کد خبر: ۲۴۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 16
الکترونیک سازی گزارش های پرستاری با هدف کاهش بار نوشتاری پرستاران و گذراندن بیشتر اوقات بر بالین بیمار، از اولویت های این معاونت است
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: الکترونیک سازی گزارش های پرستاری با هدف کاهش بار نوشتاری پرستاران و گذراندن بیشتر اوقات بر بالین بیمار، از اولویت های این معاونت است.

به گزارش شفا آنلاین، مریم حضرتی در نشست صمیمی با اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی بقیه الله (عج)، افزود: در حوزه آموزش، پژوهش، پرستاری جامعه نگر و بالینی سازی آموزش پرستاری اقدامات بسیار خوب و امیدبخشی در کشور انجام شده است به طوری که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده در پایگاه های علم سنجی معتبر دنیا، حوزه پرستاری در منطقه رتبه ی دوم در تولید علم را دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها در سال ۱۳۹۸، ۱۹۸۵ عضو هیئت علمی (استاد تمام، دانشیار، استادیار، مربی) گروه پرستاری در امر آموزش فعالیت می کنند و در مقاطع مختلف تحصیلی ۴۴۰۰۰ دانشجوی پرستاری در حال تحصیل هستند و سالانه ۱۱۰۰۰ دانشجوی پرستاری فارغ التحصیل  می شوند  و تمرکز ما بر تربیت پرستاران علمی، توانمند ، حرفه ای و اخلاق مدار است.

حضرتی در تشریح وضعیت حوزه پژوهش، گفت: در حال حاضر تعداد ۱۶ مرکز تحقیقات بالینی مرتبط با رشته پرستاری وابسته دانشگاه های علوم پزشکی(Medical Sciences) در ایران فعالیت دارند از این تعداد ۱۵مرکز جزو ۲۳۹ مراکز تحقیقات بالینی هستند که نام آنها در لیست نتایج آخرین ارزیابی انجام شده سال ۱۳۹۵ از سوی معاونت تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت ذکر شده است.

وی، راه اندازی شبکه ملی تحقیقات پرستاری را از کارهای بسیار مهم عنوان کرد و افزود: رسالت شبکه ملی تحقیقات پرستاری مشتمل بر ظرفیت سازی، توسعه دانش پرستاری، یکپارچه سازی فعالیت های تحقیقاتی مؤسسات و نهادهای تأثیرگذار داخلی و خارجی مرتبط با پژوهش های پرستاری است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت(Ministry of Health)، خاطر نشان کرد: مقایسه تولیدات علمی کشورهای منطقه در حوزه پرستاری در پایگاه اسکوپوس، پاپ مد و آی اس آی، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ نشان می دهد که ایران در حال حاضر در رتبه دوم قرار دارد.

حضرتی افزود: در حال حاضر تعداد ۳۸ مجله علمی-پژوهشی در رشته پرستاری منتشر می شود که از این تعداد ۲۵ مجله به زبان فارسی و ۱۳ مجله به زبان انگلیسی منتشر می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات جمعیت شناختی و بار بیماری های غیرواگیر که نیازمند مراقبت طولانی مدت و گاهی مادام العمر است، ارائه این گونه مراقبت ها که ماهیتی مزمن و غیر حاد دارند در بیمارستان ها هزینه ی زیادی ایجاد می کند، لذا یکی از راهکارهای کاهش هزینه و ارتقا سلامت جامعه حضور پررنگ پرستاران  در سطح جامعه جهت کنترل و پیشگیری از بیماری های مزمن است.

حضرتی در تشریح اقدامات انجام گرفته در حوزه پرستاری جامعه نگر اظهار داشت: توسعه کمی و کیفی مراکز مراقبت در منزل، تهیه ی استانداردهای خدمتی مراقبت در منزل، تصویب پوشش بیمه ای مراکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل، تدوین آیین نامه مراکز مراقبت های طولانی مدت و مراکز مراقبت تسکینی و ارسال آن به کمیته تنظیم مقررات جهت بررسی حقوقی  از مهم ترین کارهای این حوزه است.

وی در توضیح اقدامات حوزه بالین در پرستاری خاطر نشان کرد: الکترونیک سازی گزارش های پرستاری با هدف کاهش بار نوشتاری پرستاران و گذراندن بیشتر اوقات بر بالین بیمار از اولویت های برنامه معاونت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: