کد خبر: ۲۴۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 13
اطلاعاتی مانند ثبت سفارش‌ها، ‌ ثبت ورود و بسیاری از فرآیندهای مرتبط در سامانه تیتک وجود دارد و قاعدتا بخشی از فرآیندها در این سامانه انجام می‌شود. به هر حال یک دایره اطلاعاتی بزرگ در این مجموعه درباره کلیه کالاهای سلامت‌محور و فرآیندهای مختلف آن از جمله ثبت سفارش، تخصیص ارز و... وجود دارد.
شفاآنلاین>سلامت>رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع مالکیت سامانه تیتک تا پایان شهریور ماه حل می‌شود، جزییات ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر کیانوش جهانپور، با اشاره به آخرین وضعیت سامانه تیتک، گفت: موضوع مالکیت سامانه تیتک تا پایان شهریور ماه حل خواهد شد و کلیه فرآیندهای مربوط به تیتک، اعم از سِرورها و فرآیندهای مدیریتی آن تحت نظارت کامل سازمان غذا و دارو<medicine> درخواهد آمد.

وی افزود: همچنین ارتقاء سیستم، رفع آسیب‌ها و باگ‌هایی که در سیستم وجود دارد، نیازمند این است که فراخوانی داده شود و شرکت‌هایی که دارای پروانه‌، ‌ مجوزها و صلاحیت لازم برای مدیریت و ارتقاء این سامانه هستند، داوطلب شده و از بین آن‌ها شرکتی که پیشنهاد برتری داشته باشد، ‌تحت نظارت نهادهای نظارتی انتخاب خواهد شد و مشکلات سامانه را حل کند.

به گفته وی، چشم‌اندازی که در سازمان غذا و دارو درباره سامانه تیتک وجود دارد، این است که بتوانیم این سامانه و بستر اطلاعاتی را به نوعی در اختیار شرکت‌ها و کلیه ذی‌نفعان قرار دهیم تا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مختلف بتوانند از این ظرفیت و بستر اطلاعاتی برای توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که برای ارتباط با مشتری به کار می‌رود، استفاده کنند یا هر ابتکار و خلاقیتی که در این حوزه لازم است را با استفاده از اطلاعاتی که شامل محرمانگی نیستند، به کار برده و به سامانه متصل شوند.

چه اطلاعاتی در سامانه تیتک وجود دارد؟

جهانپور همچنین گفت: اطلاعاتی مانند ثبت سفارش‌ها، ‌ ثبت ورود و بسیاری از فرآیندهای مرتبط در سامانه تیتک وجود دارد و قاعدتا بخشی از فرآیندها  در این سامانه انجام می‌شود. به هر حال یک دایره اطلاعاتی بزرگ در این مجموعه درباره کلیه کالاهای سلامت‌محور و فرآیندهای مختلف آن از جمله ثبت سفارش، تخصیص ارز و... وجود دارد. البته باید توجه کرد که مراحل اولیه این فرآیندها در سامانه تیتک انجام می‌شود و بقیه مراحل عملا در وزارت صنعت، معدن، تجارت، ‌ بانک مرزی و گمرک انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: بررسی اتصال و ارتباط این سامانه با سامانه‌های وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک بسیار مهم است و تعریف کدهای مشترک و استاندارد بین این‌ها و ارتقاء این کدها برای جلوگیری از زمینه‌های بروز تخلف، در دستور کار قرار دارد. در عین حال همگانی‌سازی استفاده از ظرفیت‌های عمومی تیتک که امروز شاید همچنان محدود باشد، بسیار حائز اهمیت است. البته در این زمینه باید اطلاع‌رسانی لازم از طریق رسانه‌ها انجام و آموزش‌های عمومی ارائه شود تا بتوان از تیتک برای ظرفیتهای عمومی مانند شناسایی و رهگیری کالاهای تقلبی یا جعلی و شناسایی کالاهای اصیل در حوزه محصولات سلامت‌محور  استفاده کرد که ارتقاء آن در دستور کار قرار دارد و سازمان غذا و دارو به طور جدی پیگیری این موضوع هست.

امسال چقدر ارز به دارو و تجهیزات پزشکی داده شده؟

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره میزان ارزی که تاکنون به حوزه دارو، تخصیص داده شده است، گفت: در سال گذشته تقریبا ۱.۳ میلیارد دلار ارز تخصیصی جهت واردات دارو بوده است و حدود ۵۵۰ میلیون دلار ارز هم برای واردات مواد اولیه و مواد موثره دارویی تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار ارز شامل حوزه دارو شامل شده است، افزود: فکر می‌کنم در سال ۱۳۹۷ با سایر موارد ما حدود ۲.۱ میلیارد دلار برای مواد اولیه دارویی، مواد موثره و یا واردات داروی نهایی در کشور هزینه کردیم و کمتر ۱.۴ میلیارد دلار هم برای واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی هزینه شده است.

جهانپور تاکید کرد: مجموعا ۳.۵ میلیارد دلار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ارز هزینه شده است که بخش اعظم از این تعهدات ایفا شده است و نیازهای کشور را برطرف کرده است. البته مواردی از تخلف هم در هر دو حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشته که برخی از آن‌ها احصاء شده و بخشی هم در ادامه بررسی‌ها مشخص می‌شود. قطعا بدون اغماض تخلفات و افراد متخلف برای بررسی و پیگرد قانونی تحویل مراجع قانونی می‌شوند.

وی گفت: فکر می‌کنم با توجه به سیاست دولت و به ویژه با تاکید وزیر بهداشت مبنی بر ممنوعیت واردات هرگونه کالایی که مشابه تولید داخلی دارد، ارز تخصیصی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی برای سال ۱۳۹۸ حداقل آنچه که اختصاصی سال ۹۸ است، کاهش پیدا کند و اگر هم در حد سال ۹۷ حفظ شود، بخشی از آن به عنوان دارو و ذخیره استراتژیک سال ۱۳۹۹ ذخیره‌سازی می‌شود. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: