کد خبر: ۲۴۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 09
عاشورا و تاسوعای حسینی اوج دلدادگی عاشقان سید و سالار شهیدان در مرز و بوم ایران است، در این روزها ایرانیان برای عرض ارادات به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اقامه عزا می کنند و کشور سراسر سیاه پوش و غرق ماتم و عزاست
شفا آنلاین>سلامت>خطر ابتلا به تب کنگو و سیاه زخم با ذبح خیابانی دام جان عزادارن حسینی را تهدید می کند و باید به نکات بهداشتی توجه ویژه ای داست.


به گزارش شفا آنلاین:عاشورا و تاسوعای حسینی اوج دلدادگی عاشقان سید و سالار شهیدان در مرز و بوم ایران است، در این روزها ایرانیان برای عرض ارادات به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اقامه عزا می کنند و کشور سراسر سیاه پوش و غرق ماتم و عزاست.

یکی از سنتی هایی که در ایران مرسوم شده حرکت دسته های عزاداری به ویژه در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی است؛ بسیاری در این شب ها نذری می دهند، نذر قربانی جلوی دسته عزاداری دارند و گاو یا گوسفندی در جلوی دسته عزاداری در خیابان ذبح می شود اما باید توجه داشت که ذبح دام<Muharram days> در خیابان به دلیل رعایت نشدن بهداشت خطرهایی به دنبال دارد که از جمله آن می توان به خطر ابتلا به تب کنگو یا سیاه زخم اشاره کرد.

بهزاد امیری رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت  با اشاره به ذبح دام در ایام محرم، اظهار کرد: ذبح دام در ایام محرم باید تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام شود و بازرسان این سازمان در حین و حتی پس از ذبح دام اقدام به معاینه لاشه کنند  زیرا ممکن است دام به بیماری مبتلا باشد اما این بیماری در ظاهر دام مشخص نشود.


رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس قوانین ذبح دام در اماکن عمومی ممنوع است، بیان کرد: تشخیص سالم بودن دام کار بسیار سختی است و دامپزشک می توانند برخی بیماری هایی را که در ظاهر دام مشخص نیست،  تشخیص دهد و  توصیه می‌کنیم که مردم به هیچ عنوان در اماکن عمومی مانند خیابان و کوچه‌ها  اقدام به ذبح دام نکنند، زیرا این کار باعث جاری شدن خونابه در جوی ها و مسیرهای آبی می‌شود و خطر انتقال بیماری و آلودگی را به دنبال دارد.

او  ادامه داد: قصابان باید در هنگام ذبح دام برای جلوگیری از انتقال بیماری هایی چون تب کنگو به برخی از نکات بهداشتی توجه ویژه داشته باشند و هنگام ذبح دام از چکمه، دستکش و گان استفاده کنند تا مانع پاشیدن خون و ترشحات دام و انتقال آلودگی و عفونت شوند، همچنین پس از ذبح دام، تمام وسایل باید به طور کامل شست‌وشو داده شود.

رئیس اداره بیماری منتقله از دام به انسان وزارت بهداشت با اشاره به دست زدن به قربانی امام حسین علیه السلام به عنوان تبرک اظهار کرد: خطر ابتلا به بیماری های قارچی و سیاه زخم در تماس پوستی با دام وجود دارد.

رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: از طرفی کشتار دام در خیابان ها و در حضور کودکان می تواند از نظر روحی و روانی به آنها آسیب وارد کند و به همین دلیل بهتر است کشتار دام در اماکن عمومی و معابر انجام نشود.

امیری اظهار کرد: دامپزشک باید دام قبل و بعد از ذبح دام و لاشه آن را معاینه کند تا اگر لاشه به بیماری آلوده بود بلافاصله جمع آوری شود، همچنین باید توجه داشت که لاشه دام پس از مدتی دچار جمود نعشی می شود و اسیدیته آن تغییر می کند.

آخرین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور

بهزاد امیری رئیس اداره بیماری منتقله از دام به انسان وزارت بهداشت  با اشاره به آخرین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰۴ نفر در سراسر کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌ و متأسفانه از این تعداد ۱۰ نفر در کشور فوت کرده‌اند.

او ادامه داد: خوشبختانه دارو و امکانات تشخیصی و درمانی در زمینه بیماری تب کریمه کنگو در سراسر کشور فراهم شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما مسئله مهم این است که مردم باید در زمینه ذبح دام تمام نکات ایمنی را رعایت کنند تا فردی به بیماری تب کریمه کنگو نشود.


توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری کشنده تب کنگو

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت افزود: توصیه می‌کنیم که پس از ذبح دام لاشه آن به مدت ۲۴ ساعت در فضای پیش سرد و دمای یخچال نگهدای شود و گوشت یخ نزند تا با افزایش میزان اسید گوشت ویروس تب کریمه کنگو از بین برود و مردم به هیچ عنوان تا قبل از ۲۴ ساعت از مصرف گوشت دام پس از ذبح خودداری کنند.

امیری تاکید کرد: از مصرف گوشت خام و نیم پز تا ۲۴ ساعت و جگر خام و نیم پز تا ۴۸ ساعت پس از ذبح به شدت خودداری شود چرا که خطر ابتلا به بیماری کشنده تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو وجود داردو ۲ مورد از موارد ابتلا به این بیماری در کشور مربوط به مصرف جگر بوده است.

او با تاکید بر اینکه گوشت قربانی را باید حداقل به مدت ۱۵ دقیقه در دمای بالا پخت، گفت: با پختن گوشت به مدت ۱۵ دقیقه در دمای بالا ویروس مرگبار تب خونریزی دهنده کنگو از بین می‌رود.

رئیس اداره بیماری منتقله از دام به انسان وزارت بهداشت با اشاره به مصرف و پاک کردن کله پاچه گفت: افراد از پاک کردن کله پاچه در منزل به ویژه تا ۲۴ ساعت پس از ذبح قربانی خودداری کنند، کله پاچه به دلیل اینکه مدت طولانی در دمای بالا پخته می‌شود خطر ابتلا به تب کنگو از بین می‌رود، اما تاس با آن تا ۲۴ ساعت پس از ذبح خطر ابتلا به این بیماری را به دنبال دارد.


راه های انتقال و علائم ابتلا به تب کریمه کنگو

رئیس اداره بیماری منتقله از دام به انسان وزارت بهداشت با اشاره به راه های انتقال تب کریمه کنگو کرد: ویروس تب خونریزی دهنده کنگو از طریق کنه آلوده به بدن دام و انسان منتقل می شود و ۲ هفته در بدن دام باقی می ماند و پس از ان از بین می رود و اگر در طول این ۲ هفته فردی با گوشت، اعما و احشا یا ترشحات دام در تماس باشد خطر ابتلا به تب کنگو وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر فردی در تماس با گوشت، اعما و احشام یا ترشحات دام آلوده تب کنگو قرار گیرد این خطر وجود دارد که در اثر پاشیدن ترشحات به مخاط بدن مانند چشم، بینی و دهان یا تماس مستقیم با گوشت، اعما و احشا و خون دام ویروس از طریق خراش های پوستی  منتقل شود، همچنین ممکن است بیماری تب کنگو از فرد مبتلا به ویروس به فرد دیگری منتقل شود.

رئیس اداره بیماری منتقله از دام به انسان وزارت بهداشت با اشاره به علائم تب کنگو اظهار کرد: تب، کوفتگی، عفونت، سر درد و علائم گوارشی مانند تهوع، اسهال و استفراغ مهمترین علائم ابتلا به تب کنگو محسوب می شود، در نوع پیشرفته بیماری فرد دچار لکه های خون مردگی در بدن یا خونریزی از بینی و دهان می شود.

امیری بیان کرد: آزمایشگاه مرجع مرکزی تمام آزمایش‌های مربوط به موارد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو را انجام می‌دهند و این آزمایشگاه تحت نظارت وزارت بهداشت است و تمام اقدامات در زمینه کاهش ابتلا مردم به بیماری تب کریمه کنگو با بهترین کیفیت انجام می‌شود.

خطر ابتلا به سیاه زخم در تماس با قربانی

رئیس اداره بیماری منتقله از دام به انسان وزارت بهداشت سیاه زخم را یکی دیگر از خطرهای خرید دام از افراد متفرقه که تحت نظارت دامپزشکی نیستند، دانست و گفت: متاسفانه در مواردی شاهد آن هستیم دامدار با وجود اینکه مطلع بوده که دام او به بیماری سیاه زخم مبتلا است اما برای اینکه دام حرام نشود، اقدام به فروش آن کرده است.

وی با تاکید بر اینکه از خرید دام هایی که ظاهر آن بیمار است، خودداری شود، گفت: سیاه زخم پوستی  از طریق تماس پوست و بدن انسان با دام از راه خراش ها انتقال پیدا می کند و در محل انتقال بیماری، زخمی با مرکزیت سیاه رنگ به وجود می آید و اطراف آن متورم می شود، همچنین مصرف گوشت و جگر دام آلوده می تواند موجب ابتلا به سیاه زخم گوارشی شود که  تب  و علائم گوارشی از عوارض آن است.
رئیس اداره بیماری منتقله از دام به انسان وزارت بهداشت بیان کرد: سیاه زخم با پختن گوشت از بین نمی رود و دام آلوده باید در  شرایط خاصی در گودال دفن یا سوزانده شود .

امید است با رعایت نکات بهداشتی بتوان از مراسم عزاداری در این ایام بهره کافی و وافی را برد تا سلامت خود، خانواده و جامعه را تضمین کنیم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: