کد خبر: ۲۴۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 09
معتادان دارای بیماری های عفونی و واگیر مانند بیماران مبتلا به ایذر و هپاتیت باید در کمپ‌های درمان اعتیاد پذیرش شوند و هیچ منعی برای پذیرش آن‌ها در مراکز ماده ۱۶ وجود ندارد
شفا آنلاین>سلامت>جمعه‌پور با اشاره به توافق ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت از الزام کمپ‌ها برای پذیرش معتادان ایدزی و هپاتیتی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین:حمید جمعه پور مدیرکل درمان و دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر  درباره پذیرش معتادان در مراکز اقامتی درمان اعتیاد (کمپ) اظهار کرد: معتادان دارای بیماری های عفونی<Muharram days> و واگیر مانند بیماران مبتلا به ایذر و هپاتیت باید در کمپ‌های درمان اعتیاد پذیرش شوند و هیچ منعی برای پذیرش آن‌ها در مراکز ماده ۱۶ وجود ندارد.

او بیان کرد: طبق تفاهم و توافق ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت پس از پذیرش معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت در مراکز اقامتی(کمپ) باید پذیرش بیمار به مرکز بهداشت منطقه ای که مرکز درمان اعتیاد در آن واقع شده اعلام شود و مراکز بهداشتی موظفند خدمات دارویی،تشخیصی و مشاوره ای را به اینگونه بیماران مادامی که مقیم مرکز هستند ارائه شود.

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:  پس از ترخیص معتاد از کمپ اعتیاد نیز با اعلام قبلی تیم درمان/مسئول فنی مرکز اقامتی(کمپ) مرکز بهداشت منطقه باید روند درمان بیمار را دنبال و پیگیری کند.

جمعه‌پور تأکید کرد: بنابر اعلام منابع علمی نباید بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت را از سایر افراد جامعه جدا و ایزوله کنیم زیرا این اقدام بر خلاف اصول درمان بوده و باعث ایجاد انگ و تبعیض شده که خود این مساله می تواند به عنوان یک مانع بزرگ در مسیر دسترسی و پذیرش درمان قرار گرفته و لذا موجب محرومیت این گروه از بیماران معتاد از خدمات درمانی شود.

او افزود: بنابراین طبق توافقاتی که با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی انجام شد این گروه از معتادین در مراکز ماده ۱۶ قانون پذیرفته شده و خدمات مورد نیاز درمانی را دریافت می‌کنند بنابراین به جای راهبرد غلط جداسازی باید تدابیر بهداشتی-درمانی لازم را در مراکز رعایت کنیم تا مانع از انتقال بیماری‌های عفونی در میان آنها شویم.

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآوری کرد: بر اساس تفاهم و توافق ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و ابلاغیه سازمان بهزیستی معتادان مبتلا به ایدز و هپاتیت باید در مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب موضوع ماده ۱۶ قانون پذیرفته شوند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: