کد خبر: ۲۴۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 15
نارسایی قلبی یکی از پیامدهای احتمالی دیابت نوع ۲ است که می‌تواند به معلولیت یا مرگ منجر شود
شفا آنلاین>سلامت> محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس با همکاری محققان بیمارستان Brigham and Women's با استفاده از فناوری یادگیری ماشین، مدلی را توسعه دادند که قادر است احتمال بروز نارسایی قلبی را در بیماران مبتلا به دیابت با دقت بالایی پیش‌بینی کند.

به گزارش شفا آنلاین، نارسایی قلبی یکی از پیامدهای احتمالی دیابت(Diabetes) نوع ۲ است که می‌تواند به معلولیت یا مرگ منجر شود. محققان اخیرا مجموعه‌ای از داروها موسوم به مسدودکننده‌های SGLT۲ را شناسایی کردند که امکان جلوگیری از نارسایی قلبی را در بیماران دیابتی فراهم می‌کند. اما شناسایی بیماران دیابتی که احتمال ابتلای آن‌ها به نارسایی قلبی وجود دارد، تاکنون امری دشوار بوده است.

محققان برای توسعه این مدل که WATCH-DM نام دارد، اطلاعات مربوط به هشت هزار و ۷۵۶ بیمار دیابتی را که در تحقیق دیگری با موضوع کنترل ریسک بیماری‌های قلبی در بیماران دیابتی گردآوری شده بود، مورد استفاده قرار دادند.

این اطلاعات در برگیرنده ۱۴۷ شاخص از جمله اطلاعات بالینی، اطلاعات آزمایشگاهی و غیره بود. محققان با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین با قابلیت مدیریت چندبعدی اطلاعات توانستند ۱۰ شاخص اصلی پیش‌بینی نارسایی قلبی را شناسایی کنند. این شاخص‌ها شامل وزن (BMI)، سن، فشارخون ،‌کراتین، HDL-C، کنترل دیابت (میزان گلوکز ناشتا)، دوره QRS‌در نوار قلبی، سکته قلبی و جراحی بای‌پس سرخرگ کرونری هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: