کد خبر: ۲۴۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 15
هر ساله میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان به دلیل خطاهای درمانی، مراقبتی و پزشکی آسیب می‌بینند که این عامل تنها در کشورهایی با میزان درآمد پایین و متوسط به فوت دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر منجر می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: سالانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بر اثر خطاهای درمانی - مراقبتی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) هر ساله میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان به دلیل خطاهای درمانی، مراقبتی و پزشکی آسیب می‌بینند که این عامل تنها در کشورهایی با میزان درآمد پایین و متوسط به فوت دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر منجر می‌شود.

بیشتر این مرگ و میرها قابل پیشگیری است. همچنین تاثیرات شخصی، اجتماعی و اقتصادیِ آسیب‌دیدگی بیماران به هدر رفتن تریلیون‌ها دلار در جهان منجر می‌شود.

آمارهای این سازمان حاکی از آن است که هر دقیقه پنج نفر در جهان به دلیل خطاهای درمانی، مراقبتی جان خود را از دست می‌دهند. از هر ۱۰ بیمار چهار نفر از آنان در حین دریافت خدمات اولیه و سرپایی درمانی، مراقبتی آسیب می‌بینند. مخرب‌ترین این خطاها به تشخیص بیماری، تجویز و مصرف دارو مرتبط می‌شود. تنها خطاهای دارویی با هزینه‌ای ۴۲ میلیارد دلاری در سال همراه است.

خطاهای پزشکی(Medical errors) طی روند عمل‌های جراحی در بیش از ۲۵ درصد بیماران با عوارضی همراه است که موجب می‌شود سالانه یک میلیون بیمار در حین جراحی یا بلافاصله پس از آن جان خود را از دست بدهند.

سرمایه‌گذاری به منظور بهبود ایمنی بیمار می‌تواند صرفه‌جویی مالی قابل توجهی به دنبال داشته باشد.هزینه پیشگیری نسبت به هزینه‌های درمانیِ ناشی از آسیب‌دیدگی، به مراتب کمتر است.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، قرار است این سازمان برای نخستین بار روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر سال جاری را "روز جهانی ایمنی بیماران" اعلام کند تا نظر جهانیان را به اهمیت این قبیل خطاها و ضرورت پیشگیری از آنها جلب نماید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: