر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز راه‌اندازی شده است و با تلاش وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور تعداد بانک شیر در سال جاری به ۱۰ بانک شیر خواهد رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: