کد خبر: ۲۴۱۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 07
مصرف پلاکت به شدت در جوامع انسانی رو به افزایش است و دلیل آن هم، موضوع سالمندان و گسترش بیماری های بدخیم همچون مغز و استخوان است
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: هم اکنون آمار تولید پلاکت در ایران از ۴۰۰ هزار واحد پلاکت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده و قرار است این رقم به ۱۰۰ هزار واحد افزایش یابد.

به گزارش شفا آنلاین:بشیر حاجی بیگی افزود: مصرف پلاکت <Platelet consumption>به شدت در جوامع انسانی رو به افزایش است و دلیل آن هم، موضوع سالمندان و گسترش بیماری های بدخیم همچون مغز و استخوان است.

وی ادامه داد: در روش سنتی تهیه فرآورده پلاکت برای دریافت یک واحد پلاکت باید پلاکت ۶ اهداکننده را دریافت کنیم، به همین خاطر دنیا به سمت اهدای مستقیم پلاکت می رود، به طوری که در کشورهای اروپایی، بیش از ۸۰ درصد پلاکت به صورت مستقیم تأمین می شود.


سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در این زمینه سازمان انتقال خون ایران نیز به موفقیت هایی دست یافته است؛ به طوری که در مورد پلاکت تک واحدی در استان تهران روزانه ۴۰ واحد از این طریق تأمین می شود که معادل ۲۴۰ واحد پلاکت معمولی است. از فواید اهدای مستقیم پلاکت از طریق فرزیس (در این روش اجزای مورد نظر خون جدا و باقی خون به بدن اهداکننده بازگردانده می شود) این است که بیمار به جای مواجهه با پلاکت ۶ نفر مختلف فقط با پلاکت یک نفر مواجه می شود و یک بار تزریق می تواند جایگزین ۶ بار تزریق پلاکت رندوم شود. با کمک بررسی سیستم سازگاری نسجی (HLA)  نیز می توان از پلاکت سازگار برای بیمار استفاده کرد که دستاورد بزرگی در بهبود بیماران است، همچنین ثروت آفرینی در بدنه درمان از دیگر فواید این روش است.

وی تاکید کرد: امروز سازمان انتقال خون ایران به کیفیت و بهینه سازی مصرف خون و کمک به چرخه اقتصاد سلامت می‌اندیشد و با تلاش کارکنان و متخصصان و همت اهداکنندگان، خطر صفر انتقال خون و مصرف بهینه آن را در چشم انداز خود دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: فصل جدیدی در انتقال خون با مدیریت خون بیمار و اهدای مستقیم فرآورده هایی چون پلاکت و پلاسما و سلول های بنیادی آغاز شده است.

حاجی بیگی افزود: مدیریت خون بیمار سبب خلق ثروت، مدیریت بهتر منابع و رضایت و سلامت بیماران می شود و با این سیستم نیاز به افزایش روزافزون اهدای خون منتقی است. باید به سمت اهدای مستقیم پلاکت خون از سوی مردم برویم و به همین منظور باید اهداکننده پلاکت به صورت جداگانه در کشور داشته باشیم. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: