کد خبر: ۲۴۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 10
بیشتر کلاس اولی‌ها همواره در روز‌های ابتدایی مدرسه دچار اضطراب و استرس می‌شوند که تاحدی طبیعی است
شفا آنلاین>اجتماعی>یک روانشناس درباره اختلالی رایج میان بیشتر کلاس اولی‌ها در روز اول مدرسه به شرح توضیحاتی پرداخت.

به گزارش شفا آنلاین، مختار عارفی، با اشاره به نزدیکی فصل مدارس و ورود کلاس اولی‌ها به مدرسه، گفت: بیشتر کلاس اولی‌ها همواره در روز‌های ابتدایی مدرسه دچار اضطراب و استرس می‌شوند که تاحدی طبیعی است.

وی با اشاره به راه اندازی مقطع پیش دبستانی، گفت: راه اندازی این مقطع تا حد زیادی از استرس کلاس اولی‌ها برای ورود به مدرسه کم کرده، اما باز هم دانش آموزانی هستند که به محض روبه رو شدن با محیط مدرسه دچار استرس می‌شوند.

این روانشناس(Psychologist) افزود: این دانش آموزان به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند، دسته‌ای از آن‌ها تنها دچار مشکلات سازشی ناشی از تجربه محیط جدید هستند که عمدتا مشکل آن‌ها ظرف چند روز ابتدایی مدرسه حل می‌شود.

عارفی تصریح کرد: برای حل و یا کاستن مشکل این دسته دانش آموزان توصیه می‌شود والدین آن‌ها چند روز ابتدایی مدرسه آن‌ها را همراهی کرده و در محیط مدرسه بمانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: به هیچ عنوان حضور والدین در کلاس درس توصیه نمی‌شود، چرا که این امر وابستگی فرزند آن‌ها را تشدید کرده و استرس آن‌ها را بیشتر می‌کند و توصیه می‌شود والدین تنها در محیط مدرسه بمانند که این کار هم باید نهایتا سه روز ادامه داشته باشد.

عارفی افزود: همچنین توصیه می‌شود والدین برای این دسته دانش آموزان از خاطرات خوب مدرسه تعریف کنند، اما باید دقت داشته باشند در این زمینه اغراق نکنند، چرا که در صورت مواجهه کودک با واقعیت موجود، نگرش کودک به مدرسه منفی خواهد شد.

وی تصریح کرد: آشنایی معلم با این دسته از دانش آموزان نیز باید در حضور والدین صورت گیرد تا احساس امنیت برای آن‌ها ایجاد شود.

این روانشناس بر خواب کافی و منظمِ کلاس اولی‌ها بویژه در روز اول مدرسه نیز تاکید کرد و افزود: کمبود خواب موجب افزایش اضطراب و استرس(Stress) خواهد شد و توصیه می‌شود والدین حتما شب اولین روز مدرسه کودکان را زودتر خوابانده و برای رفتن به مدرسه آماده کنند.

عارفی در خصوص دسته دیگر دانش آموزان کلاس اولی که دچار اضطراب و استرس ورود به مدرسه هستند هم گفت: برخی از کلاس اولی‌ها استرس غیرطبیعی در جدایی از والدین خود دارند و این امر به دلیل ابتلای آن‌ها به نوعی اختلال به نام "اضطراب جدایی" است.

وی در خصوص نشانه‌های این اختلال گفت: کودکانی که وابستگی شدید به مادر دارند، به طوری که با جدایی لحظه‌ای از مادر دچار استرس و اضطراب شدید می‌شوند و یا کودکانی که بعد از جدایی از والدین دچار حالت تهوع و یا دل درد شده و یا مدام ترس از گم شدن دارند، مبتلا به اختلال اضطراب جدایی هستند.

وی افزود: این دسته از کودکان باید بعد از شناسایی حتما به روانشناس ارجاع داده شوند تا به کمک روش‌های رفتاری اضطراب آن‌ها برطرف شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: