کد خبر: ۲۴۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 09
این عفونت‌ها، خطری برای انتشار عفونت در جامعه هستند و کنترل آنها، موجب کاهش خطر عفونت اکتسابی از بیمارستان در بیماران، کارکنان و عیادت کنندگان می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت>گروهی از محققان موفق به ساخت واکسن علیه باکتری ایجادکننده عفونت‌های کشنده بیمارستانی شدند.

به گزارش شفاآنلاین،  عفونت‌های بیمارستانی به عفونت‌هایی گفته می‌شود که نوزادان و افراد بستری در بیمارستان به آن مبتلا شده و علائم این عفونت‌ها بسته به نوع آن، در بیمارستان  یا پس از مرخص شدن از آن آشکار می‌شود.

این عفونت‌ها، خطری برای انتشار عفونت<Infection> در جامعه هستند و کنترل آنها، موجب کاهش خطر عفونت اکتسابی از بیمارستان در بیماران، کارکنان و عیادت کنندگان می‌شوند.

از طرفی، باکتری‌ها به سرعت در حال تغییر در برابر آنتی بیوتیک‌ها هستند و یکی از نگران‌کننده‌ترین آن‌ها، باکتری کلبسیلا پنومونیه است که به طور عمده در بیمارستان‌ها شیوع دارد و در حال حاضر اَشکال کشنده آن هم در سراسر جهان رواج دارد.

این باکتری عامل ایجاد برخی از انواع ذات الریه و همچنین عفونت‌های خونی و کبدی است و در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌های موجود، مقاومت می‌کند؛ بنابراین محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، تصمیم به ساخت واکسن علیه این نوع از باکتری گرفتند؛ آن‌ها دو سویه خاص از آن معروف به K۱ و K۲ را هدف قرار دادند که در حدود ۷۰ درصد از کل جمعیت این باکتری را تشکیل می‌دهند.

مانند هر واکسن دیگری، ایده این بود که سیستم ایمنی بدن بیمار در ابتدا باکتری مهاجم را بشناسد و حتی قبل از رسیدن آن آماده مبارزه باشد.

این تیم در تولید این واکسن از قند‌های موجود در کپسول باکتری استفاده کرد؛ به‌علاوه این موادقندی با استفاده از نوعی آنزیم باکتریایی که به عنوان چسب عمل می‌کرد، به پروتئین خاصی متصل شدند که واکسن را موثرتر می‌کند.

آن‌ها با بررسی عملکرد واکسن تولید‌شده روی باکتری‌ها، روی دو گروه ۲۰ نمونه موش آزمایشگاهی پس از دوهفته دریافتند موش‌های واکسینه شده بهتر از نمونه کنترل که واکسن دریافت نمی‌کردند، دوام می‌آورند و میزان بقا در آن‌ها تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: