کد خبر: ۲۴۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 04
اگر دولت به بیماری‌های غیرواگیر توجه نکند، نه تنها سلامت مردم، بلکه روند توسعه هم با چالش جدی مواجه می‌شود. هیچ گریزی از توجه به بیماری‌های غیرواگیر وجود ندارد و هر گونه بی توجهی به این موضوع باعث زمین گیر شدن توسعه کشور در آینده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر <Non-communicable diseases>وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های غیرواگیر در حال حاضر مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سلامت انسان است و رویکرد وزارت بهداشت در دوره جدید بیشتر بر پیشگیری متمرکز شده و این در حالی است که مجبوریم بر بیماری‌های غیرواگیر مرکز کنیم، زیرا ۸۲ درصد مرگ‌ها در کشور به علت این بیماری‌ها اتفاق می افتد.

به گزارش شفا آنلاین:افشین استوار روز چهارشنبه  درباره اهمیت توجه به بیماری‌های غیرواگیر و حرکت وزارت بهداشت به این سمت، افزود: اگر دولت به بیماری‌های غیرواگیر توجه نکند، نه تنها سلامت مردم، بلکه روند توسعه هم با چالش جدی مواجه می‌شود. هیچ گریزی از توجه به بیماری‌های غیرواگیر وجود ندارد و هر گونه بی توجهی به این موضوع باعث زمین گیر شدن توسعه کشور در آینده می‌شود.

وی ادامه داد: البته رویکرد توجه به بیماری های غیرواگیر را می توانستیم زودتر از این هم در کشور آغاز کنیم، اما در حال حاضر هم زمان مناسبی برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است.


نقش پزشکی خانواده در تشخیص زودرس بیماری‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره نقش برنامه پزشکی خانواده در تشخیص زودرس بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: برنامه پزشکی خانواده، راهبردی است که در همه زمینه های نظام سلامت تاثیر دارد. برنامه پزشکی خانواده همه فرآیندهای پیشگیری، درمانی و توان بخشی جمعیت مشخصی را مدیریت می کند و در زمینه تشخیص زودرس بیماری ها بسیار موثر است.

وی افزود: از برنامه پزشکی خانواده انتظار می رود که در مرحله اول اجازه ندهد جمعیت تحت پوشش، بیمار شود و اگر شخصی بیمار شد، این تشخیص به سرعت انجام و بعد در مراحل اولیه بیماری، درمان به صورت موثر انجام شود تا عوارض آن ظاهر نشود. سپس باید توان بخشی انجام دهد تا در صورت بروز عوارض، شخص به کیفیت زندگی قبلی خود برگردد.

استوار ادامه داد: در نتیجه برنامه پزشکی خانواده، سیاستی موثر و اقتصادی است. بسیاری از کشورها این سیاست را پیگیری کرده و به نتیجه های خوبی رسیده و هزینه های نظام سلامت را کاهش دادند.

جایگاه ایران در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: در زمینه بیماری های غیرواگیر به اجرای برنامه پزشکی خانواده و پیشگیری از این بیماری ها بسیار امیدواریم. ایران در زمینه برنامه ریزی، مدیریت، پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر پیشروترین کشور منطقه است و حتی در جهان هم حرف های زیادی برای گفتن داریم.

وی بیان کرد: البته اجرای این برنامه ها به منابع، مشارکت مردم و بخش خصوصی و تعهد سیاسی همه بخش ها نیاز دارد، زیرا وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند این اقدامات را انجام دهد و در زمینه کنترل بیماری های غیرواگیر در بسیاری از موارد به مشارکت بین بخشی نیاز است.

هفته ملی دیابت در آبان ماه

استوار در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای برگزاری پویشی جهت غربالگری دیابت در کشور وجود دارد، گفت: در آبان ماه هفته ملی دیابت برگزار می شود و همه کشور با این موضوع درگیر خواهد شد، اما به وسعت پویش ملی کنترل فشار خون نخواهد بود و در واقع غربالگری به آن وسعت انجام نمی شود. دانشگاه های علوم پزشکی و بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد و خیریه ها در زمینه اطلاع رسانی درباره دیابت در این هفته در کنار وزارت بهداشت خواهند بود و آموزش های لازم هم ارائه می شود.

بیش از سه چهارم موارد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به علت ۴ بیماری اصلی یعنی بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: