کد خبر: ۲۴۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 10
فلز پالادیوم یکی از اجزای اصلی در ساخت موتور، الکترونیک و صنعت نفت است و دانشمندان سالهاست که می‌دانند این فلز، می‌تواند برای کمک به درمان سرطان استفاده شود، اما تاکنون نتوانسته بودند آن را به مناطق توموری منتقل کنند
شفا آنلاین>سلامت>محققان موفق شدند از قطعات پالادیوم برای افزایش دقت در هدف‌گیری سلول‌های سرطانی استفاده کنند.

به گزارش شفا آنلاین، فلز پالادیوم یکی از اجزای اصلی در ساخت موتور، الکترونیک و صنعت نفت است و دانشمندان سالهاست که می‌دانند این فلز، می‌تواند برای کمک به درمان سرطان(Cancer) استفاده شود، اما تاکنون نتوانسته بودند آن را به مناطق توموری منتقل کنند.
 
اما اکنون تیمی از دانشگاه ادینبورگ و دانشگاه ساراگوسا در اسپانیا موفق به طراحی یک سیستم شاتل مولکولی شده است که سلول‌های سرطانی خاص را هدف قرار می‌دهد. روش جدید که از توانایی پالادیوم برای تسریع واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کند، از فرآیندی که برخی ویروس‌ها برای عبور از غشا‌های سلولی و گسترش عفونت استفاده می‌کنند، الهام گرفته است.
 
این تیم از کیسه‌های حبابی، شبیه به حامل‌های بیولوژیکی موسوم به اگزوزوم، استفاده کرده است که می‌توانند پروتئین‌های ضروری و مواد ژنتیکی را بین سلول‌ها منتقل کنند. این اگزوزوم‌ها می‌توانند از سلول، خارج و به آن وارد شوند، محتوای خود را بیرون بریزند و بر نحوه رفتار سلول‌ها تأثیر بگذارند.
 
آن‌ها در این طرح، از اگزوزوم‌هایی که از سلول‌های سرطانی ریه و گلیوما  توموری که در مغز و طناب نخاعی ایجاد می‌شود استفاده کرده و آن‌ها را با کاتالیزور پالادیوم بارگیری کردند تا دارو را مستقیماً به ناحیه توموری منتقل کنند.

به گفته پروفسور بروستا محقق این طرح، با این روش این فلز، دارو‌های شیمی درمانی(Chemotherapy) را فقط در داخل سلول‌های سرطانی فعال می‌کند و به این ترتیب سلول‌های سالم می‌توانند دست نخورده باقی بمانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: