کد خبر: ۲۴۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 16
این مرکز که در قطعه زمینی به مساحت هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع که در سال ۱۳۸۶ از سوی موسسه بیماران سرطانی اصفهان در اختیار بنیاد نیکوکاری هرندی قرار گرفت ساخته و مرحله اول این طرح آماده بهره برداری قرار گرفته است.
شفا آنلاین>سلامت>بیماران سرطانی استان اصفهان همچنان چشم انتظار راه‌اندازی مجهزترین مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان به نام" بنیاد نیکوکاری هرندی" هستند این  بیماران اکنون برای انجام شیمی درمانی به شهرهای تهران شهرکرد و کاشان سفر می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:این مرکز که در قطعه زمینی به مساحت هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع که در سال ۱۳۸۶ از سوی موسسه بیماران سرطانی<cancer patients> اصفهان در اختیار بنیاد نیکوکاری هرندی قرار گرفت ساخته و مرحله اول این طرح آماده بهره برداری قرار گرفته است.

مرکز یاد شده در هشت طبقه ساخته شده که شامل بخش های رادیوتراپی، شیمی درمانی، تصویربرداری، درمانگاه، مرکز تحقیقات سرطان شناسی و پیوند مغز و استخوان است و طبقات همفک و اول ( درمانگاه ) و زیر زمین ( بخش رادیوتراپی ) آن آماده بهره برداری می باشد.

 مرکز اصفهان دوم اردیبهشت امسال طی مصاحبه‌ای با دبیر انجمن خیرین سلامت این استان که به مناسبت هفته سلامت انجام شد از سرگردانی بیماران سرطانی این خطه به دلیل نبود تجهیزات لازم خبر داد و گفت: بیماران سرطانی اصفهان برای انجام شیمی درمانی مجبورند به شهرهای تهران، شهرکرد و کاشان سفر کنند.

سید مرتضی میرلوحی در این مصاحبه تصریح کرد: این درحالیست که دستگاه رادیوتراپی چندین ماه است توسط یک خیر خریداری و در مرکزی جنب بیمارستان امام رضا(ع) این شهر نصب شد اما به دلیل صادر نشدن مجوزهای لازم، بیماران سرطانی این خطه برای انجام شیمی درمانی سرگردان هستند.

پس از این گفت و گو، خبرنگار ایرنا موضوع را سه بار از طریق عباس رضایی استاندار اصفهان پیگیر شد که استاندار هر سه مرتبه تاکید کرد دستورات لازم را برای حل مشکل یاد شده به دانشگاه علوم پزشکی این استان داده است.

در همین حال بهروز کلیدری معاون  درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۷ اردیبهشت امسال اظهار داشت: دستگاه رادیوتراپی مرکز درمانی یاد شده تا آخر خرداد امسال راه اندازی و مشکل پرتو درمانی بیماران سرطانی این استان برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد که بیش از یکسال است که راه اندازی دستگاه رادیو تراپی ساختمان مرحوم هرندی واقع در جوار مرکز درمانی سیدالشهدا اصفهان بنا به دلایلی میسر نشده است.

هفته جاری پیگیری هابرای گفت و گو با محمود کیانی رئیس هیات مدیره بنیاد نیکوکاری هرندی نتیجه داد و پای صحبت های وی برای روشن شدن ابعاد راه اندازی نشدن مرکز پرتودرمانی مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بنیاد نیکوکاری هرندی نشستیم تا ببینیم برغم وعده مسئولان که گفته بودند تا پایان خرداد به بهره برداری خواهد رسید چرا این بخش از مرکز یاد شده همچنان راه اندازی نشده و بیماران سرطانی این شهر تاکنون خدمات درمانی آن را دریافت نکرده اند.

رئیس هیات مدیره بنیاد نیکوکاری هرندی در این گفت و گو با تقدیر از استاندار اصفهان بخاطر صدور دستورات لازم به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای بهره برداری هرچه سریع این مرکز بیان کرد: استاندار دستورات لازم را صادر و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز مامور به حل مشکل شده  که این معاونت نهایت همکاری و تلاش را برای بهره برداری هرچه سریع تر تجهیزات نصب شده در مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بنیاد نیکوکاری هرندی  انجام داده است.

کیانی اظهار داشت: دو خط شتاب‌دهنده خطی با انرژی بالا و یک دستگاه سیتی سیمولاتور در بخش رادیوتراپی این مرکز نصب و آماده بهره برداری است اما از آنجایی که مجوز استفاده از این دستگاه ها باید از سوی سازمان انرژی اتمی صادر شود، فرآیند صدور این مجوز در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان سازمان انرژی اتمی با حضور در این مرکز، آزمایش‌های لازم را برای صدور مجوز بهره‌برداری از دستگاه‌ها انجام داده‌اند، گفت: سازمان انرژی اتمی پاسخ داد که بهره‌برداری از این دستگاه‌ها نیازمند تامین ملزوماتی است که باید از شرکت‌های خارجی تامین شود.

رئیس هیات مدیره بنیاد نیکوکاری هرندی، سیستم طراحی درمان سه بعدی ( TPS)، سیستم دوزیمتری جهت انجام آزمایش‌های کنترل کیفی روزانه و دوره‌ای و سیستم MLC که در بهینه شدن فرآیند درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد را از جمله این ملزومات بیان کرد و گفت: برای تهیه این امکانات، ۲۴ مرداد استاندار اصفهان و ۱۷ شهریور امسال رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نامه‌های جداگانه به هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار تسهیل در تخصیص ارز دولتی شدند.

وی با اشاره به اینکه مقدمات خرید این تجهیزات از شرکت‌های خارجی فراهم شده است، تاکید کرد: چنانچه ارز مورد نیاز تامین و این تجهیزات وارد شود، یکماه پس از آن امکان بهرهبرداری از دستگاههای بخش رادیوتراپی مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بنیاد نیکوکاری هرندی و ارائه خدمات درمانی به بیماران سرطانی در این مرکز فراهم خواهد شد.

وی هزینه های انجام شده برای ساخت این مرکز هشت طبقه و خرید دستگاههای مورد نیاز بخش‌های درمانگاه و رادیوتراپی که در مرحله اول به بهره‌برداری خواهد رسید را ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای تکمیل نهایی این مرکز به ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است که کل این اعتبار از سوی خانواده مرحوم هرندی تامین شده است.   

هیچ‌یک از اعضای هیات امنا و هیات مدیره حق برداشت از درآمدهای این مرکز را ندارد

کیانی که داماد مرحوم ابوالقاسم هرندی است در ادامه به این موضوع اشاره دارد که مرحوم هرندی با نیت خیر اقدام به ساخت و بنیان این مرکز آموزشی درمانی کرد و خانواده وی هیچ نیازی به درآمدهای آن ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل اساسنامه مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بنیاد نیکوکاری هرندی با مشورت مجرب‌ترین حقوقدانان تهیه شد تا نیت خیر این فرد نیکوکار حتی پس از قرن‌ها مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه مرکز یاد شده غیر انتفاعی است افزود: طبق اساسنامه، دریافت هزینه از بیماران سرطانی برای ارائه خدمات درمانی در این مرکز طبق تعرفه دولتی انجام خواهد شد و درآمد آن صرف توسعه، نگهداری و نوسازی تجهیزات خواهد شد.

رئیس هیات مدیره بنیاد نیکوکاری هرندی اضافه کرد: همچنین بر اساس ماده ۳۰ اساسنامه هیچیک از ارکان بیناد اعم از اعضای هیات امنا و هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسین حق معامله با بنیاد یا برداشت و تخصیص درآمد بنیاد را به نفع خود یا دیگران ندارند و نخواهند داشت و کلیه درآمدهای بنیاد صرفا" جهت تقویت بنیه مالی بنیاد و در راستای اهداف بنیاد شامل رعایت تعرفه دولتی، پیشگیری و تشخیص زودهنگام و غربالگری هزینه خواهد شد.

وی اظهار داشت: تخطی از این ماده اساسنامه که بطور صریح در آن مندرج شده است، سوء استفاده مالی محسوب و مرتکب یا مرتکبین برابر مقررات جزایی کشور تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.   

 به گفته کیانی، موافقت اصولی این مرکز درمانی ۳۱ تیر ۱۳۹۸ توسط کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است.    

 بر اساس آمار منتشر شده، میزان شیوع سرطان در جهان در مردان و زنان به ترتیب ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر در صد هزار نفر است در حالی که این آمار در ایران به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ نفر درصد هزار نفر است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار