کد خبر: ۲۴۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 13
تغییرات اساسی در شیوه زندگی می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش خطر سکته مغزی داشته باشد. در حقیقت، بر طبق تحقیقات، سکته مغزی با تغییر عوامل مربوط به سبک زندگی از جمله بهبود رژیم غذایی، ترک سیگار و انجام ورزش منظم تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است
شفا آنلاین>سلامت>بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی، بهبود رژیم غذایی است.

به گزارش شفا آنلاین، سکته مغزی سالیانه جان حدود ۵ میلیون نفر در سراسر جهان را می‌گیرد و به ویژه برای زنان میانسال یک تهدید به سرعت پیشرونده است. اما اگر می‌خواهید ازبروز سکته مغزی در خود و کسانی که دوست دارید جلوگیری کنید، خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند.

تغییرات اساسی در شیوه زندگی می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش خطر سکته مغزی داشته باشد. در حقیقت، بر طبق تحقیقات، سکته مغزی(stroke) با تغییر عوامل مربوط به سبک زندگی از جمله بهبود رژیم غذایی، ترک سیگار و انجام ورزش منظم تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است.

به گفته پزشکان، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی، خوردن یک غذای کامل و رژیم غذایی گیاهی با محوریت سبزیجات، عدس، لوبیا، غلات کامل، میوه و آجیل است. اما علاوه بر رژیم غذائی گیاهی، افراد باید دارای منبع مطمئنی از ویتامین B۱۲ را هم در برنامه غذائی خود بگنجانند.

چرا رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهند؟

یکی از دلایل محافظت رژیم‌های غذایی گیاهی در برابر سکته مغزی به دلیل فیبر موجود در آنهاست. مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر هفت گرم فیبر که در روز می‌خورید، تقریباً ۷ درصد خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهید. همچنین غذا‌های گیاهی پر از آنتی اکسیدان هستند. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان به کاهش التهاب و جلوگیری از ایجاد پلاک در شریان‌ها کمک می‌کند و همچنین باعث بهبود جریان خون می‌شود. به طور متوسط​​، غذا‌های گیاهی نسبت به غذا‌های حیوانی ۶۴ برابر بیشتر آنتی اکسیدان دارند.

آجیل
در یک مطالعه، مشخص شد که اضافه کردن هر ۲۸ گرم آجیل در روز خطر سکته مغزی را به نصف کاهش می‌دهد.

سبزی‌ها
طبق مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه هاروارد، معلوم شد که سبزیجات قویترین عامل محافظت در برابر بیماری‌های مزمن، از جمله کاهش ۲۰ درصدی برای سکته‌های مغزی (و بیماری‌های قلبی) هستند.

شکلات
طبق مطالعات افرادی که شکلات می‌خورند، احتمال ابتلا به سکته مغزی کمتری دارند. اما شکر و لبنیاتی که در انواع شکلات وجود دارد با پیامد‌های مثبت سلامتی همراه نیستند، بنابراین شکلات تیره با محتوای کاکائوی بالا بهترین انتخاب است.

میوه‌های خانواده مرکبات
مصرف مرکبات به دلیل وجود فلاونوئید‌ها خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. طبق مطالعه‌ای بر روی ۷۰ هزار زن که در مجله استروک به چاپ رسیده است، زنانی که در طی یک دوره ۱۴ ساله بیشتر از مرکبات مصرف کرده اند نسبت به زنانی که کمترین مصرف را داشتند، ۱۹ درصد کمتر خطر سکته مغزی را داشتند.

غلات کامل
مشخص شده است که خوردن غلات کامل با کاهش خطر سکته مغزی همراه است. پزشکان خوردن حداقل روزانه ۳ وعده غلات کامل را برای پیشگیری از سکته مغزی توصیه می‌کنند.

سیر
سیر یک انتخاب عالی برای کاهش خطر سکته مغزی است. یک مطالعه انسانی نشان داد که مصرف منظم سیر منجر به کاهش ۵۰ درصدی میزان سکته مغزی شده است.

گوجه فرنگی
مقادیر زیاد لیکوپن که در گوجه فرنگی یافت می‌شود، با کاهش قابل توجهی از خطر سکته مغزی در افراد مرتبط است.

قهوه و چای سبز
طبق مطالعه دانشمندان در یک تحقیق، کسانی که روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز نوشیدند، ۱۴ درصد خطر سکته مغزی را کاهش داده بودند.

غذا‌های سرشار از پتاسیم
خوردن غذا‌های غنی از پتاسیم، خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کم می‌کند. پتاسیم در میوه و سبزیجات و حبوباتی مانند لوبیا فراوان است.

غذا‌های سرشار از منیزیم
براساس مطالعات، مصرف منیزیم بالاتر با کاهش خطر سکته مغزی همراه است. لوبیا، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار همه دارای منیزیم هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: