کد خبر: ۲۴۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 13
ریزش مو یکی از مهمترین عوارض شیمی‌درمانی است. تاکنون روش های مختلفی مانند استفاده از کلاه یخی ابداع شده که می‌تواند تا حدی از ریزش مو جلوگیری کند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه منچستر موفق به توسعه روشی شده‌اند که با محافظت از فولیکول‌های مو، مانع از ریزش مو بر اثر شیمی‌درمانی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، ریزش مو(hair loss) یکی از مهمترین عوارض شیمی‌درمانی است. تاکنون روش های مختلفی مانند استفاده از کلاه یخی ابداع شده که می‌تواند تا حدی از ریزش مو جلوگیری کند. این روش‌ها معمولا کارساز نیستند و بیماران نسبت به آن رغبت ندارند. از طرفی ریزش مو یکی از دغدغه‌های بیماران به ویژه زنان است.

ریزش موی ناشی از شیمی درمانی به دلیل گروهی از داروها به نام گروه تاکسان است. محققان دانشگاه منچستر موفق به توسعه روشی شده‌اند که از آسیب به فولیکول مو براثر استفاده از داروهای تاکسان جلوگیری می‌کند.

در این روش از خواص یک طبقه جدید دارویی به نام مهارکننده CDK۴/۶ استفاده شده است که تقسیم سلولی را مهار می‌کنند و به تازگی مورد تایید قرار گرفته اند. این گروه دارویی به منظور درمان هدفمند سرطان(Cancer) استفاده می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد مهارکننده CDK۴/۶ می‌تواند به طور موقت تقسیم سلولی را بدون هرگونه عوارض سمی اضافی در فولیکول مو متوقف کند. زمانی که محققان فولیکول‌های مو را با این مهارکننده شستشو دادند، ‌نتایج نشان داد اثرات مخرب داروهای تاکسان بر فولیکول مو بسیار ضعیف شد.

محققان در حال توسعه داروهایی هستند که با تکیه بر این نتایج، مانع از ریزش مو در اثر شیمی‌درمانی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: